/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
SAMSUNG TV og høreapparat ???
Fra : ingelein
Vist : 5429 gange
100 point
Dato : 30-04-10 18:34

Hej
Mit nye LED Samsung TV kan ikke bruges sammen med mine høreapparater. (Jeg har tinnitus, som jeg har valgt at overhøre, men er ret døv på det ene øre på grund af en udbrændt Meniére (Sygdom i det indre øre).

Jeg havde sådan glædet mig til det nye fjernsyn og jeg kan også fint høre det, men jeg synes det er synd for gemalen, hvis han altid skal lytte med på den store lydstyrke jeg skal have.

Mine høreapparater laver lyden om til det værste gang metalliske klang, som jeg har meget svært ved at forstå, fordi alle de dybe toner mangler.

I går havde vi besøg af en anden høreapparatbruger, som sagde at det eneste TV man ikke skulle købe, når man havde høreapparater var et Samsung.

Jeg overvejer at få en teleslynge, men om det bliver bedre af det er uvist.

Er der mon nogen der har erfaringer i den retning?

DEr er noget med at lydsignalerne opfanges digitalt i høreapparatet, men så omformes til analoge signaler. Hvis det er rigtigt, bliver lyden faktisk omformet 2 gange - eller er jeg helt forkert på den?

Mange venlige hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-04-10 19:18

Citat
Jeg overvejer at få en teleslynge, men om det bliver bedre af det er uvist.
ingen personlig erfaring men min gamle faster havde teleslynge på sit fjernsyn og var meget glad for det, hun "hører" fjernsyn helt uden at skrue op, det er sandsynligvis eneste løsning på jeres problem,
hvorfor Samsung skulle være værre end andre mærker forstår jeg ikke

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 30-04-10 19:23

Hej o.v.n.

Ja, jeg fik også lagt teleslyngeprogrammet ind i mine høreapparater, så det er vist bare med at få det afprøvet.

Jeg er alligevel spændt på at høre, hvad andre har at sige om Samsung kontra høreapparater.-

Tænk jeg skrev til SAmsungs Kundeservice og de svarede at man kunne bruge høretelefoner til et Samsung TV. Vedkommende har nok aldrig set et høreapparat - selvom det bliver nødvendigt for flere og flere unge mennesker.

Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 30-04-10 20:16

Der ingen TV er leveres med teleslynge.

Så hvad din ven har svaret på ved jeg ikke.

Det der er nok er problemet er nok retningen på lyden, da højttalerne på fladskærmstv vender nedad og høreapperater ofte har fremadvendt mikrofon, for at fjerne uvedkommende baggrundsstøj.

Om det er ditigal behandling elelr analog skulel ikke betyde noget, det er internt i dit høreapparat det foregår.

Teleslyngen er en god mulighed, men når du så er på teleslynge, er mikrofon i høreapparat ofte slukket.

Problemet med teleslyngen er også at den kun sender MONO lyd eller den ene af de to lydkanaler.

Men oplevelsesmæssgt er den uden støj.

vh Ben

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 30-04-10 20:35

Hej Benjamin.hansen

Tak for svaret. Vi to snakker også lidt ved siden af hinanden. Jeg mener ikke at TV' et skal/kunne leveres med teleslynge. Det ved jeg godt, hvordan det fungerer, med en sender og en tråd rundt i lokalet

Det jeg mente var at svareren fra Samsungs Kundeservice ikke fattede at jeg skrev HØREAPPARATER og ikke Høretelefoner. Lyttebøffer er jo noget helt andet end høreapparater.

mange venlige hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 30-04-10 20:44

Det der er dit problem ved Samsung vil også være det ved andre fladskærms-TV.

Så svaret fra kundeservice, er formentlig det bedste bud de har på en løsning.

Hvis du har et sterroanlæg stående omkring dit TV, kan i jo prøve at lægge lyden derover og se om då får en bedre lydoplevelse af det.

Men når det er et gennerelt problem, er det jo helt lige meget hvilket TV du vælger...

vh Ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 30-04-10 20:46

Så svaret på : "Mit nye LED Samsung TV kan ikke bruges sammen med mine høreapparater..."

Må være at det kan bruges lige så godt på det som på andre TV.

vh Ben

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 30-04-10 21:49

Hej Benjamin.hansen
Næh, jeg havde ingen problemer med B&O Beovison apparatet.
Men jeg håber da at jeg får løst problemet, for vi valgte dette fordi det har de allerbedste billeder.
Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 30-04-10 21:55

Men på dit B&O havde du fremadvendte højttalere...

Det er det der gør forskellen...

Vh Ben

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 30-04-10 22:07

Hej Benjamin.hansen

Jeg ved ikke om du har ret, for den dame jeg havde besøg af, havde fået oplysningen vedr. SAmsung lyden fra et høreinstitut, hvor hun går til kontrol. Hun er meget svært hørehandicappet, endda på førtidspension på grund af det.

Så der må være noget om det.
Men måske kan mit problem jo løses ved at installere surround sound.
Mange hilsner¨
Ingelein

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 100 point
Dato : 30-04-10 22:20

Det er da værd at afprøve.

Du kan jo også prøve at bevæge dig rundt om dit tv, og lægge mærke til hvor lyder bliver "fornuftig" at lytte til.

Jeg vil dog gerne indrømme at mit Philips TV har bedre lyd end mit Samzung.

Men da høre nedsættelse ved Tinitus er ofte ligge i det område hvor vi har vores Tinitus, skal der jo være et lidt kraftigere signal i de områder.

Min egen tinitus er en konstat tone på omkring 10.000 hz så en evt. hørenedsættels i det område der giver ingen forskel ved Samsung eller Philips.

Et andet alternativ kan være at sætte en hård plade under dit TV, med en vinkel på 45 grader, da den vil tvinge (reflekstere) lyden ud i rummet. I stedet for at denne kastes ned på gulvet eller ned i en evt hylde som tv ofte sættes på.

vh Ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 30-04-10 22:23

Jeg skulle lige prøve det sidste forslag af...

Jeg har lige holdt et spækbrædt af træ op under mit Samsung, det gav en markant bedre Diskant, og dermed mere klar lyd. Ud i rummet.

Det skulle næsten skrives som Tip...

vh Ben

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 01-05-10 07:01

et lille eksperiment
menu - instillinger - undertekst - (til) - tilstand :svær at høre

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 12-07-10 11:59

Tak for svaret Benjamin.Hansen.

Vi har flottet os med en SAMSUNG SOUNDBAR

Jeg har også haft besøg af Kommunens Høretekniker - som ikke kunne finde ud af at sætte en teleslynge til SAMSUNG uden at der skulle bygges en speciel adapterhistorie på.

Mange hilsner
Ingelein