Du kan gå ind og se hvordan de gamle parpegøjenr. plader så ud her:
http://www.fdm.dk/public/nyheder/biler/Bilen+til+daglig/2008/Din+naeste+nummerplade.htm
De nr. plader blev brugt op til 70'erne. Den gang, der måtte en gulpladebil ikke under nogen omstændigheder bruges til persontransport. Det kunne give bøde og i værste fald registreringsafgift - lige som i dag, hvis man bliver taget i en ikke momset bil.
Ideen med papegøjenr. pladen var så, at man betalte en større afgift en på en guldpladebil, men mindre en på en (dengang) sortpladebil.
En parpegøjeplade bil var derfor som oftest en varevogn med bagsæde i, og med "blændede" sideruder bag i. Ville man have ruder i, skulle der betales afgift som på en bil på sorte plader.
I 1973, blev dette afgift krav fjernet, så man godt måtte montere sideruder bag i. Den gang var det bl.a. oppe at vende, at det var farligt, at køre med blændede sideruder, da det tog udsynet ved højre sving.
Jeg havde selv en Opel Record P2, med bagsæde og blændede sideruder - på parpegøjeplader. Da jeg i 1971 undersøgte hvad det koste bare at få monteret selve ruden, kunne det gøres for ca. 800 kr. Da det så blev "gratis" dvs. der ikke skulle betales afgift, tog de ca. 1500 kr. for det hos autoglaremesteren. Jeg lavede selv en skabelon til de fire sideruder, og fik et glasfirma til at skære dem for 300 kr. og gummilister til 150 kr. og så klippede jeg selv siderne ud, og monterede de nye ruder.