/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Dubletter i Access
Fra : nielskaagaard
Vist : 601 gange
180 point
Dato : 05-05-03 14:33

Jeg skal kæde omkring 7.000 ISBN numre sammen med ca. 12.000 stregkoder på bøger. D.v.s. flere stregkoder for hvert ISBN nummer. Når jeg har tastet alle bøgerne ind, vil der være masser af ISBN dubletter fordi jeg ikke har alle bøgerne i hånden på samme tid. Kan man samle dubletterne automatisk, så hvert ISBN nummer kommer til at stå pænt sammen med alle de tilhørende stregkoder? Jeg kan kun finde ud af at slette dubletterne og det er ikke smart...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-05-03 16:59

Det kan gøres med 3 tabeller:
tabel (1)ISBN med bogens oplysninger ID-ISBN
tabel (2)stregkode gruppe
tabel (3)stregkode nummer
Relationer:
(1) en til mange (2)
(3) en til mange (2)
Formular:
(1) hovedformular
(2) underformular
Når du står i hovedformularen vil du kunne taste flere stregkoder på underformularen under samme ISBN nummer
Alle stregkoderne ligger så i (3)
Sådan har jeg bygget en database, men der er sikkert andre metoder.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-05-03 18:52

Det kan også gøres med 2 tabeller:
Tabel stregkoder (1)
ID = autonum
stregkoder = tal (indexeret dubletter nej)
ISBN = tal (indexeret dubletter ja)
Tabel ISBN (2)
ID-ISBN = tal (indexeret dubletter nej)
Bogdata = et eller andet
Relationer:
(1) en til mange (2) en stregkode til mange ISBN
Formular:
stregkode
ISBN (med auto indtast) så finder den selv allerede indtastet bog eller laver en ny
Formular:
Sorter på ISBN så vil eks to ISBN med hver sin stregkode ligge sammen
Emesen.

Kommentar
Fra : nielskaagaard

Dato : 06-05-03 10:58

Joh, men det er lidt det samme som jeg selv har gang i. Jeg kan da sagtens sortere efter ISBN numre, men der er jo 7.000 og det vil være et voldsomt arbejde at checke dem alle og derefter flytte stregkoderne til et ISBN nummer. Hvordan slår man forresten auto indtast til i formularen?

Kommentar
Fra : nielskaagaard

Dato : 06-05-03 11:53

Jeg kunne i princippet også Excell eller sådan noget, bare problemet bliver løst.
Det skal ende med at jeg kan udskrive en liste som ser sådan ud:
87-628-0301-8*500000398309*500000398341
82-00-40811-6*500000295755
De første numre er ISBN og de næste er stregkoder. Der kan være op til 50 stregkoder til et ISBN og jeg kan få dem i hånden med måneders mellemrum. Det tager for lang tid at slå op hver gang. Dette er første gang jeg skal bruge Access til noget...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-05-03 19:31

Altså resultatet af din opgave:
en ISBN med flere stregkoder
oversigt/udskriv alle ISBN med tilhørende stregkoder ala:
ISBN tal - stregkode 100,103,98,88,145
ISBN tal - stregkode 88,145,22,
Indtastning:
Du har en bog i hånden ISBN-nummer, nu sætter du en stregkode 145,33,198
Er det sådan?
Emesen.
Jeg kan ikke finde auto-indtastnings metoden men jeg fandt en anden måde, hvor jeg kan lynsøge ISBN-nummer og så sætte flere stregkodenumre på denne ISBN

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 180 point
Dato : 06-05-03 20:31

Prøv at lave denne.
ISBN-tabel
feldt = ID-ISBN / autonummerering
feldt = ISBN / tal;langt heltal;ja ingen dubletter;standardværdi intet

stregkode-tabel
feldt = ID-stregkode /autonummerering
feldt = kodenummer /tal;ja dubletter tillades
feldt = ISBN /tal;langt heltal;standardværdi intet

stå i tabeller
relationer>tilføj ISBN og stregkode>luk vis tabel
træk ISBN fra ISBN tabel til ISBN i stregkodetabel
gennemfør referentiel integitet>kaskadevis opdatering
relationen er nu en til mange
Luk relationer

Formular:
ny>guiden formular>vælg tabel>stregkodetabel>dobbelt pil>
tabeller/forespørgsler>rul og vælg ISBN tabel>dobbelt pil>vælg efter isbn>næste>
enkelt kolonne>næste>næste>udfør
Du har nu en formular
gå i design visning>maker id isbn>egenskaber>andre>tabulatorstop nej>luk
kommandoknap>tegn den ind>postnavigation>søg efter post>næste>udfør>
vælg visning (under filer)
I kørsel>kikkert>tast isbn nummer>find næste>annuler>
nu kan du taste mange stregkoder ind.
eller lav ny post og tast isbn nummer og stregkoder ind.
Måske kan det bruges.
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : nielskaagaard

Dato : 07-05-03 12:49

Tak, det er ok. Der findes nok ikke en helt smart metode. Jeg overvejer at taste ISBN ind i et tekstdok og skanne stregkoderne i syntaksen ISBN*Stregkode*stregkode*stregkode og få hjælp til at lave et lille program som ordner dubletterne.