Postopkrævning
Postopkrævningspakker er en nem og sikker løsning, når modtageren skal betale for pakken ved modtagelsen. Forsendelsen bliver ikke udleveret til modtageren, før postopkrævningsbeløbet og et gebyr for overførsel af beløbet til afsender er betalt.
Postopkrævningsbeløbet får du som afsender indsat på en girokonto.
Alle Postopkrævningspakker er uden omdeling og bliver derfor lagt direkte til afhentning på et posthus. Post Danmark sørger for at udskrive og sende "Post til Afhentning" (PtA) blanketten til modtager. Den indeholder et girokort til indbetaling af postopkrævningsbeløbet.
Hvis du benytter serviceydelsen Valgfrit Afhentningssted, kan du tilbyde dine kunder, at de selv kan vælge, på hvilket posthus/postbutik, de vil hente deres pakke. Det kan bl.a. være en god løsning for de kunder, der ikke kan nå at hente pakker efter arbejdstid, inden deres "eget" posthus lukker. Med denne løsning, kan modtager fx vælge et posthus, der ligger tæt på deres arbejdsplads.
Hvad kræver det?
For at sende Postopkrævningspakker kræver det blandt andet, at du som afsender har et forsendelsessystem, der kan sende oplysninger til Post Danmark i EDIFACT-format. Desuden skal du benytte særlige pakkestregkoder til Postopkrævningspakker.
Og du kan sende Privatpakker (fra erhverv til private) og Erhvervspakker (fra erhverv til erhverv)som Postopkrævningspakker.
Du skal selv udskrive adressesedlen til pakken via dit forsendelsessystem og kan ikke benytte de fortrykte adressesedler til Erhvervspakker og Privatpakker. Adressesedlen skal bl.a. indeholde oplysninger om afsender, modtager og det beløb, der skal opkræves hos modtager. Desuden skal den være mærket med PO-trekanten og teksten "Postopkrævningspakke". Post Danmark sørger for at udskrive og sende girokortet til indbetaling af postopkrævningsbeløbet til modtager.
Kundeservice
Har du yderligere spørgsmål vedrørende pakker på postopkrævning er du velkommen til at kontakte din lokale salgskonsulent eller ringe til kundeservice på 70 11 12 30.
Sidst opdateret: 26.08.2008