/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Mest støjsvage emhætte?
Fra : bbn
Vist : 7087 gange
100 point
Dato : 29-03-03 09:17

Hvilken emhætte skal man anskaffe, hvis man ønsker den absolut mest støjsvage? Den skal være til recirkulation/kulfilter.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 29-03-03 15:56

http://www.voss.dk/node204.asp

er et godt sted at kigge... der er både gode råd og forklaringer...

Kh Christina

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-03-03 13:50

Hej bbn

De mest støgsvage emhætter er dem hvor udsugningsmotoren er monteret oppe på loftet (længst væk fra selve emhætten). Hvilket mærke og udseende det så skal være er jo en smagssag, vores er en frithængende 'Thermor' og den er vi glade for

Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-03-03 13:51

Hej bbn

De mest støjsvage emhætter er dem hvor udsugningsmotoren er monteret oppe på loftet (længst væk fra selve emhætten). Hvilket mærke og udseende det så skal være er jo en smagssag, vores er en frithængende 'Thermor' og den er vi glade for

Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-03-03 08:48

Clan har ret. Og skal det være rigtig godt, smider du den medleverede slange ud, og laver forbindelsen af ventilationsrør, minimum ø160mm, og indskyder en lyddæmper gerne 600mm lang og helst 900mm lang. Så kan du slet ikke høre emhætten. Skal det samtidig være billigt køber du en kanalventilator istedet for Thermor "1200 m3/h" ventilatorer (Thermor er ligeså hæderlig med luftmængderne, som bilradiofabrikanterne er med Watt'ene). Du kan bruge en standard 160'er hvis du har en emhætte der hænger på væggen og en stor 160'er hvis det er en frithængende.

Meeeennnn nu spurgte du til recirkulation. Hvorfor dog det? Det er en rigtig skidt løsning.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 31-03-03 09:01

*LOL * Nu er det jo ikke ligefrem flere 1000 m3 damp der udskilles ved at koge en gryde kartofler, og jo større luftmængde der fjernes... tjah, desto mere støj fremkommer også, der er jo ingen grund til at alle grydelågene sidder fast oppe i emhætten - meeeen en rigtig god idé med en lyddæmper også, og siden vi nu er i gang, så husk en kontra- klap- ventil også, så slipper du for at din emhætte sender kold luft ind/tilbage i stormvejr... men alle de råd og vejledninger kan du få hos forhandleren.

Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-03-03 09:31

Der tager du desværre fejl Clan. Køkken forhandlerne, hvidevareforhandlerne (og Thermor også for den sags skyld) aner intet overhovedet om at flytte luft, udover at de kan genkende en ventilator når de ser den. Nu kunne jeg heller ikke drømme om at suge 1000 m3/h eller derover fra en emhætte -MEN THERMOR PÅSTÅR DERES VENTILATORER KAN YDE DEN SLAGS LUFTMÆNGDER. Skulle det være tilfældet burde man anvende rør svarende til mindst ø250 - og hvem bruger det? Det vildeste jeg har set er Gybo rustfri Ståldesign - de anvender ø200 tilslutninger i deres indsatse, hvilket kun kan være positivt - rent støjmæssigt.

Kontraklapperne er noget lort. De klaprer, de gror fast på et eller andet tidspunkt. De giver relativt meget luftmodstand. Rarest er det hvis man kan undvære en sådan. Skal det alligevel være er den allerfornemste løsning Exhausto's THAV taghætte, men den er rasende dyr. Til gengæld er den lyddæmpet (så man ikke støjer udenfor) og kontraklappen tidder helt oppe i hætten Skal du ud gennem væggen vil jeg anvende en standard Duka rist. Den er både billig og funktionel. Kontraspjæld inde i kanaler bør man undgå - hvis ´man kan. Kan man ikke bør de placeres hvor de er til at komme til.

Nu glemte jeg lige - kanalventilatoren køber du billigst og bedst ved Systemair 47 72 47 72. K160M eller K160XL.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 31-03-03 09:43

Mere *LOL * Her er du rigtigt på hjemmebane

Nå godt nok med alle de råd, i bund og grund er vi enige (men jeg er stadigvæk glad for min Thermor - med kanalventilator på loftet).

Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-03-03 10:07

Ja Clan, ramte lige i plet.

Og igen ja Clan, thermor sælger rigtig gode emhætter, men deres ventilatorer er noget billigt italiensk lo.... som de sælger for dyrt. Og har du sat en kanalventilator, Lindab, Øland, Systemair, eller hvad de nu hedder op - Tjaa så er du en af de smartere. Hvis du samtidig har lavet det af rigtige rør, med lyddæmper, vil jeg tilmed bukke og neje.

Faktisk har jeg solgt ikke så få Thermor emfang, selvfølgelig med tilhørende kanaler, lyddæmper og kanalventilator. De sidste to var faktisk til to ingeniører ved et rådgivende firma. De fleste fatter bare ikke at jeg kan "nøjes" med 500 m3/h ved 150 Pa, når nu Thermor gerne vil sælge dem en "2000m3/h ventilator". Nu skal man retfærdigvis sige at i det nye Thermor Katalog står der korrekt at ydelsen er ved 0mm VS. Men det svarer jo til at man får at vide hvor hurtigt bilen accellererer når man smider den ud fra rundetårn.

Prøv at kigge i Thermor kataloget - sikke priser de holder sig. En ø160 600 lyddæmper forlanger man kr 1190,- for. Den sælger jeg og alle andre for 615,- begge priser incl moms. Deres loftventilatorer tager de mellem 3320,- og 4995,- for. En k160XL koster 1350,- incl moms. K160XL'eren er iøvrigt galvaniseret hvorimod Thermor-ventilatoren er pulverlakeret. Forskellen er ikke til at tage fejl af efter en fem seks år.

Kommentar
Fra : bbn

Dato : 31-03-03 13:12

Tak, allesammen, for gode råd og forslag.
Ang. recirkulation: det er desværre ikke tilladt at lave aftræk (bor i lejlighed). Er recirkulation en så dårlig løsning, at man ligeså godt kan lade være?

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 31-03-03 14:34

Næh, lidt hjælper det altid, men kun mod lugte. Alt vandet bliver i lejligheden med deraf følgende problemer. Skal bygningsreglementets intensioner følges, skal du have aftræk til det fri. Faktuelt set burde arbejdstilsynet forbyde recirkulationsemhætter, idet AT anser udsugning fra emhætter som punktudsugning. Dvs anbefalingerne for udsugning ved faste arbejdspladser. AT siger desuden at som hovedregel kan recirkulation af procesudsugning ikke tillades. Mig bekendt er der kun et par enkelte virksomheder i DK der har fået lov til at recirkulere udsugningsluft.

Nu er det jo heller ikke kun lugt og fugt der skal væk. Man har påvist at stegeos indeholder respirable partikler der kan virke kræftfremkaldende. Og en recirkulationsemhætte tager kun store partikler + hvad der kan opsuges af det aktive kulfilter. Skulle der laves noget effektivt skal du op i en klassificering som HEPA filtre, men der er vi igen ude i noget "ikke betalbart".

Men hvorfor er det forbudt?

Bygningsreglementet giver mulighed for aftræk ud gennem facade i ældre etageejendomme.!!!!!!!!

Skal du lave noget supergodt der, kunne du bruge en lyddæmper gennem væggen og montere en Exhausto VVR ventilator udenfor eller en Systemair RVF 100 XL (helst kun til en volumenemhætte, idet det er en meget lille blæser).

Men skriv endelig videre, så må vi jo finde ud af noget.

Godkendelse af svar
Fra : bbn

Dato : 01-04-03 09:13

Tak for svaret 3773. Jeg vil nu undersøge, om jeg evt kan få dispensation fra husets regler. Jeg vil jo gerne have et effektivt system...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-04-03 09:20

Skriv igen, hvis du får lov BBN, så må vi se hvad vi kan finde af kram til dig. Du skriver bare en kommentar her, jeg abbonnerer på spørgsmålet, ikk'!