/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Boote uden diskette eller CD
Fra : ingelein
Vist : 694 gange
50 point
Dato : 13-10-09 20:29

Hej
Jeg bestyrer PC parken på et OLLEKOLLE, hvor jeg for snart 4 år siden fik leveret 8 maskiner fra kommunen. Jeg havde chancen for at få 8 nyere maskiner i foråret, men det viste sig, at det eneste der var større, var harddisken.

Det er gamle Compaq maskiner og enkelte ACER. Jeg har fået byttet rundt på ram (hukommelse) og nu kører maskinerne rimeligt hurtigt til vores behov. Vi har en 20 MB Internetopkobling + 2 trådløse.

Den ene Compaq maskines harddisk har jeg lige skiftet ud med en anden gammel HD også fra en Compaq, da den ikke ville acceptere en Acer HD.

Kommunen har leveret maskinerne med Windows XP og Office 2003. - Vi har fået maskinerne på betingelse af at vi ikke belemrer kommunens IT-afdeling med spørgsmål vedr. maskinerne. Altså: "Fået som beset"

Nu er der imidlertid en kursist, som har forvildet sig ind i Set-up, og har også trykket på nogle taster. Maskinen kan ikke længere starte op, men forventer en boot diskette eller en Cd-rom.
Jeg har prøvet at lade maskinen boote fra harddisk, men det kan den ikke.

Selvfølgelig har jeg spurgt kommunens It-afdeling, men har ikke fået noget svar, idet chefen har ferie. Jeg tror nu heller ikke at jeg får noget ud af det.

Nu kommer mit spørgsmål endelig: Kan man boote maskinen op med for eksempel min egen Win XP CD???? eller skal det være en diskette eller CD genereret på den bestemte maskine????

Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-10-09 20:37

Du kan altid boote op på en anden cd og så vælge repair i stedet for install

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-10-09 20:51

Lige et "sidesvar"

Mange af de gamle Compaq køre med Cabel-select (CS) på deres harddiske
og andre drev på IDE-bussen, istedet for Master og Slave.
Fladkablet til CS er vist også anderledes til CS.
Der mangler en leder fra første enhed til anden enhed.

Måske er det derfor, du har problemer med at få en anden harddisk til at virke.
Gambrinus
( "Sidesvar skal ikke udløse point¤ )

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 13-10-09 20:53

Tak for det Fijala

Vi har yderligere en maskine, som der også har været en pilfinger ved - den tilhører Brugerrådet ved samme institution. Jeg har fralagt mig ansvaret for denne maskine, idet der er alt for mange kloge hoveder, som piller ved den. Den maskine er en ikke 2 år gammel Lenovo. Den vil heller ikke starte op, men forlanger også en CD, hvorefter man skal taste "r".

Jeg kan ikke finde nogen CD med Windows programmet i de papirer der fulgte med maskinen. Programmet XP var forudinstalleret på maskinen. Er det normalt at man ikke får en CD med til en forudinstalleret maskine? Jeg husker fra min egen bærbare at jeg skulle lave 2 recovery CD'er ved første opstart.

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-10-09 22:38

Fat i kommunen, de har garanteret de CD'er liggende. Jeg ved det, jeg har selv arbejdet i en kommunes IT afdeling.

Husk at sige nøjagtig hvilke styreprogram der er på maskinen.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 13-10-09 23:22

Hej granner01
Problemet er jo at kommunen var glad for at slippe af med skidtet og ikke ville have mere bøvl ud af det. Tror du at de har haft een CD til alle maskiner? De køber jo een licens til et stort antal maskiner.
Hilsen
Ingelein

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-10-09 23:49

Uden Diskette drev
Uden CD drev
Sikkert uden USB

Men de comp. kan i åben tilstand køre med ekstra harddisk.

Comp med slettet harddisk
Sætte hjælpe harddisk i stedet for og boote på den.
Lukke
Boote på hjælpeharddisk med den slettede harddisk som slave
Kopiere partition over på den slettede harddisk
lukke
tag hjælpe harddisk ud og start op med den nu friske harddisk.

Sådan cirka.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 14-10-09 00:01

Hej Eyvind

Næh, nej, hvis jeg forstår dig rigtig mener du at maskinen hverken har diskette, CD eller USB. Sådan er det ikke. Den har alle de nævnte drev.

