/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Fritstillet
Fra : Mille1966
Vist : 769 gange
100 point
Dato : 22-10-08 10:10

Fritstillet

Fritstillet betyder, at du ikke skal møde op på din arbejdsplads. Hvis du er fritstillet, skal du ikke stå til rådighed for din arbejdsgiver i opsigelsesperioden. Det er din arbejdsgiver der beslutter om du skal fritstilles.

I fritstillingsperioden er du forpligtet til at være loyal i både din opsigelsesperiode samt efter din fratrædelse.

Er du fritstillet kan du påtage dig andet arbejde i opsigelsesperioden. Afhængigt af hvad du har aftalt med din nuværende arbejdsgiver, kan du i perioden modtage løn fra både din gamle og din nye arbejdsgiver.

Mit spørgsmål er :
Kan Fritstillet både være Negativt og positivt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-10-08 10:13

Nej fritstillet er kun positivt.. dvs har du lyst til at sværte ham til, så må du ikke,

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-10-08 10:14

Specielt er det positivt, hvis du kan finde et andet job lige som du er stoppet, så får du dobbelt løn

Accepteret svar
Fra : Thomas.Haugaard

Modtaget 110 point
Dato : 22-10-08 10:19

Fritstillet er reelt et pænt ord for fyret.

Om det er pænt eller ej kommer jo helt an på grunden.

Når B&O vælger at fritstille en gruppe medarbejdere fordi det er nedgangstider, så kan det jo ikke lægges den enkelte til last.

Hvis man derimod vælger at fritstille en enkelt medarbejder så er det jo fordi virksomheden ikke ønsker at samarbejde med den pågældene og hvordan man vælger at tolke det kan jo være forskelligt.

Hvis en person derimod er ubetinget fritstillet så betyder det at samarbejdet er afbrudt men virksomheden har ikke haft nogen gyldig fagretslig grund til at fritstille, der er altså ikke noget alvorligt at udsætte på medarbejderen andet end dårlig kemi eller lign.

Godkendelse af svar
Fra : Mille1966

Dato : 22-10-08 10:22

Tak for svaret Thomas.Haugaard.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-10-08 10:32

Jeg har set, at spørgsmålet er lukket/accepteret, men læs denne side

http://ida.dk/ansat/ansaettelsesvilkaar/opsigelse/Sider/fritstilling.aspx

Hvor der bl.a. står

Citat
Selvom du er fritstillet eller suspenderet i opsigelsesperioden, er du dog stadigvæk ansat, og har fx fortsat pligt til at være loyal over for din arbejdsgiver. Det betyder blandt andet, at du ikke må drive eller tage ansættelse i konkurrerende virksomhed i opsigelsesperioden. Får du mulighed herfor, må du derfor kontraopsige din stilling og fratræde, før du kan tiltræde den nye stilling. Det kan være, at din arbejdsgiver i denne situation vil være indstillet på at løse dig tidligere fra ansættelsesforholdet, men husk i så fald at få en sådan aftale på skrift.

Citat
Du skal være opmærksom på, at en fritstilling er det samme som en varsling om, at du skal holde ferie i videst muligt omfang i opsigelsesperioden, og det er dit ansvar, at ferien bliver afholdt. Derfor bør ferieafholdelse være afklaret i fritstillingsaftalen / betingelserne.