|
| Køleblæser starter ikke peugeot 406 Fra : thomazo | Vist : 9140 gange 100 point Dato : 23-07-10 18:43 |
|
Jeg har en peugeot 406 1,8 1999 st.car, hvor køleblæseren ikke går i gang. Hvad kan der være galt? Nogen forslag til hvordan jeg selv kan finde fejlen.
Jeg har prøvet at finde et stik så jeg kan sætte batteri direkte på motoren for at se om det er den der er defekt, men jeg har ikke kunnet finde noget stik. Hvor finder jeg det?
| |
| Kommentar Fra : alimak |
Dato : 23-07-10 18:51 |
|
Du skal finde føleren der sidder på køleren, tag af stikket og kortslut mellem benene. Hvis motoren er ok så skal den starte.
alimak
| |
| Kommentar Fra : thomazo |
Dato : 23-07-10 19:31 |
|
Hmm, men jeg kan bare ikke finde noget stik eller føler på køleren. Hvor skal det sidd?. Der sidder to propeller inde bag køler, men jeg kan sgu ikk finde den føler..
| |
|
Du kan inte lave. Kør dog hen på et autoriseret værksted, de kender sådane problemer.
Med venlig hilsen
HUGO-BØRGE
| |
| Kommentar Fra : thomazo |
Dato : 23-07-10 20:08 |
|
Blæserne sidder inde bag køleren og er ikke til at komme til uden at afmontere alt muiligt,inclusiv køleren. jeg kan ikke se hvor stikkene fører hen da de går inde bag ved.
Skaal måske lige oplyse at det er er med aircon.
tak for svaret HUGO-Børge.... vildt konstruktivt!!! NOT!!
| |
| Kommentar Fra : thomazo |
Dato : 23-07-10 20:12 |
|
Jeg har prøvet at tage det brune stik der sidder i venstre side af blokken, og kortslutte det, og da kan jeg høre, at der er nogle relæer der tikker, men der sker ikke mere end det, hvad betyder det? Blæserne går ikke i gang..
| |
| Accepteret svar Fra : Beestone | Modtaget 100 point Dato : 23-07-10 20:40 |
|
Hej -
I panikken over wa faen der nu er galt, glemmer man ofte den simple : sikringen.
Der må være en oversigt i din instruktionsbog.
Ellers er der almindeligvis nogle forklarende symboler på låget til sikringsholderen.
På 406 m/ aircon og 2 blæsere, sidder der 3 relæer i en 3kantdåse oppe mellem blæserne.
Der er et ledningsbundt med stik fra hvert relæ, og en afstikekr til hver blæser, der fortsætter ned og ud i førersidens inderskærm.
Her sidder der en lille styreboks, som modtager signal fra motoren styreboks om temperaturen.
Denne lille styrebox beslutter om der skal køres med lav hastighed, indkobling v/96grdr, eller høj hastighed, omkobling ved 118grdr.
Derudover skulle blæserne gerne tvangsstyres, når aircon kører.
Det er alene relæerne i 3kants boksen som tilslutter blæserne til plus 12V og/eller stel, enten i serie (lav hastighed) eller i parallel (høj hastighed).
Den lille lstyreboks bærer kun svage signal strømme.
Relæerne er standard DIN relæer med omskifter kontakt, 40A i kontaktstrøm.
Dog skal du bemærke at det ene relæ er et almindeligt slutterelæ, altså mangler kontaktfunktion i hvilestilling, så pas på med hvordan du bytter rundt.
Jeg ville starte med et par tjek i 3kantsboksen med en testlampe, for at se om der er +12V arbejdsspænding til rådighed, som der naturligt må være.
Jeg ville også tjekke om der er stel derude, ved at forbinde testlampens dillenæb til plus på batteriet.
Ud fra det er det forholdsvist nemt at slutte hvor du så skal hen.
Har du en smule erfaring i El-net til biler, bør du ret nemt kunne finde fejlen.
| |
| Kommentar Fra : Beestone |
Dato : 23-07-10 20:44 |
|
PS : hvis den ene blæser er defekt, vil ingen af dem køre.
Det gælder også hvis det "kun" er en lednings eller stikfejl til den ene blæser.
Det mest alm indelige problem er svigtende forbindelse pga. tæring.
Evt. kan et sådant problem udvikle sig til en brændt forbindelse da der opstår meget kraftig varme i en dårlig forbindelse til en højstrøms forbruger (blæserne)
| |
| Kommentar Fra : thomazo |
Dato : 23-07-10 21:36 |
|
Ok. Jeg har været inde ved relæerne at kigge, men har ikke forsøgt at måle om der er strøm. Men jegkan høre de tikker. Blæserne virker heller ikke med aircon kørende.
