Den går ikke -
- altså at undlade at planslibe et letmetals topstykke -
- såfremt i fald motoren har været overhedet og det er DERFOR toppakningen er svigtet.
En ny toppakning kan ikke optage skævheden, og nye strækbolte kan ikke trække et skævt topstykke plant, uanset det er alu, letmetal, legering eller støbejern.
Det er gamle opfattelser fra drengetiden med små topstykker til knallerter og scootere, men til bil, niks-biks.
Der står ikke nogen steder specifikt, at man KAN, eller IKKE kan, planslibe et Baleno topstykke.
Det er noget man gør pr automatik når motoren har været overhedet uanset model.
Det gør man på alle fabrikater og det har man gjort i årevis.
Planslibningen har alene til formål at gøre topstykket plant på pakfladen, ikke at pudse ujævnheder.
En almindelig pakning udligner mindre ujævnheder men ikke en skævvridning.
Det er MEGET vigtigt at forstå hvad forskellen er på et termisk skævvredent topstykke, og et topstykke med en anelse overfladetæring, ridser el. lign. ujævnheder på pakfladen.
Forsøger man at sammenspænde et skævvredent topstykke med ny toppakning, vil toppakningen uvægerligt i den ene kvarte trekant hjørne af topstykket overhovedet ikke være i stand til at udfylde gabet.
I grelle tilfælde kan man se det med det blotte øje, men normalt er det 1/10, måske 2/10 mm det drejer sig om, og det ses ikke.
Resultatet er at enten kølevand eller olie vælter ud af den nye toppakning så snart der kommer arbejdstryk på motoren.
Fabrikanten véd godt at det KAN blive nødvendigt at planslibe topstykket i service øjemed, derfor findes toppakninger i forskellige tykkelser som reservedele, så man kan vælge en tykkere pakning for at udligne det bortslebne materiale ved en planslibning.
Det er nødvendigt, da en bilmotor slet ikke kører "bedre" med et "planet" topstykke. Tværtimod er der stor risiko for at den forhøjede kompression kan brænde stemplerne i stykker pga. bankning.
Maskinværkstederne som udfører planslibning oplyser hvor meget der er slebet af, så den ny toppakning kan vælges ud fra dét.
Planslibningen koster i omegnen af 4-500,- +moms, lidt afhængig af om de osse skal pille ventiler, knast og vippetøj ud (anbefales at betale sig fra det !).
De kan godt selv forstå, at man ikke blander ventiler og juster brikker sammen for de enkelte cylindre
Dertil undersøger de altid om topstykket overhovedet kan genbruges, dvs. om det er revnet.