Begrebet Chip tuning, dækker efterhånden flere forskellige ”indgreb”
en ægte chip tuning betyder at du udskifter den originale chip,.. (evt. brænder en ”ny”)
det kræver det rigtige udstyr (”værktøj”) + adgang til at teste på et ’rullefelt’ :
http://www.chiptuning-direct.dk/info/rullefelt_test_alfa_romeo_147_19_jtd_da.html
men du kan købe en færdig ”chip tuning pakke” f.eks. :
http://www.chiptuning-direct.dk/fiat/panda_da/
http://www.chiptuning-direct.dk/fiat/panda/fiat_panda_13_jtd_70hk_/_52kw_cr_da.html
http://www.chiptuning-direct.dk/docs/montvejl-cr-powerchip-dig.pdf
på en Fiat Panda 1.3 JTD Multijet 16V øges effekten fra 70 hk. til 82 eller 88 hk.
(afhængig af firmaet)
nok så væsentlig er, at momentet stiger fra 145 nm. Til 165 , eller 183 nm. og DET kan mærkes,..
samtidig mindskes brændstofforbruget ca. 10 %
http://www.sancodk.dk/chiptuning-bilmaerker/fiat.htm
en sådan ”ægte” Chiptuning, er bl.a. udviklet til / fra formel 1 biler,.. rally biler, osv.
da det giver en højere belastning af motoren, bortfalder fabriksgarantien sandsynligvis,
og motoren holder sandsynligvis ikke så længe,.. (afh.. af bilens fører )
mange misforstår begrebet Chiptuning, og køber billige og uduelige løsninger, til få kr.
der lover ”GULD og Grønne skove” til få kr.
de har til formål at forvirre bilens computer til at ”tro” motoren er kold,…
det bevirker motoren får en federe brændstofblanding med et tvivlsom resultat,
http://www.qxl.dk/accdb/viewitem.asp?AuctionNr=553357846
at bilfabrikkerne ikke ”chiptuner” deres biler har mange årsager,..
den vigtigste er nok at ”tuningsgraden” passer flest mulige (andre) lande,
derfor kan en DANSK / nordisk tuning med fordel tilpasses DANSKE forhold / biler,..
de skal opfylde en masse forskellige krav til f.eks. forurening, brændstofkvalitet,
tilpasning til de forskellige katalysatorer osv.
man kan f.eks. opnå mange ekstra hk. ved at tilpasse / finjustere alle motorens
forskellige dele,.. dvs. afveje/tilpasse alle stempler så de vejer præcis det samme,
tilpasse / udmåle topstykkets forbrændingskamre, så de er præcis lige store,
lette ventilerne, polere indsugning / udstødning,.. og masser af andre ting,
det vil dog blive alt for dyrt for bilfabrikkerne, til normalt brug,..
( mange gør det dog til div. motorløb) hvis du har pengene,…
en tuning,.. på Engelsk,..(tilpasning / finjustering) kræver et større arbejde,
+ et Rullefelt,.. + værktøj,.. når man først har udviklet ÉN tunings Chip,
til f.eks. en Fiat Panda 1,3,… ”brænder” man alle dem man har lyst til,..
derfor kan man finde både ”lovlige” og ”Ulovlige” tuning Chip-kopier på ”nettet”
ps. ang. holbarhed af bilmærker,..
et "fint, anerkendt, og berømt" bilmærke som Jaguar,.. er nogle af de
MINDST holdbare motorerder findes,......................