/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
udskiftning af koblingskabel
Fra : annette01
Vist : 793 gange
200 point
Dato : 07-11-10 13:04

Hej. Jeg har en Opel Vectra 1,8I fra 1993.
Findes der en side her på internettet, hvor der vises og skrives , hvordan man skifter koblingskablet
på denne model.
Håber på et godt svar..

 
 
Kommentar
Fra : Ekspress105


Dato : 07-11-10 13:12

Det er skisme ikke så svært... Det er bare at pille den gamle af og så sætte den nye på i modsat rækkefølge... Ikke så meget hokuspokus i det...

Kommentar
Fra : annette01


Dato : 07-11-10 13:20

koblingenpedalen er fuldstændig slap og løs, så det må være oppe ved topedopladen som måske er lidt svær at komme til?

Kommentar
Fra : Ekspress105


Dato : 07-11-10 13:27

Ja det bliver den jo når kablet springer....

Men ja den skal jo gennen torpedopladen for at komme ind til pedalen... men det giver somregel sig selv hvordan man kommer til, bare start ude ved koblingen og arbejd dig ind mod pedalen... så giver det sig selv hvordan du skal finde det hul du leder efter...

Kommentar
Fra : annette01


Dato : 07-11-10 13:39

Der er ikke noget fjederbelastning og pedalen sidder helt inde ved gulvtæppet, tænker der sidder en fjeder der måske ikke er så nemt at komme til?

Accepteret svar
Fra : Ekspress105

Modtaget 210 point
Dato : 07-11-10 13:43

Citat
tænker der sidder en fjeder der måske ikke er så nemt at komme til?


Det her du helt ret i at der gør... Men den sidder inde i koblingen.... så den skal du ikke tænke på...

Kommentar
Fra : Beestone


Dato : 07-11-10 15:26

Den bedste beskrivelse du kan finde, er formentlig i en Haynes manual.
Desværre er kun et fåtal oversat til dansk.

Udskiftning af et koblingskabel hører absolut til i den lette ende af hjemme reparationer.
Det som komplicerer sagen er kablets forløb ind mellem alle mulige andre ting, ofte tæt på den venstre drivaksel, i motorrummet.

Men den bedste metode er altid at binde en kraftig snor fast i den ende af kablet som er inde ved pedalen.
Snoren skal være rigeligt lang (~ 2m) og bindes til noget fast i den anden ende f.eks. rundt om gearstangen, så den ikke "smutter" ud unde arbejdet.

Herefter tager du stille og roligt kablet af ude fra koblingsarmen og trækker det tilbage.
Hver gang du opdager der er noget som holder på kablet, undersøger du hvad det er og frigør kablet.

BEMÆRK : med "kablet" menes det komplette kabel med wire og ydre rør og diverse holdere.

Når kablet er ude, flytter du snoren over på det nye kabel og trækker det ind, inde fra kabinen.
IGEN : hver gang kablet hænger fast i noget, hjælper du det fri, indtil du har det inde ved pedalen.

Det er HELT normalt, at du MÅSKE bliver nødt til at skrue luftfilter og måske batteriet ud også, for at få ordentlig plads til at arbejde.
Pas på med køleslanger, der er jo kølevand i - og det VÆLTER ud hvis du skiller dem ad for at få bedre plads.

Sådan er det altid når man skal rode i en bil.
Dine bedste værktøjer : tålmodighed og en kammi som godt gider få snavsede fingre.
Held med det

Kommentar
Fra : Ekspress105


Dato : 07-11-10 15:31

Citat
en kammi som godt gider få snavsede fingre
Helst en med lange tynde hypermobile arme....

Godkendelse af svar
Fra : annette01


Dato : 08-11-10 11:23

Tak for svaret Ekspress105. Mange tak for dine svar, det var gode svar du gave mig, som jeg kunne bruge.

Kommentar
Fra : Ekspress105


Dato : 08-11-10 12:30

Var så lidt... Går ud fra operationen lykkes så?


Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177577
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409068
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste