/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Lister engines - egen strøm
Fra : tararam
Vist : 577 gange
100 point
Dato : 18-11-08 18:06

Er der nogen der ved om sådan en maskine er rentabel her i Danmark. (scroll ned i linket)
Den skal trække strøm.
Skulle iflg oplysningen også køre på madolie (rester) mm
Holdbarheden er mange år p.gr.a lavt omdrejningsmoment.

Hvor finder man tilsvarende i Danmark.

http://www.selfsufficientlife.net/2007/11/23/generate-your-own-power/

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 18-11-08 18:54

Jeg har for mange år siden arbejdet med Lister.
Første var en 1 cylinderet, som var monteret på en stor membranpumpe. Næste en firecylindret indbygget i vejtromle. Og sidste 1 cylindret som var monteret for en nødgenerator på et fragtskib, som jeg dengang sejlede med.
De to første var motorer fra omkring midten af 60èrne, og den sidste var ældre, omkring 1947 (da blev skibet bygget)
De havde dengang en meget høj status af kvalitet,- og hvorfor skulle de ikke have dette i dag ?
Fælles for dem , var som du er inde på: meget langsomtgående. - Ôg man vil automatisk sige: lang levetid.
Dengang virkelig kvalitet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-11-08 19:01

Jep, lang holdbarhed, lav virkningsgrad og luftforurening, som er helt uacceptabel i dag.
Den kræver en formue i filter, katalysator og energiafgift. Lang holdbarhed forudsætter også god dieselolie, som ikke er billig i Danmark.

Accepteret svar
Fra : michaelmoeslund

Modtaget 110 point
Dato : 18-11-08 19:04

hmhm..

motoren ser fin ud, der er lidt manglende kildehenvisning til nogle af udsagnene på siden

Har godt nok aldrig hørt om restauranter og grillbarer der giver penge for at komme af med deres brugte olie

Det med at sende overskudsstrøm ud i nettet, skal man -så vidt jeg er orienteret- ha en speciel "gammel" måler for at gøre, og det er ind til videre kun tilladt med solenergi

Det er vist også lige lidt over gennemsnittet, den kære amerikaner bruger af "juice".. måske han skulle sende et par af akvarierne på pension..

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 18-11-08 22:35
Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 18-11-08 23:15

Hvis man stiller an med noget sådant, så skal man selvfølgelig også udnytte varmen, men rentabiliteten vil nok alligevel være et stykke henne at hente.
Så er der andre måder som bedre kan forrente sig, for du bor vel ikke et sted hvor der ikke i forvejen er electricitet ?

Godkendelse af svar
Fra : tararam

Dato : 14-12-08 14:23

Tak for svaret michaelmoeslund.