Citat Den kører max. 11km/l ved pæn, jævn kørsel. Forhandler og Opel-værksted kan ikke finde fejlen. |
Det er sikkert fordi der ikke er nogen fejl,…
når et Aut. Opel værksted har testet bilen og ikke kan finde ”fejlen”
er det højest sandsynligt fordi der ikke er nogen fejl,
en mulighed kunne være en defekt Lambdasonde,
den / de er kraftigt medvirkende til at styrer benzin / luft blandingen,
men det burde et Aut. Opel værksted helt klart have opdaget,
især hvis den er testet mere end en gang,... og de normale service er overholdt,
der er ikke mange bilejere der oplever at bilen kører det antal km/l
som fabrikken lover,.. især ikke de mandlige,
det er en af de ”fejl” der bliver klaget rigtig meget over på nye biler,
når du skriver ”ved pæn, jævn kørsel”, skal du være opmærksom på
at det der virkelig sluger benzin, er bykørsel, plus landevejskørsel over 80 km/t
der er ikke mange der tænker over at kørsel over 80 km/t bruger utrolig meget benzin,
når du f.eks. øger hastigheden fra 80 km/t – til 130 km/t, forøger du benzinforbruget
med hele 42%
så der skal ikke mange ture til,.. (over 100 km/t) før gennemsnittet er ”ødelagt”
se FDM tabellen :
http://www.fdm.dk/public/biler/driftogvedligeholdelse/miljo/Miljo.htm
i øvrigt er alle motorer fra fabrikken fremstillet med tilladte tolerancer, fx +/- 2%
det vil i praksis sige at en motor (i værste fald) får alle + eller - tolerancerne på én cylinder,
det KAN betyde at fx en 4 cyl. Motor får 3 ”gode” cylindre + én cyl. med højere kompression,…
da stort set alle moderne motorer har en ”bankeføler” betyder det at tændingstidspunktet reguleres efter den cyl. der ”banker” først,…
resultatet bliver at motoren bliver ’justeret’ til én ’god’ cyl. + tre ’mindre’ gode cyl.
det går naturligvis både ud over bilens ydelse, (hk.) benzinforbrug og motorgang,
(den slags ’retter’ man på biler der tunes til rally + motorløb)
for den alm. bruger, betyder det at der ikke findes to motorer der er helt ens,
så fordi din nabo har en bil mage til din, kan der sagtens være stor forskel,
både på bilens ydelse, (hk.) benzinforbrug og motorgang,
(alle motorerne hører stadig under betegnelsen ”normal”)
hvis du vil være helt sikker på at din bil er i orden, (fejlfri)
kan du jo få den testet hos et andet værksted, der har det rigtige udstyr,
f.eks. Automester, el. lign.
http://www.automester.dk/3621.cms
Ps. du skal køre utrolig ”fornuftig / økonomisk” for at opnå fabrikkens km/l,
(det er f.eks. umuligt i myldretiden,.. bedst på en lukket bane / område uden anden trafik)