/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 9302
katekismus 8099
pbp_et 7786
transor 5520
ans 5488
3773 4157
o.v.n. 3825
rotw 3528
piaskov 3383
10  Stouenberg 3232
Ska hele parketgulvet skiftes?
Fra : mostmighty
Vist : 4184 gange
10 point
Dato : 22-05-09 18:03

Jeg er lejer, der skal til at fraflytte min lejlighed om et halvt års tid. Jeg skal levere det tilbage i nymoderniseret stand.

Jeg har et parketgulv, hvor der på et specifikt område af gulvet er sket noget med træværket, mens jeg har boet der. Limen er lige som gået fra hinanden mellem nogle af parketstykkerne, og 4-5 af brædderne er blevet ujævne, forstået på den måde at de ligesom buer op i kanterne.

Såfremt min udlejer falder over dette, er jeg så tvunget til at udskifte hele gulvet. Eller er det på nogen måde muligt for en gulvmand at reparere mindre områder af et parketgulv uden at skulle skifte hele gulvet?


 
 
Kommentar
Fra : Nordsted1


Dato : 22-05-09 18:09



Det er muligt at rep. et mindre stykke af et parketgulv, det er mere farveforskellen der kan komme på tale, men for en fagmand, burde det kunne blive lavet rigtigt pænt

Kommentar
Fra : mostmighty


Dato : 22-05-09 18:13

Men vil udlejer så eventuelt kunne sige, at pga farveforskellen er lejligheden ikke leveret som ny, og derfor forlange et helt nyt gulv?

Kommentar
Fra : bibsamie


Dato : 22-05-09 18:16

mostmighty

hvordan er skaden opstået, vand, urin, eller andet, urinen er ment fra et husdyr, eller har du haft noget stående der har afgivet fugt/vand.

per

Kommentar
Fra : mostmighty


Dato : 22-05-09 18:18

Per:

Den eneste måde jeg kan tro at det er opstået på, er hvis jeg har vasket det for grundigt/meget/ofte med sæbespåne-vand.

Skal nævnes, at det er et ubehandlet gulv, såvidt jeg kan vurdere det.

Kommentar
Fra : vic2000


Dato : 22-05-09 18:49

Citat
--------------------------------------------------------------------------------
Men vil udlejer så eventuelt kunne sige, at pga farveforskellen er lejligheden ikke leveret som ny, og derfor forlange et helt nyt gulv?

Nej det vil han ikke kunne, som du skriver max en gang afslibning, er det lud behandlet ??
har selv 3 lejre,
mvh
vic2000

Kommentar
Fra : mostmighty


Dato : 22-05-09 18:55

vic2000: ja, det er nok ludbehandling det hedder

Nu siger du "max en gang afslibning". Men når jeg har skrevet under på at aflevere den i nymoderniseret stand kan udlejer vel desværre have nogle ekstra rettidigheder?

Kommentar
Fra : mostmighty


Dato : 22-05-09 18:57

Citat
Det er muligt at rep. et mindre stykke af et parketgulv, det er mere farveforskellen der kan komme på tale, men for en fagmand, burde det kunne blive lavet rigtigt pænt


Hvor meget vil det i så fald koste, hvis det f.eks. var 1m2, der var tale om?

Kommentar
Fra : refi


Dato : 22-05-09 18:58

Citat
Men når jeg har skrevet under på at aflevere den i nymoderniseret stand


Det står der garanteret IKKE....

I så fald er du blevet taget ved næsen

Der står nok nyISTANDSAT....

Dit komfur og køleskab er sikkert også "forældet" - skal du så betale NYE

Kommentar
Fra : refi


Dato : 22-05-09 19:01

Nyistandsat betyder

Nymalet (evt tapet)
Rengjort
Gulve evt. afhøvlet...

Samt evt. skader der IKKE skyldes alm. slidtage....

Er gulvet SLIDT op efter 25 år skal det ikke laves på DIN regning

Kommentar
Fra : Nordsted1


Dato : 22-05-09 19:11



Altså en fagmand kan lave det så det ser nyt ud, rolig nu, ingen hele gulve her

Kommentar
Fra : vic2000


Dato : 22-05-09 19:16

Citat
Altså en fagmand kan lave det så det ser nyt ud, rolig nu, ingen hele gulve her


helt enig, der er hvad LLO vil sige for dig over for udlejer,
mvh
vic2000

Kommentar
Fra : vic2000


Dato : 22-05-09 19:24


Citat
Nu siger du "max en gang afslibning". Men når jeg har skrevet under på at aflevere den i nymoderniseret stand kan udlejer vel desværre have nogle ekstra rettidigheder?


nej -- nej -- NEJ -- NEJ

LLO vil sige til din udlejer som jeg skriver til dig. så derfor skal du ikke tage sorger på forskud.

