/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
sporing via IP-adresse
Fra : ingelein
Vist : 2072 gange
30 point
Dato : 16-10-09 16:45

Hej
Jeg vil gerne vide om man i et forum kan tilmelde sig fra en PC som ikke er ens egen. Man vil så blive registreret med denne PC's IP-adresse. Nu vil man så fremover logge sig på fra sin egen hjemme PC - med en anden IP-adresse.

Hvordan finder man så ud af, at det er den samme "een gang udsmidte person", som igen har møvet sig ind med et andet Nickname og fortsætter med at være upopulær? Sporer man det på de indlæg vedkommende sender?

Jeg behøver ikke at få nogen større teknisk forklaring, det er jeg alligevel ikke "knøv" nok til at greje.

Mange hilsner
Ingelein - som fortsat siger tak til alle, som giver mig brugerpoints ved at købe svarene til mine spørgsmål. Tak til alle

Kommentar
Fra : love4all

Dato : 16-10-09 16:57

Hver gang du logger ind på en hjemmeside, så logger du ind via den ipadresse, der er på den pågældende maskine.
Så selvom en person er blokket på en ipadresse, og så opretter ny bruger fra anden maskine, så kan han stadig ikke logge ind via den første ipadresse.
Desuden så har mange dynamiske ipadresser, så det er ganske umuligt at holde personer ude fra diverse fora.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 16-10-09 17:27

Når en IP adresse kan spores, selv om det er en dynamisk adresse, så er det fordi at de enkelte internet udbydere, som har fået tildelt en "pose" med ip-adresser, som de føre log over hvem der har den pågældende adresse i et bestemt tidsrum.
Heri spiller dit netkorts MAC adresse også ind, da din udbyder kan se denne adresse, som er tilsluttet internet modemet.

Hvis en misbruger pludselig får en ny dynamisk adresse, da han er afskåret på en tidligere adresse, så vil det være en anden som pludselig kan få problemer. Så derfor kan MAC adressen også spille ind.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-10-09 17:54

Og politiet kan få tilladelse til disse IP numre i forbindelse med opklaring af en sag. På samme måde skal mobiludbyderne registrere mobilernes vandring fra mast til mast.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 30 point
Dato : 16-10-09 18:28

De tanker du gør dig ingelein?

..kan realiseres via en PROXY-SERVER (proxy= stedfortræder)

http://en.wikipedia.org/wiki/Proxy_server

Ps. ..og så kan en 'SERVER's geogrfiske placering mm. spores vha. f.eks dette lille program;

NeoTrace: http://www.pcworld.dk/download/43/482

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 16-10-09 18:29

Hej
Mit spørgsmål drejer sig om nogle damer, som gang på gang bliver smidt ud af et tysk strikkeforum. De logger sig så bare på med et andet nickname. Det er åbenbart også nogle her på kandu som morer sig med at være gengangere af sig selv - af forskellige årsager - jeg ved ikke om man kan blive smidt ud af kandu.

NU er det sådan på det tyske forum at de "falske damer" tror at vi er så dumme at vi ikke har genkendt dem. Den ene fylder os med løgne om sin drømmetilværelse med ridehest og drømmeprins, og den anden chikanerer bevidst bestemte medlemmer. Man genkender jo hurtigt folk på deres skrivemåde og måde at udtrykke sig på. Så længe de opfører sig rimeligt får de lov til at blive inside, for så ved man, hvor man har dem. Disse madammer er sporet som værende falske på grund af deres ip-adresser.
Det er forklaringen på mit spørgsmål.

Jeg har selv en dynamisk ip- adresse, som 3 gange har vist sig tidligere at have tilhørt en spammer. Derfor bliver min pc afskåret fra at kunne sende, når adressen blokeres af en maskine, der fanger disse "betændte" ip-adresser. Jeg har tidligere klaget til TDC over at have fået disse "dårlige" IP-adresser - og sidste gang udløste det en kæmpeundskyldning med en buket blomster fra TDC.
Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 16-10-09 18:37

[CITAT]Når en IP adresse kan spores, selv om det er en dynamisk adresse, så er det fordi at de enkelte internet udbydere, som har fået tildelt en "pose" med ip-adresser, som de føre log over hvem der har den pågældende adresse i et bestemt tidsrum.I[/CITAT

Hej Severino
TDC har forklaret at de hver dag får tildelt en pulje IP-adresser fra Svejts. De bliver delt ud til dem der har en dynamisk IP-adresse, som faktisk kan få en ny IP-adresse hvert 5. kvarter.
Når jeg har fået en Spam-IP-Adresse, skal jeg slukke, vente 5 kvarter og så burde jeg have fået en ny IP-adresse. Hidtil har det virket.

Mange hilsner
Ingelein -
Ps. man kan spare 50 kr pr. måned - eller var det i kvartalet? - ved at vælge en dynamisk IP adresse frem for en fast IP - adresse.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-10-09 18:39

Som sagt ingelein: Du ka' ik bruge; hverken en 'tilmeldt' IP ..eller EMAIL ...til 'noget som helst'

Hvorfor tror du det er så svært at stoppe f.eks. SPAM ?

Jeg ku' da godt efterlyse nogle 'regler' for brug af INTERNETTET ...men ...GLEM DET !!!

Ikke engang et 'Kørekort' for opretytelse af hjemmesider findes

Man må ikke bygge sin egen Bil ...eller Bondegård ...UDEN tilladelse/godkendelse
..og i overenstemmelse med vedtagne lovgivning/regler/normer ...men må altså godt lave en hjemmmeside i FP (FrontPage) !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-10-09 18:56

Citat
Jeg vil gerne vide om man i et forum kan tilmelde sig fra en PC som ikke er ens egen. Man vil så blive registreret med denne PC's IP-adresse. Nu vil man så fremover logge sig på fra sin egen hjemme PC - med en anden IP-adresse.
kort sagt ja, prøv selv at logge på Kandu, en gang du er gæst hos nogen som har en computer på internettet, det kan du uden problemer overalt i verden og den profil du bruger blev oprettet hjemmefra, sikkert med en anden IP end den du har nu, der findes nogle sider som ikke kan benyttes fra visse lande, men det er en hel anden historie

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-10-09 19:03

Citat
Jeg vil gerne vide om man i et forum kan tilmelde sig fra en PC som ikke er ens egen.

Ja.

Ps. Det gøres i vid udstrækning i dette forum.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-10-09 19:26

Citat
Det gøres i vid udstrækning i dette forum
hvor har du din viden fra var du ikke hjemme da du oprettede dig som Kandu bruger

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-10-09 19:57

En af mine profiler er ikke oprettet hjemmefra.
De andre er ikke oprettet fra samme IP, da min IP ændres en gang i mellem.
Og........................Nej - jeg kører ikke gennem en proxyserver.

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 16-10-09 20:40

Tak for svaret molokyle.
Ja jeg blev da lidt klogere
Hilsen
Ingelein