/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Ny processor
Fra : sfl17
Vist : 633 gange
75 point
Dato : 16-03-11 12:48

Hej Kandu'er

Jeg kunne godt tænke mig en ny processor i min bærbare pc, men ved ikke så meget om den slags.
Derfor flg. spørgsmål!

- Min nuværende processor er en Intel Core i3 330M 2,13 GHz. Chipset HM55. Kan denne erstattes med en stærkere processor af et andet mærke, fx noget der er billigere end Intel ... ?
- Er der forskel på soklerne i henholdsvis bærbare og stationære pc'er?
- Når der står GHz ud for en processor, er det så det eneste parameter for at måle dens maskinkraft? Hvis min var Dual core, ville den vel have 2 x 2,13 GHz installeret - eller hvordan?
- Hvad plejer sådan noget at koste i montering - den lokale pc-butik tager op mod 1000 kr., lyder det ok?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 16-03-11 16:38

Umiddelbart virker den pris du har fået rimelig. De beregner nok en time.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 16-03-11 18:03

Du kan måske godt finde en anden processor der kan sidde i din bærbare, men du vinder næppe ret meget ved investeringen. Der er stor forskel på sokler, så det er ikke let at finde en anden der passer.

Der er utrolig mange parametre der bestemmer hvor hurtigt en processor arbejde, RAM hastighed, cache størrelse, clock hastighed osv.

Du kan måske godt selv skifte processoren, og spare de 1000,- men det er ikke altid helt let, bl.a. pga. køling. Hvis du skal betale et normalt værksted for det, er 1000,- nok meget almindeligt.

Men bundlinjen er nok at det næppe kan betale sig at opdatere processoren.

Accepteret svar
Fra : fun2

Modtaget 75 point
Dato : 16-03-11 18:22

Der er en fin liste over processorer her:
http://www.labtech.dk/?p=p&pg=CPU

De er listet efter socket type, så start med at finde ud af hvilken type der sidder i din PC, det kan f.eks. være "Socket 1155". I listen kan du se hvilke typer der burde passe. Du skal også være sikker på at din PC kan levere nok strøm, de hurtigere processorer kræver mere strøm.

Af listen kan du også se at AMD processorer kører med en helt anden type socket, så de passer slet ikke.

Godkendelse af svar
Fra : sfl17

Dato : 25-05-11 08:54

Tak for svaret fun2.