|
|
Lodret er vel altid lodret - ellers er det en eller anden vinkelgrad. Og de perspektive regler står også fast, men det ligger jo enhver maler frit for at male tingene som han ser dem eller synes, de skal se ud.
Når Picasso maler en profil, så du kan se begge øjne og begge ører, er det op til ham. Men det ændrer jo ikke ved, at de fleste mennesker stadig har et øre på hver side af hovedet
---
Og du kan jo få forskellige linser til et kamera - for eksempel en der tager billedet i fiskeøjeperspektiv. Men det gør jo ikke en lodret linie krum i virkeligheden. Kun på billedet. Så kameraet har skam ikke altid "ret".
| |
| Kommentar Fra : Nordsted1 |
Dato : 12-01-10 15:11 |
| | |
| Kommentar Fra : vagnr |
Dato : 12-01-10 15:33 |
|
Til det sidste om kameraer, så kan man i nogle kameraer, typisk de rigtige bælgkameraer (Sinar, fx) oprette styrtende linier, som det hedder, ved at forskyde linsen i forhold til filmen.
Perspektiv er jeg (heller ikke) ekspert i, men orientalske tegninger mv. bruger ofte et andet perspektiv, hvor ting der er længere væk er hævet over ting der er tættere på, men ikke afbildet som mindre. En slags skråt "luftfoto" uden det for os normale størrelsesforhold.
| |
|
Foreløbig tak, noget er forklaret og forstået, men ikke alt.
Hvis man vil tegne et hus i perspektiv uden at man ser det foran sig,
kan man jo forlænge frontens side linier til de når det ene forsvindingspunkt,
men hvordan forlænger man så gavlens linier til det andet forsvindingspunkt?
Det kan vel ikke gøres vilkårligt, når huset er retvinklet??
Det andet jeg ikke forstår:
Hvis man befinder sig midt ud for et højt tårn,
så mødes de lodrette linier jo højt op i det 3. forsvindingspunkt,
men nedad mødes de jo også i et andet 4. eller nyt 3. forsvindingspunkt?
Rette linier, også lodrette, afbildes jo som rette,
men med to forsvindingspunkter må tårnets sider jo bue/krumme??
Og det gør de jo ikke, vel???
Og så er der vist kun nævnt Picasso og en Orientalsk afvigelse fra sand projektion,
der må være mange flere inden for malerkunsten: Leonardo, Michelangelo, Botttichello etc...
| |
| Accepteret svar Fra : vagnr | Modtaget 133 point Dato : 12-01-10 17:47 |
|
Hvis du har det godt med engelsk er her en ret omfattende beskrivelse, med henvisninger.
http://en.wikipedia.org/wiki/Perspective_%28graphical%29
Og her en detaljeret beskrivelse af opretning af styrtende linier med en moderne speciallinse med fotos i bunden. Det bruges vist stort set kun til arkitekturbilleder.
Og, for at blive i fotografering, vil en udsnitsforstørrelse af et billede taget med en vidvinkel have præcis det samme perspektiv som et billede taget fra samme afstand med et teleobjektiv, har en gammel fotobog med de fotos side om side.
| |
|
Nu nærmer vi os, vagn,
et godt link med historiske kunst eksempler og også med 3D til 2D transformationer...
| |
|
Hvis du virkeligt vil vide lidt om perspektiv, så læs om M.C.Escher, og læs :perspektivmaleri for begyndere, eller kom til Thy når vi har godt vejr. En supervigtig ting er, at du i maleriet ikke kan gøre det godt nok uden at tage hensyn til farveperspektiv og evt atmosfærisk perspektiv
Et godt tip er, at jo tættere du er på beskueren, des mere skal du overdrive, så kan du næste suge folk ind i billedet. Du kan også arbejde 3-D med lærredet, inden du maler. Du kan også få hjælp fra mig, ved at henvende dig direkte
Mvh
A.C.Rosmon
26 28 37 70
a.c@rosmon.dk
PS. søg evt på mit navn
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|