/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
ATA133
Fra : jjn31
Vist : 425 gange
50 point
Dato : 14-05-03 07:30

Hej Alle

Har lige et lille spørgsmål, som lyder.

Jeg skal bruge en ny og større harddisk i min "gamle" compaq presario 7990
og har set på en maxtor plus 9 80 GB med 8 MB cache. Men har hørt den ikke kan bruges fordi den kører ATA133 og mit gamle hakkebrædt kun kører ATA33. Kan det være rigtigt?
Håber i kan hjælpe mig..

Jesper

Kommentar
Fra : NeoNmaN

Dato : 14-05-03 07:53

Nej det er helt ved siden af !!! det er dit kabel der styre det til din harddisk jeg har selv et for gallem gabel menner mit heder 40bit og de nye heder 80bit men heng mig ikke op på det menner jeg bare det er det de hedder !! du kan sakses købe en ny harddisk og smide i den uden problemer det ense tids punk du ikke baer kan skifte harddisk er vis det er en Scasi da scasi bruge nogen ander kabler og er maget dyre osv ! men din er jo en admiling så er der igen problemer der !!

MVH Daniel

Accepteret svar
Fra : egjegj

Modtaget 50 point
Dato : 14-05-03 09:02

Dit bundkort skal underst. 133 for at få det fulde udbytte. men du kan godt bruge maxtoren den arbejder så med den hastighed som dit bundkort kan!!!. For at få 66 133 166 o.s.v. skal du bruge et 80 leder kabel i stedet for det alm. 40 leder. OG HUSK SÅ LIGE at hvis du sætter en 133 disk sammen med en gammel 33 disk så er det den gamle der bestemmer farten!! altid langsomste enhed der gir hastigheden, og det er ganske vist. Du kan roligt købe Maxtor og få glæde af den i den gamle og når du laver en ny maskine en dag så sætter du den i den ny og får 133 ud af den der.
God fornøjelse

Kommentar
Fra : jjn31

Dato : 14-05-03 09:20

Okay det lyder jo fint, men vil det så også sige jeg ikke får noget ud af at den kører 7200 omd./min.

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 14-05-03 09:26

5400 7200 har noget med søgetiden på din disk at gøre jo hurtigere disk jo hurtigere svar

Kommentar
Fra : jjn31

Dato : 14-05-03 09:47

Jeg siger mange tak for svarene, nu er den bestilt...

MVH Jesper

Godkendelse af svar
Fra : jjn31

Dato : 14-05-03 09:47

Tak for svaret egjegj.