/
Forside
/
Interesser
/
Hus og have
/
El-installationer
/
Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn
*
Kodeord
*
Husk mig
Brugerservice
Kom godt i gang
Bliv medlem
Seneste indlæg
Find en bruger
Stil et spørgsmål
Skriv et tip
Fortæl en ven
Pointsystemet
Kontakt Kandu.dk
Emnevisning
Kategorier
Alfabetisk
Karriere
Interesser
Teknologi
Reklame
Top 10 brugere
El-installationer
#
Navn
Point
1
transor
8683
2
rotw
8412
3
3773
5803
4
michaelho..
4960
5
Hejdu58
4795
6
pallebhan..
4530
7
Benjamin...
4528
8
viskinge
4235
9
pbp_et
3141
10
Bassebo
2677
Potentialfri kontakt!
04-01-09 21:49
: Teil
04-01-09 21:52
: rhv_82
04-01-09 21:52
: Falcham
04-01-09 21:52
: 15063637
04-01-09 21:54
: rhv_82
04-01-09 21:54
: granner01
04-01-09 21:54
: Falcham
04-01-09 21:57
: rhv_82
04-01-09 21:58
: 15063637
04-01-09 21:58
: Falcham
04-01-09 21:59
: transor
04-01-09 21:59
: rhv_82
04-01-09 22:00
: rhv_82
04-01-09 22:06
: granner01
04-01-09 22:10
: LuffeA
04-01-09 22:11
: Falcham
04-01-09 22:13
: rhv_82
04-01-09 22:13
: 3773
04-01-09 22:14
: 3773
04-01-09 22:16
: rhv_82
04-01-09 22:19
: 3773
04-01-09 22:20
: rhv_82
04-01-09 22:29
: rhv_82
04-01-09 22:34
: 3773
04-01-09 22:41
: 3773
04-01-09 22:47
: 3773
04-01-09 22:47
: LuffeA
04-01-09 22:53
: 3773
04-01-09 22:53
: rhv_82
04-01-09 22:53
: 3773
04-01-09 22:55
: 3773
Potentialfri kontakt!
Fra :
rhv_82
Vist : 17627 gange
10 point
Dato :
04-01-09 21:45
Hej Alle,
Kan en af jer give mig en entydig definition på hvad et potentialfrit kontaktsæt er???
Er jeg rigtig på den hvis jeg siger det er et kontaktsæt som ikke refererer til nogen spænding, - altså som en mekanisk kontakt?
/Ras
Kommentar
Fra :
Teil
Dato :
04-01-09 21:49
Har aldrig hørt udtrykket.
Kommentar
Fra :
rhv_82
Dato :
04-01-09 21:52
Ja .... det kan jeg sgu nok ikke rigtig give nogle point for
Kommentar
Fra :
Falcham
Dato :
04-01-09 21:52
Helt korrekt
Kommentar
Fra :
15063637
Dato :
04-01-09 21:52
Ja.
Det er rigtig, den refererer ikke til nogen spænding i forhold til nul/jord
Kommentar
Fra :
rhv_82
Dato :
04-01-09 21:54
15063637:
Jamen så har jeg jo ret - kontaktsættet er altså galvanisk adskilt fra alle spændingsførende dele samt jord?
Kommentar
Fra :
granner01
Dato :
04-01-09 21:54
Se her
http://www.sb-research.dk/pdf/sbr_0572.pdf
Kommentar
Fra :
Falcham
Dato :
04-01-09 21:54
Ja det er det
Kommentar
Fra :
rhv_82
Dato :
04-01-09 21:57
??? hvad svarer i ja til gutter/gutinder?
Kommentar
Fra :
15063637
Dato :
04-01-09 21:58
yes
Accepteret svar
Fra :
Falcham
Modtaget 15 point
Dato :
04-01-09 21:58
Jeg svarer ja til det du skrev i dit spørgsmål var korrekt
Kommentar
Fra :
transor
Dato :
04-01-09 21:59
Det er et dumt intetsigende navn.
Men som du selv har forstået menet et kontaktsæt ( normalt på et relæ) som ikke har ledende forbindelse med resten af apparatet. Bruges til at overdrage et simpelt on/off signal til et andet formål.
Kommentar
Fra :
rhv_82
Dato :
04-01-09 21:59
Okay så er jeg med...
Kan i så ikke lige give mig definitionen på en galvanisk adskillelse også? Så deler jeg point ud!
Kommentar
Fra :
rhv_82
Dato :
04-01-09 22:00
Transor: Altså det man kan kalder et overdragerelæ?
Kommentar
Fra :
granner01
Dato :
04-01-09 22:06
Her kan du læse om alt det du kan finde på at spørge om.
http://www.wexoe.dk/fileadmin/produktchefer/dokumentation/hager/011_modukomponenterkomfortstyring_dk.pdf
Kommentar
Fra :
LuffeA
Dato :
04-01-09 22:10
Hmm.
Galvanisk forbindelse, eller mangel på samme, ville jeg definere som at der er en adskillelse mellem to forskellige metaller i kontaktflader.
Er der kontakt mellem to forskellige metaller i forbindelse med strøm og/eller fugt vil der altid ske en tæring af den ene metaldel....eller begge.
Kommentar
Fra :
Falcham
Dato :
04-01-09 22:11
I hvilken forbindelse skal du bruge en potientialfri kontakt, eller i hvilken forbindelse har du hørt om udtrykket ??