Alt det andet du forklarer med hjælpedisk fatter jeg ikke en pind af. Og hvor skulle jeg få en hjælpedisk fra, som Compaq vil acceptere og som er boot-able. Der er også kun lige plads til en enkelt HD i computeren. Det er slim-line modellen.

Jeg tror at alle 8 maskiner står til udskiftning. Den var påtænkt, men det har en enkelt rotte forstået at ødelægge. Man mener at have set en rotte i centret. Derfor blev der sat en større aktion i gang. Og ISS sendte en kæmperegning for at desinficere. Det skal man sådan et offentligt sted, hvor der er et cafeterie. Hm...... lidt hysterisk efter min mening, for der blev trods 20 fælder og lukning i 8 dage ikke fanget nogen rotte. Men det kostede altså lige opsparingen til 8 ny maskiner.

Mange hilsner
Ingelein

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-10-09 01:20

Hvis der er en som har været i Setup og rodet med noget som ikke skulle rodes med, så er løsningen at gå i Setup igen, se på skærmen de første sekunder efter start, hviklen tast du skal trykke for at komme i Setup, mit gæt er Delete tasten, sæt Setup til Default eller Optimized Default og gem indstillinge ved at trykke F10 tryk Y for at bekræfte at du mener det og tryk Enter, så starter computeren forhåbenlig normal igen

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-10-09 07:53

Ingelein
Kommunens IT folk har originak CD og kan bare lave en enkelt kopi til dig. De har klonet maskinerne, det gør man når man får en stor mængde hjem, og det gør de ind imellem. Og så har de kun 1 CD som de kan tage kopi af, men så virker den til alle maskiner der er klonet.
Så de har en CD til WinXP og en til Win 2003. Og du skal bare have en kopi af de CD'er

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-10-09 09:31

Sorry - så misforstod jeg din overskrift.
Citat
Boote uden diskette eller CD

Så glem mit indlæg.

Hvis du vil sikre at de computere kan rettes op igen efter nedbrud, kan det godt lade sig gøre, uden at have nogen XP CD, men det skal forberedes INDEN nedbrudet sker.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-10-09 09:40

Følg o.v.n.' råd om at gå i BIOS og genindlæs DEFAULT konfigurationen. Hvis der har være for mange 'kloge hoveder' inde at pille ved selve Windows opsætningen er det dog ikke sikkert det hjælper en meter.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 14-10-09 14:46

Hej
Reelt skulle det slet ikke kunne lade sig gøre at pille ved Windows opsætningen, for alle PC' er er frosset ned, og kan kun åbnes af mig, når der skal gemmes, opdateres eller lægges programmer ind. Det er mig en gåde, hvem og hvordan man er kommet ind i set-up. (F10 ved Compaq logoet og derefter en vilkårlig tast "sofort" når skærmen blinker i venstre øverste hjørne). Det tror jeg ikke at en kursist kunne finde på - eller ud af. Tror nærmere på at det er en vejleder, som har bikset med det.
Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-10-09 16:02

Ok jo - det er nemt at lægge en comp. ned.
Mit barnebarn lagde en computer ned på 10 min. da han var 6 år gammel.
Det havde jeg forudset og hev da bare en komplet backup frem og den kørte i løbet af en halv time.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 14-10-09 16:56

Hej Eyvind
Det kunne være jeg skulle prøve med en Viagra CD .
Jeg er ærlig talt lidt træt af det gamle bras vi kører med .
Mange hilsner
Ingelein --som er sikker på at kunne nedlægge en pc i løbet af no time.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-10-09 00:49

Citat
Det kunne være jeg skulle prøve med en Viagra CD .
Jeg er ærlig talt lidt træt af det gamle bras vi kører med
det hedder en Ubuntu cd, du bruger en forkert dialekt du må ikke gå hen og købe en Vista her lige før Windows 7 er i butikkerne

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-10-09 16:26

De maskiner kan køre med XP og ubuntu.......................................ej Vista eller Windows 7

Du kan bare lave partitions backup..................

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 15-10-09 16:37

Hej Eyvind
Partitionere en harddisk på 15-20 GB går vist ikke. HD'en er ikke større, og da vi ikke gemmer noget udover de få pogrammer vi anvender, er det rigeligt til os.
Desværre.
Alt har sin begrænsning på Aktivitetscentret.

mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-10-09 16:50

Sludder - jeg har harddiske på 12 Gb og med to partitioner.
Den ene partition med XP og den anden med et sammenpakket backup image af XP.

