/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Flytte harddisk, kan man det?
Fra : hojriiskim
Vist : 954 gange
40 point
Dato : 24-01-09 21:39

Har en gammel bærbar som jeg ville prøve at have gang i for at kunne bruge den til lidt forskellige småting. Den starter dog ikk op, den tænder og man høre den klikke lidt og sige lyde et par sekunder, hvorefter den bare blæser og der stadig er sort skærm. mere sker der ikke.
Jeg tænkte det måske var harddisken idet jeg havde lidt problemer med den i sin tid da den blev udskiftet med en nyere model.
Nu er spørgsmålet:
Kan jeg tage harddisken fra en anden bærbar og sætte i for at teste om det er harddisken der er problemer? Jeg er klar over der kan være drivere der ikke er korrekte osv. men kan det lade sig gøre at starte den op med det styresystem som ligger på den "nye" harddisk?
Samtidig; Kan der ske noget med den harddisk jeg prøver at sætte i, hvis jeg gør forsøget?

Er der andre muligheder?

PS: har desværre kun 40 point at give.

Kommentar
Fra : chobber

Dato : 24-01-09 21:52

Ja det kan du sagtens gøre.

Accepteret svar
Fra : bruuno117

Modtaget 50 point
Dato : 24-01-09 21:55

Alt afhængigt af hvor gammel maskinen er, skulle det ikke være noget problem at skifte harddisken. Men om den vil starte op på det styresystem der ligger på den, er nok mere spørgsmålet.

hvis harddisken ellers passer i den gamle maskine, skulle der ikke være nogen risiko ved at prøve, det værste der vil ske er at den ikke vil blive genkendt hvis den ikke er kompatibel med den gamle maskine.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 24-01-09 22:27

Det viste sig desværre at harddiskene ikke var ens mht tilslutningen. Den ene (fra den "gamle" computer) er sådan en med en masse ben som stikke ud i 2 rækker, den "nye" var med en printplade med nogle "flade" ben ala et USB stik bare med flere "ben".
Hvad hedder den tilslutning med de mange ben? der er 47 ben ialt. overveje at bestillet en usb-tilslutning til den, altså sådan en boks man sætter HDD i og så kan bruge dem som USB, for på den måde at kunne teste og formatere disken. hedder det IDE eller hvad hedder det?

lige et sidespring:
Kan jeg flytter ramene fra den ene computer til den anden uden videre? eller kræver det noget specielt? er der noget jeg skal være opmærksom på hvis jeg flytter dem?

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 24-01-09 22:33

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5999

Kan denne bruges til min harddisk?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-01-09 23:10

Hvis den maskine som skal have harddisken udskiftet har stik med de mange ben i to rækker,
skal du bruge en PATA eller som den også hedder IDE

Men det er altså en harddiskholder du viser og ikke selve harddisken.

Hvis du ellers vil forsøge at starte op med en harddisk fra en anden maskine så bør det gøres i fejlsikret tilstand >> F8 << under opstart.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 24-01-09 23:13

ja er klar over at det er en boks. jeg ville købe denne boks for derefter at kunne sætte den omtalte harddisk deri og derigennem teste den.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-01-09 23:20

Ok og det er en PATA som ses og den passer til ældre comp.
Men - jeg ser ikke nogen strømforsyning til den HD holder.
Det er ikke alle Bærbare der kan trække en harddisk, uden ekstra strømforsyning, så jeg ville finde en holder med strømforsyning.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-01-09 00:09

Du kan "nøjes" med at købe dette kabelsæt: http://www.qxl.dk/kobe/computer-elektronik--software/hardware/harddiske-og-tilbehr-til/tilbehr-til-harddiske/usb-til-sata--ide---begge-interfaces-i-et-kabel-/v/an557749432/ darddisken er ikke i en boks men ligger frit fremme på bordet, begge typer harddiske kan tilsluttes, jeg har et sådan sæt, købt hos Batteribyen, men de har den ikke mere desværre, der er strømforsyning med og den skal bare sætte i usb stikket, et øjeblik efter begynder den tilsluttede harddisk at spinne

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-01-09 01:37

o.v.n.s forslag er en udemærket løsning. Jeg bruger den selv, og har to kabelsæt liggende. Mit første kabelsæt kunne ikke tage SATA, så det er grunden til det andet sæt.

Et sådant kabelsæt har jeg også brugt til at hjælpe andre med at gennemse og genoprette filer på ekstra harddiske.

Ja mulighederne er mange, og så skal man ikke skrue så meget for at få adgang.
Du kan også bruge det, når du skal i kontakt med en harddisk, der sidder i en anden maskine, uden du behøver at pille disken ud.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-01-09 10:13

Her er så den enkle måde at håndtere en USB ekstern harddisk.
http://www.sandberg.it/product.aspx?id=133-43
Og her kan den bl.a. købes.
http://www.computercity.dk/
( søg på >>>> USB All-In-1 Hard Disk Link <<< )

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-01-09 11:50

Tillykke Eyvind du har fundet den samme som jeg og Severino skriver om

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-01-09 13:30

Citat
Jeg er klar over der kan være drivere der ikke er korrekte osv. men kan det lade sig gøre at starte den op med det styresystem som ligger på den "nye" harddisk?
Nej, men hvis du har et image af den gamle (det har du sikkert ikke) så kan det lade sig gøre at flytte alt fra den gamle over på den nye harddisk, vi har gjort det på en af de computere jeg bruger på jobbet, harddisken brændte af og der blev sat en hel ny harddisk i, Windows, alle programmer og indstillinger var som på den gamle harddisk, den skulle så lige aktiveres gennem telefon af Microsoft.
Citat
Samtidig; Kan der ske noget med den harddisk jeg prøver at sætte i, hvis jeg gør forsøget?
Nej du kan kun konstantere at du ikke kan starte fra den, læg eventuel din Windows cd i og installer på den nye harddisk, eller kom med på Ubuntu holdet
Citat
Er der andre muligheder?
hvis du har noget på harddisken som du vil redde og gemme, så kan du bruge en boks eller kabelsæt, som der allerede er forklaret og koble harddisken til en anden computer

Godkendelse af svar
Fra : hojriiskim

Dato : 09-02-09 09:01

Tak for svaret bruuno117.