hej
p.s dette er taget fra dette link som er fra forbruger rådet
her er lidt om det :
http://www.forbrugerraadet.dk/presse-alle/presse310/
Sonofon nægtede at bytte til ny eller give pengene tilbage på en mobiltelefon, som var til reparation fire gange inden for et år. Først med købeloven i hånd lykkedes det
En mobil-kunde hos Sonofon måtte købe en ny mobiltelefon, da hans Nokia 8310 lå mere på Sonofons værksted end i hans egen lomme. På et tidspunkt havde han fået nok og prøvede at få den byttet til en ny. Det nægtede Sonofon, selv om de skal bytte ifølge købeloven.
Da telefonen var til reparation fjerde gang ønskede kunden at få sine penge igen. Det nægtede Sonofon også på trods af, at den almindelige fortolkning af købeloven er, at en forbruger må få pengene tilbage, når en telefon har været til reparation to til tre gange.
Først med købeloven i hånden lykkedes det kunden at få sine penge tilbage.
- Hvis man står med en fejlbehæftet vare, så er det forbrugeren, der bestemmer, om varen skal byttes til en tilsvarende, eller den skal repareres, siger Sonny Kristoffersen, jurist i Forbrugerrådet, til 16½.
- Den eneste undtagelse fra den regel er, hvis en ombytning indebærer det, man kalder uforholdsmæssigt store omkostninger for butikken.