som nordsted han skriver at en rep. kan også laves pænt og det må udlejer akseptere,
mvh
vic2000


Kommentar
Fra : Nordsted1


Dato : 22-05-09 19:28



Og hvis man skal have hjælp fra LLO, så koster det 700 kr for at bruge dem..... bare lige til info

Kommentar
Fra : vic2000


Dato : 22-05-09 19:40

Citat
Og hvis man skal have hjælp fra LLO, så koster det 700 kr for at bruge dem..... bare lige til info


ja enda cool kas før end de rejser sig op.
men-men det kan jo være i nogen sager hvor at de kroner er givet godt ud,
hvis jeg var dig, og du forventer problemer så tag for Guds skyld en håndværker med dig ved syn,

men nu ingen sorger på forskud,
hvor lang tid har du boet der, for du skriver i andet emne om leje af højtryksrenser,

mvh
vic 2000

Kommentar
Fra : BjornJ


Dato : 22-05-09 20:24

"Jeg har et parketgulv, hvor der på et specifikt område af gulvet er sket noget med træværket, mens jeg har boet der. Limen er lige som gået fra hinanden mellem nogle af parketstykkerne, og 4-5 af brædderne er blevet ujævne, forstået på den måde at de ligesom buer op i kanterne. "

På et almindeligt parketgulv, af masivt træ går ikke op i limningerne, og buler ikke op i kanterne, så skal de stå i blød.
Jeg tror det er lamel parkat hvor kun en lille skald er af hårdt træ.
Det er rigtigt at det kan repareres, hvis det er masivt træ, og at udlejeren må actepere en eventuel farve nuance. Samme regel gælder forsikringsskader.
Hvis f.eks. en bil køre igennem det ti år gamle plankeværk fr du kun repareret det stukke der er gået istykke.
Jeg tvivler på at det kan laves hvis det er lamelparket, der har været så mange forskellige fabrikater på markedet at det er svært at finde det samme hvis ikke udlejeren har navnet.


Bjørn


Kommentar
Fra : mostmighty


Dato : 22-05-09 20:32

BjornJ: Så hvis det er lamelparket, ser det sort ud?

Kommentar
Fra : BjornJ


Dato : 22-05-09 20:39

Ja det mener jeg.
Udlejeren har sparet da han reneverede lejligheden og vil have dig tll at betale når lo...ikke holder, det er ikke rimeligt.
Go til LO så hurtigt som muligt.

Bjørn, selv tidliger udlejer, jeg ville adrig behandle en leer på den måde. Han må selv bøde for det hvis han har brugt billige matrialer.

Kommentar
Fra : Nordsted1


Dato : 22-05-09 20:54



Vent nu og se hvad udlejer siger

Får du brug for hjælp er LLO god, men koster 700 kr

Du kan også spørge boligankenævnet - er i din kommune - det koster kun 120 kr

Kommentar
Fra : vic2000


Dato : 22-05-09 21:40

Citat
Vent nu og se hvad udlejer siger

men tag for guds skyld en med som du kan stole på ved syn af lejligheden, ikke et familie medlem
det bedste ville være en håndværker som har prøvet en syns forretnig før, det vil ikke koste mange bas øre,
har selv været syn og skøns mand for 2 Boligforeninger med 362 lejligheder til sammen i 4 år.
brug tiden nu til du skal flytte at spørge dig for,
du skal vel have fat i en maler ??? så spørg ham,
mvh
vic 2000

Kommentar
Fra : larsbjoern


Dato : 22-05-09 22:36

Forslag til rep. at dit gulv.

Jeg har samme prob. med et 14 mm lamelgulv fra TripTrap hvor det øverste 3-5 mm slidlag er gået løst flere steder- højst samsynligt fordi det har fået for meget vand (burde kunne tåle det!).

Jeg har over vejet at prøve flg.: Med en injektionssprøjte (køb på apotek) sprøjte trælim ind under lamellaget, og derefter sætte det i pres (måske en lægte med en lille træplade mod loft og gulv)

Kommentar
Fra : mostmighty


Dato : 22-05-09 23:29

Citat
du skal vel have fat i en maler ???


Jeg havde nu godt nok tænkt mig at male det selv.


Kan se at LLO har en "service", hvor de for 2.500 vil gennemgå ens lejlighed minutiøst med en. før man flytter ud, og ud fra ens huslejekontrakt angive, hvad de mener skal laves, og hvad udlejer kan kræve af betaling for diverse ting. Er det noget, som man burde gøre brug af? Selv om det godt nok lyder til at være en lidt pebret pris.

Kommentar
Fra : Nordsted1


Dato : 22-05-09 23:43



Citat
Er det noget, som man burde gøre brug af? Selv om det godt nok lyder til at være en lidt pebret pris.


