|
| Regneark i Open Office Fra : o.v.n. | Vist : 2510 gange 300 point Dato : 08-10-10 22:03 |
|
Ja der er jo kun en kategori i Office men det kan jo være at en Open Office ekspert ser spørgsmålet som er:
Jeg har en hjemmestrikket faktura skabelon i Open Office calc (regneark) jeg kan sagtens få lagt alle beløbene sammen men der skal bagefter lægges 25% moms oveni, hvordan får jeg den fikset, først udregne grundbeløbet og så bagefter regne momsen ud og lægge til i et felt lidt længere nede?
Kan programmet det umiddelbar eller er vi ovre i makro?
Jeg har aldrig lavet en makro så hvis det er vejen frem, så step by step please
og i må godt forklare hvordan i gør i MS Office, måske kan jeg overføre det til Open Office
| |
| Kommentar Fra : granner01 |
Dato : 08-10-10 22:59 |
|
I office navngiver du en celle moms og i cellen skriver du 25% af (cellenr) Brus en celle uden for det egenlige regneark.
Så skriver du moms i en tom celle i regnearket og så kommer beløbet i cellen der står moms i.
Er det godt nok forklaret?
| |
| Kommentar Fra : nielsjs |
Dato : 09-10-10 00:04 |
|
når du har summen af beløbene laver du et felt (det kan godt være lige nedenunder summen) så kan du jo se på fakturaen hvor meget momsen er. Det felt trykker du på lighedstegnet ved siden af skrivefeltet og du får et lighedstegn og skriver navnet på feltet med summen*25% f.eks.: =b7*25%
og til sidst lægger du de to felter sammen altså summen og momsen (forvirret????? det er jeg!!)
Altså eks.: felterne b1 til b6 lægges sammen til summen b7
momsen i feltet b8 skal hedde =b7*25%
til slut det samlede beløb feltet skal hedde =b7+b8
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 09-10-10 10:02 |
| | |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 09-10-10 10:14 |
| | |
| Kommentar Fra : CharlotS |
Dato : 09-10-10 10:47 |
|
Hej o.v.n. jeg svarer ikke helt på dit spørgsmål, men måske du kan bruge dette hæfte alligevel. Start med Excel 2000. Det er fra serien knowware og er gratis til download.
http://www.knowware.dk/start-med-excel-2000.shtml
God fornøjelse med opgaverne
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 09-10-10 16:18 |
|
Bare spørg - så starter jeg OpenOffice op. Eller LibreOffice som det kommer til at hedde.
| |
| Kommentar Fra : o.v.n. |
Dato : 10-10-10 00:18 |
|
Tak igen det lykkedes
Tak til Granner01 jo det er en begyndelse men hvis jeg skulle være gået videre med MS Office så havde jeg spurgt igen, du er flere lysår foran mig på det punkt
Tak til Nielsjs jo vist var jeg forvirret, det er første gang jeg bruger de mere avancerede muligheder i calc, men med en god forklaring og lidt smugkig på Eyvinds billeder lykkedes det.
Tak til CharlotS måske jeg skulle studere lidt mere, mulighederne er næsten uden begrænsning, det er brugeren som skal lære at bruge de funktioner der allerede er i programmet
Tak til Eyvind du er altid meget hjælpsom, der gik lidt tid men så lykkedes det
jeg uddeler point i morgen og de går til Niesjs, du skulle også have lidt i pointposen Eyvind, i var jo begge inde på det rigtige, men igen har jeg jeg brugt for mange spørgepoint, du får en anden gang så er det i orden?
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 10-10-10 09:48 |
|
OVN - glem de point.
Jeg prøvede bare at tydeligøre forklaringen fra nielsjs.
Når du arbejder med konstanter (eks. moms 25%) er det en god ide som Granner01 siger, at navngive cellen, så den kan bruges hvor som helst i projektet/arket og rettes et sted.
De tynde hefter som kan købes i kiosker og hos boghandlere, er rigtig gode at starte med.
Der er meget lidt forskel på Excel og Calc og de kan endda snakke sammen.
Til alle............................OpenOffice skifter navn til LibreOffice.
http://www.computerworld.dk/art/101681/ny-gratis-openoffice-kontorpakke-faar-nyt-navn
| |
| Kommentar Fra : nielsjs |
Dato : 10-10-10 14:13 |
|
velbekomme
beklager det blev en lidt snørklet forklaring
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|