/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Firmabil
Fra : timeglas
Vist : 579 gange
300 point
Dato : 31-10-08 01:20

Hej med jer.

Hvad koster det om måneden at få tildelt en firmabil af sin arbejdsplads? Her tænker jeg i omkostninger og i skat. Bilen skal også kunne bruges privat.
Hvor på nettet kan man evt. læse mere om dette emne?

mvh timeglas

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-10-08 01:26

Det er kun hvis du har et meget stort privat kørselsbehov, at det kan hænge sammen.
Hvis du kører meget for firmaet, er det bedre med egen bil og skattefri kørselsgodtgørelse.

Det er beskatning af firmabil, som er hård.

Accepteret svar
Fra : Flash77

Modtaget 310 point
Dato : 31-10-08 02:07
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-10-08 04:17

De af mine kolleger der har firmabil krymper sig lidt over beskatningen, det positive er at de slipper for pludselige dyre reparationer.

Og pludselig står de uden bil hvis de bliver fyret hvis der ikke er en til i familien.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 31-10-08 06:26

Du skal nok læse nogle af de sider flash77 henviser til.
I dit spørgsmål mangler bl.a. er det en personbil, varebil på guleplæader, hvad koster bilen, hvor meget køre du privat m.m.
Firmaet behøver jo ikke oplyse at du bruger den privat. Da skattevæsenet har registreret hvem der har bil og værdien af den, kan man også her bruge et lille "lovlig" smuthul.

hawaii7

Kommentar
Fra : alka

Dato : 31-10-08 06:28

Du vil typisk bliver beskattet af mellem 3.800-5.000 kr. om måneden. Uanset hvor meget kørsel du har privat, så skal du nok snarere gøre regnestykket op med om du under alle omstændigheder selv vil have/købe en bil privat.

Hvis du som privat vil købe en bil til fx 250.000 kr., så vil du under ingen omstændigheder kunne holde den kørende med indkøb, afskrivning, service, brændstof, forsikring, dæk, vask, evt. rep. osv. for det som det koster dig i skat, MEN hvis du ikke rigtigt har behov for en bil i hverdagen, så er du billigst stillet ved at leje en bil - når du har behov for det.

Mens jeg have firmabil tilbage i 1990'erne, var jeg godt tjent med denne ved ca. 20.000 km privat årligt. Men du kan stille et regnskab op, så du er dårligt tjent med det eller et regnskab op med, hvor du er bedre tjent med det - afhængig af privatkørte km.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 31-10-08 09:15

Kan dette bidrage? Fra dagens Jyllands Post:
http://fpn.dk/motor/bil/article1499938.ece

Godkendelse af svar
Fra : timeglas

Dato : 31-10-08 09:58

Tak for svaret Flash77. Er stadig lidt forvirret over de forskellige regnskaber, men kan dog regne ud at uanset valget, så er det en stor afskrivning hver måned.

mvh timeglas