/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Fiat Brava
Fra : brinkland
Vist : 1943 gange
500 point
Dato : 24-10-08 14:27

Hej alle sammen, har en Fiat Brava som køre rigtig godt lige bortset fra en ting, når man accelerer i den, så accelerere den lidt og så er det ligesom at den den stopper med det i ca 1-2 sek og så accelerer den videre og sådan bliver den så ellers ved??? Nogen der aner hvad det kan være??
Jeg kunne forestille mig lidt at der måske skal skiftes benzin filter eller måske benzinpumpe
Jeg har skiftet luftfilter og tændrør.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-10-08 15:28

Citat
Jeg har skiftet luftfilter og tændrør

Har du prøvet med et service på et aut. værksted....

hjemmemekanikere har det med KUN at skifte det MEST nødvændige (for at spare)

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 24-10-08 15:57

Det er meget sandsynligt benzin filteret som du selv er inde på.
Prøv at følge slangerne (tilgangen) tilbage fra spjældhuset, så støder du på benzinfilteret et eller andet sted.
Bemærk at det udmærket kan være placeret under bunden af bilen, evt. gemt i et hjørne ved siden af benzintanken.
Benzinfilteret på nyere biler er som regel en ret stor kluntet blik eller plast dåse.

Vær forberedt på, at slangerne kan sidde MEGET fast på studserne af filteret, så du bliver nødt til at skære slangerne af. Endvidere kan det blive nødvendigt med et par friske slangeklemmer.
TH har både benzinfilter og slangeklemmer. Pas på de ikke bliver for store.
Yderdiameteren på benzinslanger er normalt 10-12mm, klemmerne skal altså være 13-14mm i diameter maksimalt.
ca. 150,- burde kunne dække stumperne.

Kommentar
Fra : brinkland

Dato : 24-10-08 16:07

Vil prøve og skifte benzin filter idag, håber virkelig bare det er det.

Service på et aut. værksted, koster vel en bondegård. Men det kan være at jeg bliver nød til det.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-10-08 16:12

Ja - service koster - men til gengæld er der så også garanti på det de laver

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 24-10-08 18:46

refi
hvorfor aut værksted?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-10-08 19:01

Citat
hvorfor aut værksted?

Såre simpelt....

Havde jeg bare skrevet værksted var den havnet hos Ali på hjørnet (pga. prisen) - og det havde nok IKKE hjulpet i dette tilfælde

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 24-10-08 19:36

Okay okay :)..

Prisen på et aut værksted er så også stor :)
Tag dog et almindeligt værksted, som typisk har en timeløn på 3-5 hundrede, istedet for op imod tusind på aut :)
det lyder jo ikke som et slemt problem ..

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 24-10-08 23:56

det kunne også ligne lidt for mager blanding (det giver pæne CO tal), så kører den fint, bare ikke når den "får tæsk"
Hvis det var filteret ville den normalt også hugge ved konstant høj hastighed.
Hvis jeg har ret, var de gamle tændrør helt rene og elektroderne brændt runde.

Kommentar
Fra : brinkland

Dato : 25-10-08 00:44

Hvad mener du med mager blanding ?.
Motorolien der på, er en 10/40, men har fået at vide af en mekaniker at det ville være fint med en 5/40, da det mest er småture jeg kører og derfor har olien let ved at kommer ud i ender og kanter.

Kommentar
Fra : brinkland

Dato : 25-10-08 00:46

Har set at motorolie også fås i 0/40, hvilken type biler kører på den ?

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 500 point
Dato : 25-10-08 11:31

0W40, 5W40, 10W40, 15W40, 20W50 er et tal-udtryk for oliens viskositet, altså oliens evne til at flyde ved forskellige temperaturer.
På almindelig dansk siger det noget om at olien er en tyk sovs eller tynd som vand, ved forskellige temperaturer. 0W40 er en meget tynd olie, 20W50 er en tyk olie - når de bedømmes ved stuetemperatur.
Her skal man tænke på, at en tynd olie også har en tynd olie-FILM på de olie-smurte flader. Det har stor betydning for ældre motortyper, som er specificeret til en tykkere olie, eller er slidt så der er større arbejds tolerancer. Sådanne motorer vil larme og klapre med en tynd motor olie.
En tynd olie kan også give problemer med for lavt olietryk på sådanne motorer, da olien flyder meget let.

Det danske klima kræver i sig selv højst en olie viskositet af 10W40, med mindre bil fabrikken har specificeret noget andet.
Nyere biler har motorer med langt tættere tolerancer og derfor mindre frigang med plads til oliehinden. Det kræver også et større olietryk og en tyndere olie for hurtigt at få olien på plads ved start, da der simpelt hen ikke kan flyde så store oliemængder ved de mindre tolerancer.
Det svarer lidt til hvor meget vand du hurtigt kan få igennem en lille og en stor slange.
Derfor er de moderne motorer typisk specificeret fra fabrikken til en tyndere olie, f.eks. 5W30 eller 5W40.

0W40 er en ekstrem olie, som endnu ikke er specificeret af motor fabrikanter - bortset fra til konkurrence brug.

BEMÆRK :
Det er meget vigtigt at forstå, at viskositets tallet IKKE er et udtryk for oliens kvalitet. Det fortæller ALENE noget om oliens flyde egenskaber.
Kvaliteten af olien benævnes som et API tal, f.eks, API SJ/CF. Her skal betegnelsen "SJ/CF" have den højeste alfabetiske betegnelse for at udtrykke den højeste kvalitet.
Kvaliteten af olien har betydning for hvor længe den kan anvendes i en motor, før oliens smørende egenskaber er nedbrudt. Det har også stor betydning for om olien "branker" som margarine på en varm pande.

Godkendelse af svar
Fra : brinkland

Dato : 25-10-08 21:23

Tak for svaret Beestone.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-10-08 21:26

Hvad havde det med spørgsmålet at gøre

Kommentar
Fra : brinkland

Dato : 26-10-08 00:36

Ja, jeg kunne også havde givet Beestone point længere oppe på siden.
Men har altså valgt at give Beestone point for svaret om Benzinfiteret.
Og Beestone svaret også på mine tillægsspørgsmål.