Kommentar
Fra :
rhv_82
Dato :
04-01-09 22:13
Nu har jeg vist fået rigeligt med svar - tak for KANON og hurtig respons. Nu er jeg ny her - hvordan deler man pointene? ved godt det KUN er 10 stk
Kommentar
Fra :
3773
Dato :
04-01-09 22:13
...og uanset Transors fordømmelse af den samlede automatik- og elbranche, så anvendes udtrykket lystigt i alle former for dokumentation og beskrivelser. Men for nu at følge Transor's stil med at gentage hvad andre allerede har skrevet: Du har ret! Der er tale om en simpel kontakt eller kontaktfunktion, hvorpå der ikke er påtrykt spænding eller er anden forbindelse.
Kommentar
Fra :
3773
Dato :
04-01-09 22:14
Falcham var først
Kommentar
Fra :
rhv_82
Dato :
04-01-09 22:16
3773: Ja jeg støder nu også en del på det i min hverdag - og har egentlig styr på hvad det er. MEN jeg kan godt lide at få tingene rigtigt defineret - i få præcise vendinger.
Men er det jo i princippet er potentialfri kontaktsæt der sidder i eks. et mekanisk endestop. Den er ligeglad med hvilken spænding man påtrykker den.
Kommentar
Fra :
3773
Dato :
04-01-09 22:19
Jaehhh, eller selve relæ delen i en kontaktor. Der påstrykker du spænding på en spole, som så klapper en kontakt. Den vil være såkaldt "potential-fri". Eller hvis du bruger en simpel afbryder til at åbne/lukke en indgang på en styring eller et print. Meget af de ny styringer kan ikke lide hvis der påtrykkes nogen former for spændinger på deres indgange. Så forvirres skidtet.
Godkendelse af svar
Fra :
rhv_82
Dato :
04-01-09 22:20
Tak for svaret Falcham.
Jeg havde jo næsten selv svaret - men rart at blive bekræftiget.
OGSÅ TAK til alle andre. i er sgu hurtige på tasterne!
/RAS
Kommentar
Fra :
rhv_82
Dato :
04-01-09 22:29
Meget af de ny styringer kan ikke lide hvis der påtrykkes nogen former for spændinger på deres indgange. Så forvirres skidtet:
Der skal vel en eller anden form for spænding til???? Eller er jeg total lost?
Kommentar
Fra :
3773
Dato :
04-01-09 22:34
Narjjj (og ja). Hvis du tager en kontaktor. Og påtrykker spænding på spolen. Så lukker et kontaktsæt (den potentialfri kontakt).
Du har ret i at der så internt i styringen render strøm gennem kontaktsættet eller du trigger en indgang. MEN DER KOMMER INGEN FREMMED STRØM (SPÆNDING) IND I STYRINGEN.
Kommentar
Fra :
3773
Dato :
04-01-09 22:41
Eksempelvis kan vi formulere til en automatikmand at vi vil have en potentialfri kontaktfunktion, styret af et grænserelæ. Så får vi en klik/klak kontakt der siger klik når f. eks. styresignalet overskrider 2 Volt og klikker fra igen når signalet render ned under 2 Volt (selvfølgelig med en eller anden form for hysteres så skidtet ikke står og klaprer). Så har vi med andre ord en tænd/sluk knap til et eller andet som vi derfra kan håndtere, uden skræk for at noget i vores styring afbrænder fordi der evt sker sammenblanding af faser eller andre slemme ting. Det står os også frit om vi vil anvende 5, 12 , 24 eller 230 V styrespænding AC eller DC. På den måde kan vi nemt lade den ene styring give signal til den anden om at gå on eller off.
Kommentar
Fra :
3773
Dato :
04-01-09 22:47
Skal vi udveksle analoge signaler er vi nødt til at definere nærmere (4-20mA, 0-10V eller 2-10V) alternativt kan anvendes LON eller lignende udveksling af analoge signaler
Kommentar
Fra :
LuffeA
Dato :
04-01-09 22:47
20% af englænderne elsker med lyset slukket, 60% med lyset tændt.
Resten har ingen kontakt......
Kommentar
Fra :
3773
Dato :
04-01-09 22:53
Men oftest anvendes de potentialfri kontaktorer som frigivelsessignaler. Altså give en styring lov til at starte eller stoppe. Flytte setpunkt og den slags. F. eks. anvender vi den via et telefonmodem til at flytte temperaturer på varmeanlæg. Arbejder du f. eks. langt væk, og kører hjem nu. Så ring op og hæv temperaturen. Eller nu kører vi i sommerhus. Ring og hæv temperaturen så der er varmt når vi kommer. Eller bygger vi vandkøl, får vi bare et startsignal (som funktion af udetemperaturen). Så justerer vandkøleanlægget sig selv og gør sig klar til der kan hentes kølevand (det er så en anden styring der bestemmer hvormeget og hvor dette bruges). Men frigivelsessignalet til at gøre sig klar, kommer fra en "Potentialfri kontakt" i f. eks. CTS eller anden Ventilationsstyring.
Kommentar
Fra :
rhv_82
Dato :
04-01-09 22:53
3773: Tak for svaret ... det hjalp !!!!
LuffeA: LOL
Kommentar
Fra :
3773
Dato :
04-01-09 22:53
...heller ingen potentiale Luffe?
Kommentar
Fra :
3773
Dato :
04-01-09 22:55
Det var så lidt rhv !
Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Alle emner
Interesser
Hus og have
El-installationer
Indstillinger
Spørgsmål
Tips
Usenet
Reklame
Statistik
Spørgsmål :
177558
Tips :
31968
Nyheder :
719565
Indlæg :
6408921
Brugere :
218888
Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste
Copyright © 2000-2024 kandu.dk. Alle rettigheder forbeholdes.