|
| Begrænsninger på __25km/t__ scooter Fra : ErikP | Vist : 1345 gange 170 point Dato : 10-04-03 16:46 |
|
Hej!
Ja du læste rigtigt; en scooter begrænset til 25 km/t. Den kommer naturligvis nede fra de skøre prøjsere men det er nu ikke det det handler om. Derimod ønsker jeg at sætte lidt gang i maskinen og ville lige høre hvad i har af forslag. Det skal først lige siges at det er en Hercules Limbo (lang forklaring men konklusionen er at det er en Peugeot scooter, som er næsten identisk med Peugeot Zenith).
Jeg er naturligvis på jagt efter skiven inde i variomatic'en men har lige lidt problemos med at få skruen til blæserhjulet af - nogen der kan anbefale et Buzetti Vario Tool til opgaven eller skal jeg ty til en mekaniker og hans luftnøgle?
Jeg har derudover lagt mærke til at scooteren har et utroligt smalt forrør (sammenlignet med en fx. Derby). Det ser faktisk ud som om forrøret er blevet skåret af ca. 30 cm. fra selve potten og der så er svejset et 30-40 cm stykke på som kun er 2 cm i diameter, dvs. tværsnitsareal ca. 3 cm2.
Hvis tykkelsen af forrøret er meget normalt kunne det så ikke tænkes at der sidder en lille tragt indeni som begrænsning? (Forresten sidder sådan en tragt altid helt oppe ved der hvor udstødningen skrues på motorblokken eller er det forskelligt?)
Jeg er ikke interesseret i at bruge mange penge på tun-sæt osv. - bare få fjernet begrænsningerne.
Håber i kan hjælpe, på forhånd tak.
Mvh. ErikP
| |
| Accepteret svar Fra : CLAN | Modtaget 180 point Dato : 10-04-03 16:59 |
| | |
| Kommentar Fra : CLAN |
Dato : 10-04-03 17:01 |
| | |
| Kommentar Fra : ZeroXP |
Dato : 10-04-03 17:05 |
|
hey erikP
du kan få noget der hedder en stempel stopper, som skues i der hvor tændrøret sidder (ganske simpelt). Den spærrer så for stemplets gang, og du kan nu løsneblæserhjulet. Se om du kan få skiven af ved bare at vrikke lidt i den, for hvis du tager hele skidtet ud, så skal du til at lege puzzlespil. Der sidder også en i koblingen, emn er du ikke så meget inde i faget, så vil jeg fraråde dette.
Dit blændrør ER tyndere end på mange andre, men det er det samme på Hussar/popcorn, og der kan du købe et andet forrør (hvis det er skruet på udstødningen). Du kan jo også købe en Ny udstødning uden begrænsning, f.ek. en Polini Star Traffic som ligner en lovlig udstødning til forveksling. du kan også tage et kig på http://www.scooterzone.dk/tuning.html
/ZeroXP
| |
| Kommentar Fra : ErikP |
Dato : 10-04-03 17:29 |
|
-> ZeroPX
Værktøjet er det sådan en fætter som denne www.thansen.dk/product.asp?c=134674985&n=317992332&pn=317994001 ? Jeg ville ellers have ventet med at bestille nye ruller og evt. ny udstødning til jeg havde fået flået skiven ud men det kan vel ikke koste alverden i porto. Jeg læste et sted at det vare lidt en brutal måde fremfor med et vario tool, men jeg kan sq ikke finde det nogen steder så jeg snupper vel bare stempel stopperen.
| |
| Kommentar Fra : ErikP |
Dato : 10-04-03 17:37 |
| | |
| Kommentar Fra : ErikP |
Dato : 10-04-03 17:47 |
| | |
| Kommentar Fra : ErikP |
Dato : 10-04-03 18:40 |
| | |
|
Det giver altid noget at pille skiven, i det mindste giver det da en bedre benzinøkonomi! Lidt optræk, samt lidt topfart...
JEg vil gerne anbefale stempelstopperen... Du sætter den simpelthen bare i der hvor tændrøret sidder, altså skruer den ind i gevindet i topstykket....