Ps.
Til de mindre børnebørn skjuler jeg partitionen med det backup image, så de ikke kan ødelægge noget. Så de hamrer bare løs på tasterne, og bedstefar retter det op på under en time.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-10-09 16:59

Ps. Det er da en forfærdelig hurtig download hastighed i har til de få maskiner.
10 Mbit havde været rigeligt, med mindre i henter film ned hele tiden.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 15-10-09 17:05

Hej Eyvind
Nu er der jo 8 faste maskiner, som deler saften og derudover nogen i huset, som kobler sig trådløst op på den forbindelse.
Jeg testede hastigheden forleden og den var 6 MB med 5 maskiner på nettet.
Vi havde oprindelig 10 MB, men selskabet har fordoblet hastigheden gratis.
Mange hilsner
ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 15-10-09 17:09

Eyvind
I så fald var det jo kommunen, som allerede skulle have partitioneret HD'en, så den vej er udelukket, når vi ikke har XP CD'en. Jeg skal heller ikke rode med den slags på 8 maskiner - det kan og vil bedstemor her ikke !! Jeg er nødt til at arbejde ud fra det jeg har.
Ingelein

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-10-09 18:18

En computers harddisk kan til en hver tid partitioneres.................deles op.
Med mindre der er alvorlig fejl på partitionen.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 15-10-09 18:44

Hej Eyvind
Og der lader jo til at være en alvorlig fejl nu.
Hilsen
Ingelein - som kan huske at du en gang hjalp med at partitionere en ny HD kpå 40 MB, dengang forklarede du at det var lige i underkanten af det man kunne partitionere.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-10-09 19:15

Det tror jeg nu ikke - for jeg har partitioneret harddiske i mange år med forskellige programmer.
Det er lige fra harddiske på 1,6 MB til 200 GB
De fleste er partitioneret fra diskette eller CD og som regel efter installation af styresystem.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 18-10-09 18:26

Hej
Desværre går der lidt tid imellem mine besvarelser her - maskinen står i Aktivitetscentret, som har lukket fra torsdag eftm. til mandag og der er kurser hele ugen.

I morgen vil jeg prøve at starte maskinen op på min egen Win XP CD - og håbe at jeg måske kan boote på den - eventuelt foretage en repair eller "start som sidste konfig. som arbejdede korrekt".

I princippet kunne jeg måske bare formatere det hele og indlæse min egen Win XP, men da det ikke vil være lovligt, du'r det ikke. Måske har vedkommende pilfinger også været inde i andre ting i BIOS, som jeg ikke umiddelbart kan se, hvordan det skal sættes.

Mange hilsner Ingelein
Romanen fortsætter i morgen

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 18-10-09 18:37

Hej
Jeg fik vist ikke i starten fortalt at jeg beholdt de 8 nye maskiner, sådan at vi nu havde 16 maskiner. 12Compaq og 4 Acer. Jeg har foretrukket at beholde 8 Compaq i drift, men har slagtet og byttet så meget rundt at de alle har minimum 526 Mb Ram hukommelse. Et par af HDene er også skiftet ud. Nu har jeg kun Acer HD tilbage og de dur ikke sammen med CompaQ. Eventuelt kunne jeg flikke en Acer maskine sammen igen. Det er da et forsøg værd.

Jeg kunne tænke mig at vide, hvad der sker med de styresystem licenser der er på maskiner, som bliver skrottede. Man burde da kunne overføre licensen til en ny maskine???

Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-10-09 18:43

Ja en ny maskine (næsten mage til) kan godt med lidt held køre med styresystem fra den gamle.

Det er iflg. Microsoft ikke tilladt - men dog ikke særlig ulovligt.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-10-09 18:55

I starten af dit spørgsmål skriver du at nogen har pillet i computerens Setup, den ligger i bundkortet og Windows ligger på harddisken, i har sat computerne til at køre virtuelt så brugere ikke kan rode, men det er Windows de ikke kan ændre på, computerens Setup har ikke noget med Windows at gøre, måske du skulle skille de to ting ad.
Eller er tråden blevet en sludre tråd mellem Eyvind og dig om partionering og flytte Windows licenser

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-10-09 18:57

Citat
Maskinen kan ikke længere starte op, men forventer en boot diskette eller en Cd-rom.
Jeg har prøvet at lade maskinen boote fra harddisk, men det kan den ikke.
ind i Setup og sæt harddisken som First Boot Device, gem med F10 og bekræft med Y (yes)

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 18-10-09 19:04

Nej o.v.n.
Jeg tror at Eyvind og jeg var på et sidespor

Dit forslag om at boote fra harddisken har jeg prøvet - nøjagtig som du beskriver det. Det kan den ikke.

Men det kan jo også være at det er noget andet der er galt - bundkort?

Hilsen
Ingelein

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-10-09 19:33

Har du skiftet harddisk .........................og så vil den ikke boote.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-10-09 19:36

Jamen der skal da også være plads til sidespor
Prøv at starte med en Windows CD i drevet, tast en tast for at starte fra CD - ROM og reparer din installation, spring første mulighed for at reparere over og gå til Ny installation, der får du endnu en mulighed for at reparere Windows, det burde kunne lykkes men måske er der en alvorlig fejl på harddisken så den ikke kan bruges, har du en Ubuntu eller anden Linux live CD ? Så prøv at køre den, du kan se ind i Windows mapper med mere, hvis du ikke kan indstille Setup til at starte fra CD - ROM, nødvendig for at køre Linux live, så skal du have et nyt bundkort eller flashe den gamle hvis du har mod på det

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-10-09 19:38

Citat
Har du skiftet harddisk
er det ikke kun dig som er så avanceret Eyvind os andre dødelige holder os til den som er installeret til styre systemet + eksterne eller interne til at gemme data på

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 18-10-09 19:39

Hej Eyvind
Helt tumpe er jeg nu ikke - nej jeg har ikke skiftet harddisk
DEt er helt som forklaret i mit åbnings-spørgsmål til emnet.
Hilsen
INgelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 18-10-09 19:43

Og dog. Jeg skiftede jo harddisken på en anden maskine, hvor harddisken var stået af. Her satte jeg en tilsvarende harddisk, fra en tilsvarende maskine ind - og kunne starte straks, som om intet var hændt. Somme tider skal man jo have heldet med sig.

Mange hilsner Ingelein
Vent nu til jeg får afprøvet min egen XP CD i morgen.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 18-10-09 19:45

Hvis mit spørgsmål står for langt oppe, så lød det sådan:

Citat
Nu er der imidlertid en kursist, som har forvildet sig ind i Set-up, og har også trykket på nogle taster. Maskinen kan ikke længere starte op, men forventer en boot diskette eller en Cd-rom.
Jeg har prøvet at lade maskinen boote fra harddisk, men det kan den ikke.

Selvfølgelig har jeg spurgt kommunens It-afdeling, men har ikke fået noget svar, idet chefen har ferie. Jeg tror nu heller ikke at jeg får noget ud af det.

Nu kommer mit spørgsmål endelig: Kan man boote maskinen op med for eksempel min egen Win XP CD???? eller skal det være en diskette eller CD genereret på den bestemte maskine????

Hilsen
Ingelein

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 50 point
Dato : 18-10-09 19:49

Citat
Nu kommer mit spørgsmål endelig: Kan man boote maskinen op med for eksempel min egen Win XP CD????
stor fed JA ellers er der fejl på bundkortet, hvis der er fejl på harddisken så får du besked om at Windows ikke kan finde en disk

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 18-10-09 19:53

@ o.v.n.

Ja det var akkurat den fejl du nævner på den anden maskine, hvor jeg skiftede til en anden gammel harddisk af samme type til samme model Compaq.
Ingelein

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-10-09 19:58

Hvilken fejl har jeg nævnt jeg fik "ødelagt" min harddisk så Windows ikke kune se at der var en harddisk, det blev løst med Gparted og en formatering, så kunne Windwos CDen tage over
http://gparted.sourceforge.net/livecd.php (Gparted er på en Ubuntu live CD hvis du allerede har den)

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 18-10-09 20:02

@ o.v.n.

Denne her
Citat
hvis der er fejl på harddisken så får du besked om at Windows ikke kan finde en disk

Ingelein

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-10-09 20:13

Prøv Gparted Setup skal sættes med CD- ROM som First Boot Device, husk at ændre til harddisken bagefter

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-10-09 20:15

Er der data som skal reddes ? Det klares med Ubuntu live, den har Gparted indbygget og du kan formatere bagefter, vælg ntfs som filsystem!