Jeg har ingen erfaring med el i biler, men mere med udskiftning af mekaniske dele.. bremser, tårnlejer mv... Helt igennem på "gør det selv", hobby niveau. Men synes det er lidt spændende, og synes altid regningerne fra mekaniker leif er overdrevne...
så hvorfor når man kan prøve selv... først
Jeg prøver lige at måle om der går strøm til relæerne. Hvad hvis der gør og hvis der ikke gør?
Jeg har tjekket sikringer i motorrum og under rattet. Der ser ikke ud til at være defekte.
| |
| Kommentar Fra : EagleX |
Dato : 24-07-10 16:29 |
|
Hejsa,
Det er en klassiker at ventilatoren går i stå af den ene eller den anden grund.
Jeg ville forsøge følgende fremgangsmåde:
1. Sætte direkte strøm til ventilatoren og se om den kører (af med stikket og en ledning på, den trækker ikke så meget så en almindelig husholdningsledning kan trække det.)
2. Såfremt den kører er det ret sikkert termostaten, uden at kende bilens km.stand og beskaffenhed. Den sidder typisk på højre side af motoren i en forgrening med kølerslanger og en ledning på.
Ovenstående er selvfølgelig under forudsætning af at sikringen ikke er sprunget og at relæet klikker.
Jeg håber det kan hjælpe dig på vej...
| |
| Kommentar Fra : rocoolsen |
Dato : 24-07-10 16:47 |
| | |
| Kommentar Fra : thomazo |
Dato : 26-07-10 15:09 |
|
Hej igen.
Så har jeg haft tid til at kigge lidt på det. Jeg har forsøgt at finde strøm i relæerne. Og det er lykkes i alle 3. Derimod kan jeg kun finde stel i 1 af de 3 relæer. Jeg har haft en testlampe på, som har været på samtlige stik og ledninger der sidder i relæerne, men altså kun stelforbindelse i en af dem.
Hvad betyder det lige, er konklusionen så at mit problem er en manglende stelforbindelse?
| |
| Kommentar Fra : Beestone |
Dato : 26-07-10 21:39 |
|
Jeg synes det lyder som en tæret stelforbindelse - i den anden ende af kabelbundtet, som går til relæerne.
Prøv om du kan finde den lille elektronik styreboks der sidder nede på højre inderskærm, bagved forlygten et sted.
Der skulle være en stelskrue lige i nærheden og den har jeg mistanke til.
| |
| Kommentar Fra : thomazo |
Dato : 28-07-10 12:10 |
|
Jeg har lokaliseret stelforbindelsen oppe ved styreboksen. Forbindelse er helt fin..
Hvad gør jeg så lige?
| |
| Kommentar Fra : Beestone |
Dato : 28-07-10 19:10 |
|
Nu er du nødt til at lokalisere stikkene på blæsemotorerne.
Her skal du måle ohm - på begge motorer.
Hvis én af dem er afbrudt, vil du måle høj ohm værdi.
Normalt skal du kunne måle meget lav ohm værdi, noget der mest af alt svarer til en kortslutning ind på hver motor, fordi blæsemotorerne optager en meget kraftig strøm.
| |
| Kommentar Fra : thomazo |
Dato : 04-08-10 19:47 |
|
Det var en defekt køleblæser. Så nu skal den skiftes.
| |
| Kommentar Fra : thomazo |
Dato : 27-08-10 08:27 |
|
Nu har jeg fremskaffet mig en ny kølerblæser. Er der nogen der kan sige mig hvordan den skal skiftes. Jeg kan se, at den sidder fastmonteret med 3 bolte, uden hoved, så man ikke kan få fat i dem, og på bagsiden ind mod køler sidder muligvis 8mm møtrikker. Der er ikke meget plads.
Findes der noget specialværktøj der kan gå derind, og hvor får jeg det? Eller skal jeg ha afmonteret køleren?
| |
| Kommentar Fra : thomazo |
Dato : 07-09-10 19:55 |
|
Nå, men fand heldigvis selv ud af det. Den var monteret med, hvad der viste sig at være 3 stk. 10mm møtrikker. Begge kølere kan løsnes og lige vippes en smule, så der lige akkurat bliver plads til en lille sraldenøgle og en 10mm top. Peace of cake. Det tog ca 30 minutter alt i alt.
Hverken køler, eller kofanger blev afmonteret. Jeg pillede bare selve propellen af motoren for at kunne komme til.
| |
| Godkendelse af svar Fra : thomazo |
Dato : 07-09-10 19:56 |
|
Tak for svaret Beestone. Det var dit svar der hjalp mig mest og bedst fra start. Tak for det.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|