Så drejer du ellers bare skruen af, (bemærk stemplet kan godt køre en ekelt omgang før stempelstopperen tager fat!)
Har aldrig prøvet variotool, men stempelstopperen er mindst ligeså god!
Håber det hjalp dig!
| |
|
Det giver altid noget at pille skiven, i det mindste giver det da en bedre benzinøkonomi! Lidt optræk, samt lidt topfart...
JEg vil gerne anbefale stempelstopperen... Du sætter den simpelthen bare i der hvor tændrøret sidder, altså skruer den ind i gevindet i topstykket....
Så drejer du ellers bare skruen af, (bemærk stemplet kan godt køre en ekelt omgang før stempelstopperen tager fat!)
Har aldrig prøvet variotool, men stempelstopperen er mindst ligeså god!
Håber det hjalp dig!
| |
| Kommentar Fra : ZeroXP |
Dato : 13-04-03 13:52 |
|
Ja stempelstopperen er skam helt fin, den har aldrig voldt mig nogen probs. Men du skal selvfølgelig ikke bare jerne stemplet mad al kraft, op i stempelstopperen, du skal lige dreje forsigtigt, indtil du kan mærke at den er stødt på. Et variotool er da også godt, men 75 kr, syne jeg er lidt dyrt, hvilket en 50'er for stopperen også er, men forretningerne skal jo leve af noget. Desuden er Thansens fragtpris, altid 39kr., uanset hvor meget du bestiller.
| |
| Kommentar Fra : ErikP |
Dato : 15-04-03 14:03 |
|
Læste lige de seneste posts og så gik operationen igang. Havde kun en smule bøvl fordi jeg manglede det helt rigtige værktøj men det gik da alt sammen. Jeg fik pillet skiven ud (Til kendere: der stod 7,7 på den).
Jeg kørte en tur på ca. 10 km og i starten bildte jeg mig selv ind at der var forskel i optræk, men blev hurtigt klar over at det ikke var tilfældet - tophastigheden (ved svagt fald og ingen vind that is) havde ikke rykket sig overhovedet (speedometret siger 42,5, men det er nok nærmere 30-35). Jeg leder nu efter en ny syndebuk, som må lide lidt for at få lidt gang i kareten:
- Ruller: Jeg havde dem ikke ude og mærke på dem da de var smurt ind i olie men det så ikke umiddelbart ud som om de var slidt/kantede. Måske skulle jeg snuppe nogle lidt lettere ruller og få rykket trækmomentet ned omkring 30-40 km/t, men ved det ikke helt.
- Udstødning: Den har stadig et forbandet tyndt forrør, så måske skulle jeg købe en ubegrænset Technigas Basic eller Next fra www.protuna.dk
- Har set at nogle scootere har begrænsninger i indsugning - nogen her som kunne give en kort forklaring af dette og gerne hvordan man tjecker det? Eller bare smide et link til en passende hp.
| |
| Kommentar Fra : ErikP |
Dato : 26-10-03 13:43 |
|
Jeg fik aldrig rigtigt løst mit problem ud fra denne tråd, men kan da godt lige holde status. Jeg endte med at sætte en Technigas Basic potte uden begrænsninger på efter jeg havde fjernet skiven, og dette resulterede i en topfart på 50 km/h. Med lidt kraftig portning af den originale cylinder (bredere udstødningskanal og de to skyllekanaler blev højere+en smule bredere - alt sammen gjort med en Dremel klon) røg topfarten op på lidt over 60 km/h og acceleration blev forbedret meget fra omkring 40-45. Accelerationen fra 0 km/h var dog stadig næsten uacceptabel men det kunne en ny 3-armet indstillebar kobling have fixet (havde kig på en fra Top-Racing). Det skal dog lige siges at scooteren for det meste står i garagen nu da jeg har fået bil kørekort og så er en tur sådan "ude i det fri" ikke så tiltrækkende mere.. Men i skal da have tak for hjælpen og jeg smider lige lidt point rundt.. Hygge.....
| |
| Godkendelse af svar Fra : ErikP |
Dato : 26-10-03 13:48 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|