|
|
skal man tage stikne fra hinanden og sprøjte på metal kontakterne ? eller bare uden på ledningerne ? og hvad er det godt for ?
| |
|
Når kondensvand opstår i tanken ligger det nederst under benzinen på grund af at vand er tungere end benzin, ligeledes når det kommer ned i svømmeren i karburatoren. At der er en lille smule der fryser til is ved 0 grader nederst i tank og karburator gør ikke noget.
Men hvis der kommer for meget kan det stoppe dysen, desuden ruster feks. tanken lettere i bunden.
Lige over frysepunktet mellem +3-0 grader sker der det at en del af vandet i karburatoren suges op gennem dysen og forstøves og rammer den indvendige overflade af karburatoren. Her fryser den til is. Det gør den da karburatoren er underafkølet og under frysepunktet, på grund af den forstøvede effekt som benzinen laver. (Samme princip som et køleanlæg)
Når der tilsættes få % kaburatorsprit vil vandet emulgere (Opblandes og gå i forbindelse)med benzinen, nu kan det ikke fryse længere ved frysepunktet, og ikke fortætte til iskrystaller indvendig i karburatoren, og lukke af for karburatorens indre.
Det er det som betegnes karburatoris som opstår over frysepunktet. De problemer har vandkølede motorer sjældent, da de fleste leder opvarmet kølevand gennem kamre i karburatoren.
VH Palle Hansen
| |
|
ok tak hvor meget karburatorsprit skal man så hælde i benzinen ?
Er der nogen der har en løsning på at det er svært at komme igang når man starter scooteren når det er koldt og man ikke kan kører ordentligt før den er varm. Er der noget som kan hjælpe på dette om vinteren ?
jeg skal prøve det med karburator sprit om det om jeg kan mærke nogen forskel.
| |
|
Hvor meget, ja det står på flasken, som regel 2½ dl til 20liter benzin.
Det er godt at få vandet ud ved tilsættelse af sprit, men gør det når tanken er ret tom, så skal der kun en sjat i.
Men ingen grund til at gå og fylde på normalt, de fleste scootere får jo varme til karburatoren fra motoren bag skjoldene. Værre var det med de gl. knallerter som var mere åbne.
Startbesvær, tja, man kan give karburatoren en lidt størrer dyse, også en størrer tomgangsdyse, men ellers må man lade den stå lidt i tomgang, medens du tager hjælm mm på.
Eller som Sune skriver: Parker gerne i opvarmet værksted
VH Palle Hansen
| |
|
Okay så der er faktsik en fordel ved at have de plastikskjol...
Har i ellers nogen gode råd ?
Eventuelt noget smart i selv har fundet på.
| |
| Kommentar Fra : LuffeA |
Dato : 19-01-09 19:53 |
|
Tag det som en kritik, men almindelig vedligeholdelse ville have klaret ihvertfald kablerne.
Jeg kørte på knallert flere strenge vintre, altså for 30 år siden da der VAR vintre, med en hel uge i minimum 15-20 graders frost, mine kabler blev jævnligt smurt med ganske almindelig smøreolie, ikke tynd symaskineolie eller det ubrugelige WB40 som nogen mener kan bruges til ALT.
Havde aldrig problemer, bortset fra at det var svært at lappe hjul langt ude på bivejene når man ikke havde lyst til at smide de to par vanter der nødvendige .........BRRRRRRR
| |
| Kommentar Fra : LuffeA |
Dato : 19-01-09 20:00 |
|
Tænk også på at metaldelene i motoren lige skal "klimatiseres" før de bevæger sig helt frit, der er jo både aluminium og jern der opfører sig forskelligt.
Fabrikken tager jo højde for de tolerancer, men ikke for at en frostkold motor skal op på fulde omdrejninger med det samme, frostvædske i bilers kølesystem hindrer kun frostsprængninger men holder ikke motoren varm.
| |
|
Ok så du mener hvis man udfører almindelig vedligeholdelse så skulle der ikke kommer nogen problemer om vinteren ?
WD40 er sikkert ikke det bedst men det er bedre end ingen ting i mange tilfælde. Også er det jo let med en spraydåse.
| |
| Kommentar Fra : LuffeA |
Dato : 19-01-09 20:27 |
|
Skal jeg ikke kunne sige helt, der har jo været 30 års udvikling siden jeg sidst havde knallert.
Kabler kan jo have andre tolerancer end dengang, men jeg dryppede olie i den åbne ende af bremsekablerne hvor der var lidt frigang og rokkede så med håndtaget til jeg "mente" at det var kravlet et godt stykke ind.
Det nummer kan man så ikke lave med speedometerkablet.
Vi var jo nok lidt konservative og brugte det forhåndværende. Silicone var vist ikke fremme dengang, isåfald havde jeg nok brugt det. På min cykel bruger jeg i dag kun det bedste.
| |
|
Hvad er så det bedste ?
Og er det bedre at sprøjte silikone ind i bremsekabler istedet for motorolie ?
I min manual står man skal bruge motorolie til kablerne men min bagbremse er langsom om at hive sig selv tilbage ligesom der er meget modstand i olie, måske det ville glide lettere tilbage med silikone.
Når jeg bremser med bagbremsen og giver slip så har bremsegrebet svært ved at falde tilbage også bliver kontakten ved bremsen ikke aktiveret så bremselyset bliver ved at lyse selvom jeg har givet slip. Kan måske også være fordi fjederen ved bagbremsen er for svag til at hive wiren tilbage
| |
| Kommentar Fra : lham |
Dato : 20-01-09 07:48 |
|
Frosne kabler
Hos din knallert forhandler kan anskaffes en lille dims til gennemsmøring af kabler. Den fyldes så op med hvad du nu foretrækker at der skal være smurt med indvendigt i kablet -har selv haft stor glæde af glycerin. Så skal du bare sætte kompressoren på eller en alm cykkelpumpe.
(obs kablet skal selvfølgelig være helt optøet før du starter )
| |
|
lham : Har du et billed/link til den dims.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|