|
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 25-11-08 20:19 |
|
Der hvor du har købt det.
Der er i almindelighed ikke garanti på noget man køber.
Men hvis man køber fra en erhversdrivende detailhandler, har man reklamationsret.
| |
|
Photocare forretning i Vestsjælland, har givet bolden tilbage til mig??
Første Pentax blev dækket af garanti af tidligere Importør, dvs jeg fik et nyt kamera.
Ny importør: vil ikke dække garanti, selv om det nye kamera fik samme fejl.
Begge kameraer gik i stykker efter omkring 5000 skud??
Hvor står jeg så??
Mvh
Rytterknægten.
| |
| Kommentar Fra : granner01 |
Dato : 25-11-08 20:51 |
| | |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 25-11-08 20:55 |
|
Det er ikke antal skud men apparatets alder der er afgørende.
Du har ikke noget at gøre med importøren. Det må du forklare forretningen, hvis apparatet er under 2 år.
Men alt har en levetid. Og 5000 optagelser er vel hvad man kan forlange af et billigt amatørkamera.
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 25-11-08 21:04 |
|
Det er din Photocare der er forkert på den ved at gi' bolden tilbage til dig.
det er en sag mellem forhandleren og leverandøren, at kameraet er defekt.
Du fik det første dækket på garanti/reklamationsret.....og den dato du fik det nye kamera, træder der en ny to års reklamationsret i kraft.
Så medmindre kameraet er over to år gammel er det dækket af reklamationsretten, hvilket du bør meddele Photocare, såfremt det er der du har købt apparatet
| |
|
Det er helt rigtigt som tidligere skrevet: Der er efter købeloven 2 års reklamationsret. Det er Photocare-forretningen der har ansvaret. De dækker indenfor de to år alle fejl der opstår p.g.a. fabrikationsfejl. De dækker ikke slid og fejl p.g.a. fejlbehandling. Om et fotoapparat må være slidt efter 5000 optagelser? Aner det ikke. Hvis det regnes for OK, så har du ingen ret til udbedring, selvom du har fået det før. Indenfor de første 6 måneder må man ellers gå ud fra at en fejl er en fabrikationsfejl (hvis forretningen ikke kan bevise/sandsynliggøre det modsatte). Fristen løber fra din oprindelige købsdato. Hvis du har fået apparatet udskiftet er fristen fra leveringsdato for det nye.
Ovenstående er lovkrav og kan ikke fraviges.
Som regel tilbyder PRODUCENTEN osse en garanti overfor dig. Producenten kan helt frit bestemme vilkårene for denne garanti. Du kan derimod selv vælge om du vil benytte dig af producentens garanti eller af forhandlerens lovpligtige garanti. Forhandleren kan IKKE undskylde sig med at producenten ikke vil udbedre - forholdet mellem forhandleren og producenten er dig uvedkommende.
| |
|
det første kamera holdt 9 mdr, og det nye jeg fik istedet, i 4 mdr.
"Photocaremanden" fortalte mig at han også var træt af den nye Importør, og vist ikke ville forhandle produktet mere!!
Mon jeg ikke "bare" skal kontakte PhotoCare Kæden??
og selvfølgelig har det da betydning hvor meget et kamera bliver brugt, det
er jo ikke "KUN" Fru hansen, der køber et Kamera og tager 100 billeder på et år, ja saa vil det selvfølgelig holde længe.
Iøvrigt var det nøjagtig den samme fejl der stod på begge rep sedler, jeg fik udleveret i forretningen.
Mvh
Rytterknægten
| |
|
Jo det er fuldstændigt ligegyldigt om du har taget et eller en milliard. Så længe du ikke mishandler det har du din to års reklamationsret ligegyldigt om du hedder Hansen eller ej.
Men reklamationsretten er i forhold til forhandleren og kun ham.
Hvis du ikke kan forklare ham det så er det til forbrugerklagenævnet (og ikke forbrugerombudsmanden)
At gå til kæden hjælper intet.
| |
|
Citat Du fik det første dækket på garanti/reklamationsret.....og den dato du fik det nye kamera, træder der en ny to års reklamationsret i kraft. |
Det er en misforståelse, reklamationsretten er altid fra købsdatoen og har som sådan ikke noget at gøre med produktets alder at gøre.
Og er produktet mere end 6 måneder gammelt er det i øvrigt op til dig, at sandsynliggøre at der er tale om en fejl ved produktet, og at det ikke skyldes forkert brug
| |
|
Reklamationsfristen er fra den dato forbrugeren overtog produktet. D.v.s. at hvis produktet er ombyttet, så løber fristen fra den dato forbrugeren modtog det ombyttede produkt
På http://www.forbrug.dk/forbrugerombudsmanden/hvadgaelder/emner/koebelov-mv/klageret/ skrives der:
Citat Hvis sælger derimod har ombyttet varen, løber der fra ombytningsdagen en ny 2 års reklamationsfrist for nye fejl, som måtte vise sig inden 2 år efter ombytningen. |
| |
|
henrikkrebs
Nu er det jo ikke Forbrug.dk der laver lovene, de tolker dem bare, og den påstand findes der ikke belæg for i købeloven, såfremt jeg tager fejl skal jeg være den første til at indrømme det, men nu har jeg læst loven igennem igen, og ikke fundet noget.
| |
|
Kortoververden >> Nej, forbrugerstyrelsens jurister laver ikke lovene. De tolker dem bare. Det gør du og jeg også (og domstolene).
Købelovens §83 taler om overgivelsestidspunktet for den mangelbehæftede genstand. Ny (erstatnings-) vare, nyt overgivelsestidspunkt.
Men jeg er heller ikke altid enig med fs. Fx synes jeg det er åndsvagt at insistere på at kalde kravet for 'reklamationsret'. Vi har ytringsfrihed og jeg har da altid lov at fremkomme med mine (rimelige eller urimelige) reklamationer. Det burde hedde leverandørens 'mangeludbedringspligt, men det er jo et lidt kluntet ord. Og hvorfor må producentens begrænsede 1-års garanti pludselig ikke hedde 'garanti'. Det har den altid heddet. Der er gode garantier og der er værdiløse.
| |
|
Tak for svaret henrikkrebs.
og en Tak til alle der deltog i debatten.
Mvh
Rytterknægten
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|