Nej... vent nu og se hvad udlejer siger....hvis han siger noget, så får du en fagmand til at lave det... roger over

Man bruger kun LLO, hvis der virkelig er problemer, og dem har du jo ikke - endnu -

Kommentar
Fra : vic2000


Dato : 23-05-09 02:13

Citat
Jeg havde nu godt nok tænkt mig at male det selv.


skal det så forståes således at du er udlært maler, hvis ikke du er det så kan udlejer forlange at der står et maler firma som garant for det arbejde som skal udføres, ""og det er ganske vist"

skal f.eks. det gamle tapet fjernes det er en af de ting som e.v.t. kan blive akcepteret at du selv gør, men ellers er det begrænset hvis udlejer stiller sig på bagbebebe hvad en ikke udlært kan udføre,
igen find dig en maler og så snak med ham om han e.v.t vil stå dig i ryggen med garanti over for udlejer,
hold LLo på afstand indtil du har fået den synet, du kan sQ altid drage dem ind i sagen, om nødvendigt
men lov dig selv fra start nu, at alt korpendace mellem dig og udlejer det bliver skrevet ned, og du beholder en kopi og giver en kopi til udlejer med underskrift at vedkommende har modtaget, hvis ikke så kan taxameteren begynde at tikke for dig,


Kommentar
Fra : jensalexander


Dato : 23-05-09 05:42

lamelparket tåler ikke andet end en fugtig klud, men alligevel vil det bule op i samlinger (derfor det er billig), dette ville ikke ske om det var ægte parket. Det vil ikke kunne repareres uden det ses. Du kan selv tage parkette op og legge det, men det vil blive svært at finde den samme type igen.


Kommentar
Fra : mostmighty


Dato : 23-05-09 15:34

Citat
Nej... vent nu og se hvad udlejer siger....hvis han siger noget, så får du en fagmand til at lave det... roger over


men på det tidspunkt kan jeg jo ikke få min egne fagmænd derind. Der har udlejer frit slag til at lave skaden selv på den dyreste måde muligt nærmest.

Kommentar
Fra : mostmighty


Dato : 23-05-09 15:36

Citat
skal det så forståes således at du er udlært maler, hvis ikke du er det så kan udlejer forlange at der står et maler firma som garant for det arbejde som skal udføres, ""og det er ganske vist"


Ok, det vidste jeg ikke. Tak.
Når noget skal afleveres nyistandsat inkluderer det så også maling af lofter?


Kommentar
Fra : mostmighty


Dato : 23-05-09 15:38

Citat
lamelparket tåler ikke andet end en fugtig klud, men alligevel vil det bule op i samlinger (derfor det er billig), dette ville ikke ske om det var ægte parket. Det vil ikke kunne repareres uden det ses. Du kan selv tage parkette op og legge det, men det vil blive svært at finde den samme type igen.


Det er i ét af tre rum, dette er sket.

Spørgsmålet er så, hvis der skal helt nyt lamelparket i ét rum, om man så tvinges til at udskytte alle rum på en gang.

Accepteret svar
Fra : vic2000

Modtaget 10 point
Dato : 23-05-09 16:09

Citat
Ok, det vidste jeg ikke. Tak.
Når noget skal afleveres nyistandsat inkluderer det så også maling af lofter?


Det kommer and på har i røget meget. og hvor lang tid er det at de har fået sidst,
er der f.eks fugt skjolder så kan det jo skylles flere faktoraer, som er helt uden om din penge pung
du skal lige nævne hvad det for en slags lofter i har, og hvor lang tid siden de har fået noget sidst
-----------------------------------------------------00--------------------------

Det er i ét af tre rum, dette er sket.

Spørgsmålet er så, hvis der skal helt nyt lamelparket i ét rum, om man så tvinges til at udskytte alle rum på en gang.
Du skal overhovedet ikke tvinges til noget ud over det som der kan være tvivl om det skyldes din fejl eller det skyldes f.eks. vand ned igennem taget
kære ven hvis det kun er i et rum så snakker vi kun om det ene rum og ikke andet

skriv lige hvor stor lejligheden er af m2, og hvor meget i e.v.t. har givet i indskud


-----------------------------------------------00------------------------------------
men på det tidspunkt kan jeg jo ikke få min egne fagmænd derind. Der har udlejer frit slag til at lave skaden selv på den dyreste måde muligt nærmest.

hvad hunten mener du med det, ???????????????? så længe lejligheden ikke er afleveret og du ikke har givet udlejer nøgler, så er lejligheden sq din og har lov til at gøre hvad f---nen du vil.
ingen tvivl om det








Kommentar
Fra : vic2000


Dato : 23-05-09 16:22

lige såvel som det er udlejers simple pligt at overholde gældende regler ifølge leje kontrakt af den dato

lige såvel er det udlejers pligt at overholde gældende regle og love ifølge lejekontrakt af den og denne dat

så nemt kan det sige
fik du mere ud af at ringe til mig hvis ja så er du velkommen til det


jeg har set og prøvet i mine dage hvordan lejer også udlejer blive taget i den der er højest når man plukker jorbær,
og det mener jeg ikke der nogen grund til at gøre, og man kommer længst med det for begge parter