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 18-10-09 20:17

Hej o.v.n.
nej der er ingen data, som skal reddes, alt kan indlæses igen fra USB eller downloades fra nettet. Office pakken har vi på CD.
Hilsen
Ingelein

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-10-09 20:31

Se så her, der kører jeg Gparted fra Ubuntu live CD og har taget billeder undervejs, det er slet ikke så svært, du begynder med billede 2 når du starter Gparted live CD: http://peecee.dk/upload/view/151336 slet partonen(erne) som jeg gør og opret en eller flere nye ntfs partion(er)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-10-09 20:40

Direkte download link (hvis den virker) http://sourceforge.net/projects/gparted/files/gparted-live-stable/0.4.6-1/gparted-live-0.4.6-1.iso/download den virker her, bare vente lidt så starter hentningen, husk den skal brændes som ISO ikke åbne eller pakke ud

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-10-09 20:42

Citat
Jeg bestyrer PC parken på et OLLEKOLLE
Gparted er et uundværligt værktøj for PC bestyrere

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-10-09 22:00

Og sådan her kan du brænde din hentede "iso fil" hvis du ikke har et brænderprogram men kun en brænder.
http://www.hirsenet.dk/cdburnerxp.htm

Ps. Der er altså også alm. mennesker som skifter harddisk over på en anden comp.
Er de rimelig ens - så starter den bare op.
De fleste Compaq er ret nemme og stabile - hvis der lige tages et par små hensyn.
Jeg har og har haft en del af dem.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 18-10-09 22:18

Hej Eyvind
Jeg har Nero brænderprogrammet så det er ikke noget problem
Hilsen
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 18-10-09 22:25

Hej o.v.n.

Jeg har set Gparted Guiden og har læst på Wikipedia om G Parted, men p.t. har jeg ikke forstået, hvad formålet er med det. -----

Jeg skal helst have forstået, hvad jeg gør og ikke som mange andre bare trykke vildt på mange knapper indtil det endelig - måske - lykkes.

Vil Du have tålmodighed til at forklare mig hvad øvelsen går ud på? 3 sætninger er ok.

Jeg er faktisk slet ikke med på Ubuntu og Linux snak. De brikker kan jeg ikke flytte med

Kursuslokalet er på første sal. Måske skulle jeg bare smide skidtet ud af vinduet. Normalt synes jeg at det er lidt sjovt at lege med, men det her overstiger vist mine evner.

Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-10-09 23:03

Citat
Jeg har set Gparted Guiden og har læst på Wikipedia om G Parted, men p.t. har jeg ikke forstået, hvad formålet er med det. -----
formålet den er da selvlysende, din Windows kan ikke se en harddisk, vil du ikke have den formateret og gjort klar så Windows kan se den og du kan geninstallere XP ? Der kommer et eksternt partionerings værktøj ind i billedet = Gparted

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-10-09 23:08

Jeg har al den tålmodighed som er nødvendig, jeg har før brugt en søndag på at guide en anden Kandu bruger i brugen af Gparted, denne bruger ønskede at skubbe til eksisterende partioner, C drevet var blevet for lille - eller var det omvendt det er et stykke tid siden, men vi var i online forbindelse med hinanden hele tiden og det lykkedes til brugerens store tilfredshed
men nu truer en ny uge og jeg er mest på og har bedst tid efter midnat, men så kommer der endnu en weekend og så har du sikkert gang i din computer igen

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 19-10-09 08:14

Hej o.v.n.
Jeg har studeret denne side og er blevet klogere på hvad det er du vil have mig til.http://www.optimizingpc.com/install/bootcd.html

Jeg prøver......
Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 19-10-09 19:13

Hej o.v.n.

Jeg har i dag skiftet HD ud med en anden gammel HD og sat nogle flere Ram i en anden maskine.
Inden jeg foretog dette, ville jeg starte op på min egen XP, men jeg kom ganske rigtig som du fortæller ind i at skulle partionere HD'en, hvis jeg ville lave en "repair" - hvis jeg ellers husker ret.

Jeg har læst en del om g-parted, blandt andet hos Helge C, men meget af det der er til download er forældet - fik endda brændt en ISO - CD - med Windows 98 - det fremgår ikke lige af de filer han har til download. Man kan jo ikke se, hvad en ISO indeholder. Så jeg måtte grine lidt, da jeg så hvad jeg havde downloadet.
Ok. Nu kører maskinen og jeg har ikke mod eller tid til at slås med de gamle maskiner mere.
Jeg lukker tråden nu og siger mange tak
mange hilsner
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 19-10-09 19:16

Tak for svaret o.v.n.
Og din tålmodighed. Jeg bør nok have et kursus i G-parting
Mange venlige hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-10-09 00:49

Selv tak - det Gparted kursus tager vi en anden gang så