/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Hvad er Hvedebrød
Fra : svendgiversen
Vist : 1946 gange
50 point
Dato : 11-03-11 16:58

Engang blev min kones lille datter sendt til bageren for at købe hvedebrød,
hun kom tomhændet hjem, fordi bagerkonen, et sted i provinsen, ikke vidste hvad hvedebrød er.

Jeg ved det godt, men er der alternative betydninger af hvedebrød?

Nok langt ude i det mørkeste udkandts Danmark??

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 11-03-11 17:02

Franskbrød kaldte vi det, da jeg var barn.

Det var før der kom ciabatta, koldhævet, osv

Så kunne man købe et formfranskbrød og et birkesfranskbrød.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 11-03-11 17:03

Tror nok bare vi kaldte det et "fransbrød"

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-03-11 17:09

Hvede= hvidt brød

http://da.wikipedia.org/wiki/Hvede

som jeg også vil sige må være et franskbrød

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 11-03-11 17:15

Det her er et birkes franskbrød og det kan ovenikøbet spille

http://www.youtube.com/watch?v=vR3HAHPfuo4&feature=related

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-03-11 17:31

Da jeg kom i skole husker jeg at vor skolefrøken spurgte hvad hvedeberød var?

Og jeg svarede: wienerbrød, hvorfor ved jeg ikke?

Men jeg er fra Himmerland, min kone er fra Mors, og datteren fra Thy...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-03-11 17:32

Det siger ligesom sig selv:

Hvedebrød er brød bagt af hvedemel, altså lyst (hvidt) brød, i modsætning til f.eks. rugbrød, der er bagt af rugmel.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-03-11 17:38

Vel nok en standardbetegnelse for et brød hvor der ikke er brugt andet end vand, gær og hvedemel.
Man kan stadig købe hvedebrød og -boller, men jeg synes de smager af "standardmel" fra bagernes 100 kilos sække.

Min mor bagte tit en såkaldt hvedekage der var ldt mere fast end franskbrød, dejen blev tilsat smør og et æg, vi stod på spring når det blev hevet ud af ovnen.....mums.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-03-11 17:40

Jeg glemte at sige, at min lærer (inde, hed det dengang) var fra Hovedstaden,
hun kom med med mange mærkelige ord, bl.a. sagde hun cicle i stedet for at cykle...

Og når jeg husker det er det selvfølgelig fordi jeg tabte ansigt, svarede forkert i klassen,
ikke wienerbrød men franskbrød.

Nu er der kun Salling mellem Himmerland og Mors, måske en grund til mit svar?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 11-03-11 17:54

Jeg kommer i tanke om sigtebrød. Det var altid det vi fik på lejrskole og i DUI når vi var på tur og ferie.
Sådan et stykke med en god gang syltetøj på og eftermiddagste. Og inden vi gik i teltet- sluttede lige dagen med en fedtemad eller en syltetøjsmad efter bålet var brændt ud.

Det var sgu ´da tider

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 11-03-11 18:20

Min Eks.mand sejlede som ung,
med en skipper og hans kone fra sønderjylland.

Da vi var nygifte, mødte vi skipper og hans kone i Nordhavn,
så de blev inviteret til eftermiddagskaffe og franskbrød med ost.

skipper udbrød, skal vi ha' HVEDEKAGE

MVH
Modersvilje

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 50 point
Dato : 11-03-11 18:55

Hvedebrød som i Thy og Mors udtales noget i den her retning: hvæddebrø(d) - med stumt D, er det som på jeg senere i skolen fik at vide var en kringle:
http://arla.dk/opskrifter/kringle/
i min version er de hakkede mandler som pynt og ikke som fyld

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 11-03-11 19:01

ok, jeg er fra hovedstaden og der var det altså fraansbrøddd.

Men nu på fyn ville vi nok sige, fransbrø´

og jeg forbinder det overhovedet ikke med en kringle eller wienerbrø´

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-03-11 19:29

Tak for svaret o.v.n..

Det var netop Kringle...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-03-11 19:37

Tak - det tænkte jeg nok i er velkommen til en smagsprøve på ægte hvedebrød hvis i kan hitte mig hvidt franskbrød kalder vi fint brød

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 11-03-11 20:11

Citat
Tak - det tænkte jeg nok

Det er det jeg siger....de er DYBT underlige de jyder

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-03-11 00:54

Hovhov, nu rodes der igen rundt i begreberne.

Det der kaldes "hværbrød'" er IKKE det samme som hvedebrød.

I øvrigt blev betegnelsen "hværbrød'" også brugt i midt/vestjylland, netop også om en speciel slags kringle.

Vi har ofte diskuteret det underlige ord i min mands familie, og de har netop pointeret, at det ikke har noget med hvedebrød, altså franskbrød at gøre.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-03-11 11:57

Tak dova, men jeg har lige spurgt min kone og hun bad sin datter hente hvedebrød,
ikke hværbrød, altså på Mors, hvor det var kringle...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-03-11 17:56

Citat
Tak dova, men jeg har lige spurgt min kone og hun bad sin datter hente hvedebrød,
ikke hværbrød, altså på Mors, hvor det var kringle

Hvedebrød er ikke kringle...heller ikke på Mors

Dette her er hvedebrød...i det meste af verden:

http://www.google.dk/images?hl=da&source=hp&biw=1276&bih=658&q=hvedebr%C3%B8d&btnG=S%C3%B8g+i+billeder&gbv=2&aq=f&aqi=&aql=&oq=

Hværbrød er i visse jyske egne, en slags kringle...og ikke at forveksle med hvedebrød