Kommentar
Fra : Nordsted1


Dato : 23-05-09 16:59



Jeg har ikke læst de sidste mange indlæg igennem, meeeen

Når du selv har sat lejligheden istand, efter du har opsagt den, så kommer udlejer og skønner om det er lavet ok

Det behøver ikke være fagfolk - udlært malere, hvis du skønner du kan gøre det lige så pænt

Hvis udlejer så har indsigelser, så skal du udbedre de ting, udlejer ikke syntes er ok

Så skynd dig at få sat lejligheden i stand,så du har god tid til at få den set efter af udlejer, og evt. få fat i en håndværker

Kommentar
Fra : mostmighty


Dato : 23-05-09 17:40

Citat
Det kommer and på har i røget meget. og hvor lang tid er det at de har fået sidst,
er der f.eks fugt skjolder så kan det jo skylles flere faktoraer, som er helt uden om din penge pung
du skal lige nævne hvad det for en slags lofter i har, og hvor lang tid siden de har fået noget sidst


Den fik sidst for 2 år siden. Og jo, der har været røget i et af rummene.

Citat
hvor meget i e.v.t. har givet i indskud


Indskud har ca. været på et par og tyve tusinde

Kommentar
Fra : mostmighty


Dato : 23-05-09 17:43

Citat
men på det tidspunkt kan jeg jo ikke få min egne fagmænd derind. Der har udlejer frit slag til at lave skaden selv på den dyreste måde muligt nærmest.

hvad hunten mener du med det, ???????????????? så længe lejligheden ikke er afleveret og du ikke har givet udlejer nøgler, så er lejligheden sq din og har lov til at gøre hvad f---nen du vil.
ingen tvivl om det


Ja, ok, det du mener er, at man skal lave en foreløbig aflevering før ens lejeaftale udløber, så man kan høre, hvad udlejer specifikt har at klage over. Og så ud fra hvad vedkommende siger, skal man så få sine egne håndværkere til at lave det relevante, og så "aflevere" den igen?

Kommentar
Fra : Nordsted1


Dato : 23-05-09 17:58




Citat
Ja, ok, det du mener er, at man skal lave en foreløbig aflevering før ens lejeaftale udløber, så man kan høre, hvad udlejer specifikt har at klage over. Og så ud fra hvad vedkommende siger, skal man så få sine egne håndværkere til at lave det relevante, og så "aflevere" den igen?


Yes yes

Kommentar
Fra : vic2000


Dato : 23-05-09 19:49

OGSÅ kaldet de 10 flyttebud

10 væsentlige ting ved en flytning fra en lejlighed:

pkt1
fremlæggelse af e.v.t. mangel liste fra indflytningen,
pkt 2
aftaler fra opsigelsesdato og fremover at det er skrevet ned og hver part har/får en kopi.
pkt 3
at lejer finder en kompetent person i form af en håndværker til at tage med synsforretning,
pkt 4
at man har en skriftlig aftale angående tidspunkt om at syne lejligheden først efter at alle møbler mm er fjernet så der ikke kan opstå misforståelser, hvis noget af udlejers ting står ved syn.
pkt 5
lejer har så de obligatoriske 14 dage til at gøre lejligheden istand i
pkt 6
at lejeren spørger om lejligheden er udlejet igen, hvis ikke, at lejeren så holder øje med at udlejer gør noget for at få den udlejet igen. i form af kvittering fra dags pressen -- ugeblade mm.
så udlejer ikke benytter sig af den mulighed som vedkommende har at kan påstå at den ikke er lejet ud, og så derved kan trække i indskudet
pkt 7
aflevering af lejlighed og nøgler-- aflæsning af div. målere mm alt skal fælles ned på papir og hver part have en kopi
pkt 8
lejer retter hendvendelse til el selskabet m fl. og aflevere talene som står på målere
pkt 9
at lejer regelmæssit undersøger om lejlighed er udlejet igen, så endelig opgørelse kan finde sted
pkt 10
fra opgørelses tidpunkt har udlejer 10 hverdage til at få e.v.t. overskuds beløb tilbage betalt







Godkendelse af svar
Fra : mostmighty


Dato : 06-06-09 22:07

Tak for svaret vic2000.

Kommentar
Fra : vic2000


Dato : 06-06-09 22:44

Selv tak

Det er mit håb i kommer der fra med skindet på næsen. og i er tilfredse, jeg bliver sq så ked af det når andre bliver taget i bagdelen af hajer,

HELD og lykke i jeres ny hybel
mvh
kjeld

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste