/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Dækker forsikring vandskade?
Fra : cristian2
Vist : 5407 gange
30 point
Dato : 02-09-09 11:38

Min søster, som er alene med tre børn og har en stram økonomi, har problemer med afløbet i badeværelset. Når afløbsristen under bruseren er en smule stoppet, drypper det ned gennem loftet hos underboen. En vvs'er siger at det vil koste mere end 50.000 kr at får lavet - men at dem der i sin tid har lavet arbejdet formentlig har overholdt de gældende bestemmelser hvad angår udførelse og kvalitet af arbejdet. Hun bor i andelseforening med tre leligheder. De har fælles forsikring.

1. Hvordan griber hun sagen an, så forsikringsselskabet ikke bare kryber uden om?

2. Er der noget hun skal fremlægge på en bestemt måde for at gavne sin mulighed for at få det dækket af forsikringsselskabet?

Tak for hjælpen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-09-09 11:52

Hvis afløbsristen er stoppet, løber vandet vel ud på gulvet og til kanten mod væggen.
Hvis gulv/væg ikke er fuldstændig vandtæt vil det sive igennem til underboen. Hvad der er værre er at det også kan give råd i etageadskillelsen, afhængig af hvad den er lavet af.

Derfor er der og har i årevis været ret stærkekrav til sikring af vådrum.

Det er ikke en forsikringssag (andet en entrepenørens ansvarsforsikring) hvis det ikke er lavet rigtigt.

Hvis jeg har forstået problemet rigtigt, er det ikke en vvs mand men en murer eller tømrer, som skal vurdere den sag.

En løsning kunne være en tæt brusekabine, eller en pållægning af nyt pvcgulv med kant op ad væggen. Det kan laves pænt og rengøringsvenligt.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 02-09-09 11:55

Er det en lejelejlighed eller hus kan det være udlejers problem

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 25 point
Dato : 02-09-09 12:19

Din søster skal først og fremmest få læst forsikringsbetingelserne igennem

Citat
Hun bor i andelseforening med tre leligheder. De har fælles forsikring.

Er det alm. slidtage/manglende vedligholdelse, så dækker forsikringen ikke

Er det byggesjusk, så er det straks noget andet

Hvor gammel er bebyggelsen... er det muligt at bygherren skal hæfte (tror han hæfter i 20 år)

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 02-09-09 12:20

Citat
Indsæt dit citat herNår afløbsristen under bruseren er en smule stoppet, drypper det ned gennem loftet hos underboen.

Hvad med at rense afløbsristen.En gang imellem?
vvdriver

Kommentar
Fra : HUGO-BØRGE

Dato : 02-09-09 13:00

Det er ikke en vandskade et forsikringsselskab dækker.
Det kan du glemme alt om, kort og godt.

Med venlig hilsen
HUGO-BØRGE

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 02-09-09 13:23

jeg ville snakke med andelsforeningen om hvad de har af forsikringer. det er min klare opfattelse, at der er mulighed for at få den slags dækket. jeg ved ikke, om der findes ejerskifteforsikringer på andelsboliger, men ellers har foreningen en forsikring der kan hjælpe. så lad være med at give op for tidligt. somme tider skal man snakke idt højt til forsikringsselskaberne, for at de forstår hvad man siger, og det skal også somme tider siges mere end een gang. men bare hold fast i, at det ikke er dig der skal betale.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 02-09-09 13:33

Sorry. Havde ikke lige fået fat i, at det var en andelslejlighed.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 02-09-09 13:54

Mange tak for alle svarene foreløbig!

Jeg vil undersøge det med ejerskifteforsikring for hende og i det hele taget læse forsikringspapirerne nøje igennem.

1. Vvs'eren mener at det er et af afløbsrørene under gulvet som er utæt i en samling. Det er altså ikke vinylen som er utæt. Det drypper nemlig når vandstanden nede i risten står højt.

2. Risten er ikke så stoppet at vandet flyder over hele gulvet (i givet fald ville det jo også dryppe ned hver eneste gang der er én i bad og pjasker vinylen til - og det er ikke tilfældet).

3. Hun renser allerede risten bare vandstanden nede i den er lidt højere end ellers.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-09-09 15:21

Hvis du havde forklaret lidt bedre, kunne vi have sparet meget gætteri og skriveri.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 02-09-09 17:02

Jamen transor...Nogle gange er det sværere end andre lige at få forklaret hvad men mener

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-09-09 17:41

Citat
1. Vvs'eren mener at det er et af afløbsrørene under gulvet som er utæt i en samling. Det er altså ikke vinylen som er utæt. Det drypper nemlig når vandstanden nede i risten står højt.

Hvis det er årsage, skal du tjekke om der er tegnet en udvidet rørskadeforsikring... så er der dækning

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 14-09-09 13:38

Tak for svaret Nordsted1.