http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/28/reklamationsretten-i-de-foerste-to-aar/
Reklamationsretten i de første to år.
En reklamationsret er – som navnet siger – retten til at reklamere (klage) over mangler ved varen. Ved forbrugerkøb er der altid en reklamationsret på 2 år – det gælder også for brugte varer.
Køber og sælger kan ikke aftale, at der skal være en kortere reklamationsfrist.
Reklamationsretten løber fra varens levering – dvs. fra du henter den i butikken, eller fra den bliver afleveret til dig på din bopæl.
Det betyder ikke, at det altid vil være en mangel, hvis en vare ikke holder de første 2 år.
Der er varer, der ikke er beregnet til at holde to år. Det vil fx ikke være en mangel ved en banan, hvis den ikke holder sig frisk i flere måneder.
Det vil heller ikke være en mangel, hvis varen er brugt op inden udløbet af de to år. Det kan fx være et par strømper, der bruges regelmæssigt, eller et par sko, der bruges hver eneste dag. Det kan også være batterier eller elektriske pærer, der har en begrænset levetid. Disse varer kan dog være mangelfulde, hvis de som følge af en fabrikationsfejl eller lignende ikke kan holde til normal brug i deres forventede levetid.
Altså: Der er ved forbrugerkøb altid reklamationsret på 2 år. En række varer har dog en holdbarhed eller en normal levetid, der er kortere end 2 år.
Publiceret: 22-03-2004