Jeg har indleveret et trådløst tastatur til reperation/ombytning på garantien. Det er købt i april måned, så der er stadig garanti på det.
Prioblemet med det er at det er begyndt at miste forbindelsen hele tiden.
Kort efter jeg havde fået tastaturet var jeg ved at blive vanvittig af at der var en lille tast øverst til højre på tastaturet (oven over det numeriske tastatur) som man kunne slukke sin PC hvis man trykkede på. Dette kom jeg til mange gange ved en fejl, hvor alle de programmer jeg havde åbne blev lukket, og min pc slukkede. Det var der en nem løsning på: Jeg tog en lille skruetrækker og løftede forsigtigt tasten af - og så var det problem løst.
Nu Nægter forretningen så at reparere eller ombytte tastaturet, da det har lidt overlast. Tasten har jeg liggende, og har tilbudt at komme forbi med så den kan blive sat på igen - man kan trykke den på igen, uden der sker noget ved det, og den vil virke som før - men nej, det er ikke godt nok. Som prikken over i'et vil de have 125 kr. for at udlevere tastaturet.
Jeg synes man kan sidestille det med at køre en bil på værksted for at få skiftet sin køler, men bliver nægtet at få den skiftet på garantien fordi man har afmonteret en knap til sine el-ruder.
Tastaturet er et Logitech mx5500. Man kan se Logitechs garantibetingelser her:
http://www.logitech.com/index.cfm/footer/terms_of_use/3101&cl=dk,da&legalitem=4
Jeg bider især mærke i den øverste linie her:
Garantien dækker ikke problemer eller skader, som er opstået som et resultat af (a) uheld, misbrug, forkert anvendelse eller uautorisede reparationer, ændringer eller adskillelse af dele; (b) ukorrekt betjening eller vedligeholdelse, anvendelse der ikke er i overensstemmelse med produktanvisningerne, eller tilslutning til den forkerte strømforsyning; eller (c) anvendelse af forbrugsvarer, som f.eks. batterier, der ikke stammer fra Logitech, undtagen hvor den gældende lov ikke omfatter sådanne begrænsninger.
Der står: Garantien dækker ikke problemer eller skader, som er opstået som et resultat af - og så alt det der står bagefter. Hvordan kan de seriøst mene at mit tastatur ikke kan holde den trådløse forbindelse til min PC som et resultet af at jeg har fjernet en tast på det?
Den tast der er fjernet har ikke det mindste med problemet at gøre, og kan på ingen måde have skadet tastaturet. Er det korrekt at de blot kan fralægge sig ansvaret m.h.t. garantien på dette grundlag. De vil jo ALDRIG kunne påvise at den defekt tastaturet har er en følge af at der er blever fjernet en tast på tastaturet (som tilmed stadig virker hvis man blot klikker den på igen)
Efter forhandleren havde afvist sagen ringede jeg til Logitechs kundeservice som først gerne ville tage ansvaret og ombytte det hvis jeg ellers kunne få det udleveret fra forhandleren som nu tilbageholder det indtil jeg har betalt 125 kr. fordi det er blevet indleveret med en selvforskyldt fejl. Efter lidt betænkningstid spurgte kundeservicemedarbejderen hos Logitech sin chef om han nu også måtte ombytte tastaturet - her fik han nu at vide at de ville give mig 50% rabat hvis jeg købte et nyt tastatur online på deres side.
Er det seriøst rigtigt at de kan afvise at løse et problem der intet har at gøre med at der er fjernet en tast?