/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
bios
Fra : kivi
Vist : 461 gange
100 point
Dato : 17-06-09 17:13

er der nogen som har godt råd til hvordan man o stiller bios jeg har en ældre maskine som bruges mest børnebørne til at spille på men jeg har opdaget de har fået sat en recoverskive i til en hp i og siden har jeg ikke kunne noget som helst den vil kort sagt ikke noget den når til et vist nårman prøver at installere vindows igen , det er en asus a7v-e

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 17-06-09 17:19

Jamen. . .
Du piller da bare det lille knapcellebatteri, der sidder nede i højre hjørne ud en 5 minnutters tid. Husk at pille 220 Volts netstikket ud så længe, ellers får BIOS chippen strøm fra nettet.
GAmbrinus

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-06-09 19:29

Gambrinus - Asus har da også en bios nulstiller - jumper der siddr på 2 af 3 ben helt alene.
Med teksten clear Cmos......................ikke ??

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 17-06-09 19:38

Aner de ski' da ikke Eyvind.
Jeg fandt bare et billede af bundkortet og skottede et batteri.

Selvfølgelig ka' jumperen bruges, hvis den er der og ikke putter sig under kabelsalat.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-06-09 19:56

http://www.motherboards.org/files/manuals/1/a7ve-101.pdf

Side 51
Nøjes med punkt 1 og 2
under "forgot the password"

Eller hvad mener du Gambrinus.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 17-06-09 20:15

Nu ER jeg jo altså ikke din kone (endnu) Eyvind.
Så du er velkommen til at ha' dine egne meninger.
Hvis BIOS resettes totalt, er vi da helt sikre på, at der ikke har sneget sig noget skidt ind i RAM'men.
Nogle gange har jeg forresten været ude for, at der gik kuk i den ind imellem, hvis batteriet er på vej til at blive fladt.
Så du har måske mulighed for at måle, om der ligger lidt over 3 Volt over det, Kivi.

Problermerne kan jo ligge andre steder end i BIOS, men prøv bare det først.
Det skader i hvert fald ikke.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-06-09 21:16

Ja fejlinstallation ligger som regel på harddisken.

Du kan "kigge" ind i din harddisk med denne CD:
http://www.kandu.dk/Tip16034.aspx

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 18-06-09 15:34

jeg kan oplyse jer om at der er ikke noget der hjælper når jeg prøvertil at skulle installere windows kommer den frem og siger den ikke finde harddisken selv om den har prøvet formateret .den først

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 18-06-09 15:45

Ikke alle computere kan håndtere SATA harddiske uden først at få læst en driver ind.
Hvis du har en SATA harddisk og vil installere XP kommer der en lille besked i starten hvor du kan trykke F6 og så installere driveren til SATA harddisken.

Med windows CD kan man også vælge reparer.

Hvis du downloader og brænder denne CD som et image, er der chance for at du kan læse på harddisken.
http://www.ubuntu.com/

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 18-06-09 15:48

Som "Min fremtidige kone" så fornuftigt skriver, er der flere muligheder for fejl ved installation.

Harddisken kan være i udu, selv om formateringen forløber glat.

Endvidere har jeg oplevet :
RAM ka' ha' en fejl oppe i de højere adresser, som ellers ligger ubenyttet hen det meste af tiden.
Windows CD/DVD'en eller CD/DVD-drevet ka'ha' en mindre fejl.
Jeg simpelt hen var for træt og derved opstod en fejl 40.
Gambrinus

Godkendelse af svar
Fra : kivi

Dato : 19-06-09 16:29

Tak for svaret Eyvind.