/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
BMW 318i E46 tomgangsproblemer
Fra : futze
Vist : 2214 gange
50 point
Dato : 29-12-10 16:24

Hej
Min BMW 318i fra 2002 har problemer med tongangen når det er koldt og når jeg starter.
Her vandre tomgangshastigheden fra ca 1000-2000 rpm.
Hvis jeg lader den varme lidt op i ca 5 min og så standser motoren i et par min,
kan jeg starte og tomgangen er normal.
Jeg kan også resikerer at selv efter 20 km kørsel i koldt vejr vandre tomgangshastigheden imellem 1000 til 2000 rpm når jeg standser vognen.
Hvad kan laver disse numre.
Jeg har prøvet kaboratorsprit i tanken , men det hjalp ikke.
Hilsen
Futze

 
 
Kommentar
Fra : transor


Dato : 29-12-10 17:14

Karburatorsprit gør ikke noget godt for en indsprøjtningsmotor.

Fejlen er formentlig i en termoføler eller luftmængdeføler. Det kan også være i ledningsforbindelsen til dem.
Det fornuftige er at lade et værksted udlæse fejllisten fra kørecomputern.


Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 25 point
Dato : 29-12-10 18:44

Hvis sådan en E45 har variabel luftventil på spjældhuset til styring af tomgangen, så er det den mest oplagte kandidat til problemet.
De bliver slidt og begynder at tilte en smule på stemplet, hvorpå de gerne vil hænge lidt eller gå trægt.
Herefter vil motorstyringen jage fortvivlet rundt efter et stabilt arbejdspunkt, med svingende tomgangstal til følge.

I nogle tilfælde er det muligt at opnå en kortvarig bedring ved at adskille og rense ventilen, men fejeln kommer meget hurtigt igen.
En ny ventil er ret dyr, men ebay.de er et godt sted at handle, ofte finder du originaldelen til 1/10 af prisen i DK.

Det er langtfra sikkert at denne fejltype vil sætte en fejlkode, da motorstyringen vil opfatte det som om du sidder og leger med speederpedalen, hvilket jo er "normalt", da det er føreren der bestemmer hvad motoren skal foretage sig.

Hvis ikke bimmeren har sådan én, tjaaee ...
Luftmængdeføleren er næste gode kandidat.
Og det er spjældpotientiometeret også.
Men så burde der også være en fejlkode gemt

Kommentar
Fra : alimak


Dato : 29-12-10 20:03

Du kan også tjekke om det er nok kølevæske på motoren
alimak

Kommentar
Fra : futze


Dato : 29-12-10 21:08

Ja nu har jeg da lidt at arbejde med.
I August 2010 fik jeg skiftet luftmassemåleren, og her var det også tomgangen der fejlede medn det var hele tiden.
Jeg får checket den variabel luftventil på spjældhuset.
Jeg får netop ikke nogle fejl meddedelser på instrument panelet.
Motoren arbejder også helt uden problemer.
PFH tak
Hilsen
Futze

Godkendelse af svar
Fra : futze


Dato : 04-01-11 21:01

Tak for svaret Beestone.

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408925
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste