/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Spjældhus defekt?
Fra : svendgiversen
Vist : 2010 gange
127 point
Dato : 07-12-09 10:54

Efter at have kørt Ford i mange år har jeg overtaget min brors firmavogn som jeg ikke rigtig kender.
En Peugeut 307 stationcar med en masse elektronik, der ikke altid virker...

Sidst vi var ude at køre en lang tur begyndte service knappen at lyse,
og bilen kunne så ikke køre over 110 km i timen.

Efter stop og afkøling kunne den køre normalt igen...

Det gentog sig på hjemturen, og da jeg indleverede den til service
hos vor lokale Peugeut forhandler, lyste service lampen desværre ikke.

Jeg betalte så 933 kr for ingenting, nul justering af en masse elektronik...
Hvis det kom igen skulle spjældhuset udskiftes?

Og det kom igen, på vor næste lange tur...

Der er dog også lidt galt med noget andet,
viskeren er mærkelig, og der er lys i kabinen altid...

Så jeg er ikke overbevist om det med spjældhuset?
Er der nogen der har et bud på den sandsynlige fejl??

Hvis spjældhuset skal skiftes, er det billigere i Tyskland,
hvad hedder spjæld hus på tysk???

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 137 point
Dato : 07-12-09 11:03

Hej -

Et par opklarings spørgsmål :

1) hvilken årgang ?
2) hvilken motortype (størrelse)
3) viskeren er mærkelig - hvordan - kører den op og ned i stedet for fra side til side ?

Kabinelyset kan tændes/slukkes på en kontakt ved selve lampen.
Hvis ikke det vil slukke, er der et problem med denne kontakt eller én af dørkontakterne.
Det er simpelt at rette.

Glem det spjældhus. Det er mekanikerens undskyldning, når han ikke kan finde fejlen.
Hvis han kan narre dig til at betale et nyt, ved han med sikkerhed, at fejlen IKKE er der, og så kan han sælge en anden dims til din motor - og så fremdeles - indtil det hele er udskiftet.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-12-09 11:17

Det er årgang 2007, 1,6 L motor...

Og det med viskeren,
det er min kone der har observeret problemer med bagerste visker?
Selv har jeg kun problemer med regnsensoren foran, viskeren vil ikke altid stoppe når det er tørvejr.

Og lyset bag i kabinen, jeg har prøvet begge indstillinger, vil prøve igen...

Og spjældhuset, jeg er heller ikke overbevist?
Men der må jo være en årsag til at motoren ikke vil trække, når den bliver rigtig varm??

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 07-12-09 11:52

1,6L årg 2007 har en 16ventilet type TU5JP4 motor.
Det er en frisk lille sag, som passer godt til bilens størrelse.

Hvis den drosler ned når den bliver varm, skal du have undersøgt om den i virkeligheden bliver FOR varm, pga simple fejl i kølesystemet.
Det kunne godt være den har for lidt kølervæske på, eller for lidt motor olie.
Det er også almindeligt at den bliver for varm, hvis den kører på gammel motor olie.
Pointen er : få det undersøgt.
Du har selv ansvaret for løbende i det daglige at kontrollere alle væsker på din bil.

Forrude viskerne kan indstilles til at starte automatisk med regnsensor.
Sensoren er et lille område på forruden, som får nedsat lysgennemgang, når ruden bliver våd.
Det samme sker hvis ruden er snavset.
Det er derfor vigtigt, at viskerbladene er i orden, så sensor området renses ordentligt, ellers vil sensoren blive ved med at fortælle, at ruden trænger til et visk.
Måske du bare skal have renset forruden i bund, men et viskerblad holder heller ikke mere end højst 1 år.
Det er normalt at man skal skifte viskerblad til hver vintersæson, så man er sikker på at saltvand fra vejene bliver renset ordentligt af.

Bagrude viskeren kan jeg ikke gætte eller tankelæse problemet på, selv om jeg koncentrerer mig.
Det er lidt mærkeligt at du skal 3.die grads forhøres før du kommer med alle detaljer
Så nu sætter jeg tommelskruerne på, og holder negletangen parat : hvad gør bagrude viskerne forkert

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-12-09 12:07

Det med bagrude viskeren har jeg som sagt ikke selv oplevet,
vil spørge min nye kone/samleverske i aften...

Har kontrolleret motor olie: OK, men ikke kølervædske. Det vil jeg gøre...

Da den for under et år siden var firmavogn, blev den serviceret rigeligt,
men nu ikke så ofte, da jeg er pensionist og kun kører lidt.

Vil også rense forruden...

Ved du iøvrigt hvad moment hjulboltene skal spændes med,
de er ikke 12, men kun 10 mm, så de klassiske 11 kpm, 110 Nm, er nok for meget?
Skal snart skift fra alu til vinterdæk...

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 07-12-09 12:27

10mm hjulbolte ?

Peugeot anvender kun 12x1,25mm hjulbolte på alle deres personbiler og små varevogne.

Jeg tror du har målt forkert, eller også havde du dine gamle briller på.
Prøv lige at måle efter - en gang til.

Du kan helt roligt fortsat bruge den gode gamle regel om 11kgm/ 110Nm i tilspændingsmoment.
Og husk at smøre gevindet. Det er ikke gevindet som skal gå stramt, men boltens tilspænding, som holder hjulet.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-12-09 13:08

Nu har jeg fundet min skydelære frem og ja 12 mm, sorry.

Da vi satte alu fælge på syntes jeg de kun var 10 mm, men det kan så ikke passe,
og så kan de tåle 110 Nm, godt.

Angående det med kølervædsken...
Hvis man på et autoriseret Peugeut værksted betaler 933 kr for at få undersøgt et termisk problem,
tror du så ikke værkstedet, som noget af det første, undersøger om der er nok køle vædske?

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 07-12-09 19:10

Her får alle et gratis godt råd. Hold Jer væk fra brugte franske biler. Dette vi læser om her er desværre ganske normalt for mange Peugot ejere. Men det er nok nogen der mener at det er værdens bedste biler.......
alimak

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 07-12-09 19:42

Måske jeg er i den forkerte tråd /forum, jeg har ikke så meget forstand på biler men :
Citat
Sidst vi var ude at køre en lang tur begyndte service knappen at lyse,
og bilen kunne så ikke køre over 110 km i timen.

Efter stop og afkøling kunne den køre normalt igen...

så kom jeg til at tænke på :

Min gamle mazda havde det problem, når det begyndte at blive koldt. Nøjagtig som du beskriver.
Det betød den skulle have kaburatorvæske tilsat når jeg tankede. så løste det problemet.

Men ellers sorry, hvis jeg er helt ude i hampen.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-12-09 09:20

Tak for svaret Beestone.