/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Selvtægt...
Fra : Maylees
Vist : 1545 gange
115 point
Dato : 20-10-08 14:47

--------------------------------------------------------------------------------
Har lånt 13000 privat, de har nu ved selvtægt taget min bil, kan nogen hjælpe.Skal siges jeg ikke har råd til en advokat.. Hilsen maylees

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 20-10-08 14:54

Har du købt bilen på afbetaling hos en sælger,og ikke overholdt aftalen,ville jeg også begå selvtægt, det er ikke særligt strafbart.
Har du lånt pengene af en privat,til køb af bil.Ja, så er det tyveri,meld det til politiet,du kender jo tyveknægtene??.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-10-08 14:55

De har vel kun taget den, fordi du ikke har overholdt aftalerne vedr. tilbagebetaling.
Har I lavet et gældsbrev, så de kan bevise at du skylder dem de 13000.
Som sædvanlig - det dur ikke uden at man har papir på det.

Kan de ikke bevise at de har lånt dig de 13000, er det vel simpelt tyveri at tage bilen.

Hilsner Ingelein

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 125 point
Dato : 20-10-08 14:55

Sådan noget skal man i første omgang ikke bruge en advokat til, men derimod en anmeldelse til politiet, at den og den person har taget din bil uretsmæssigt.

Det er de andre der har brug for en advokat......nemlig for at få dig til at betale pengene du skylder.....

Kommentar
Fra : Maylees

Dato : 20-10-08 14:57

har talt med politi masser af gange de vil ikke gøre noget...De siger det er ulovlig selvtægt og skal gå gennem retten og det har jeg ikke penge til...Er et privat lån men uden dokumenteret pant i bilen.....Jeg var hos ham jeg har lånt penge af for at aftale omkring afdrag da hans kone gik ind i min bil og tog mine nøgler....

Godkendelse af svar
Fra : Maylees

Dato : 20-10-08 14:59

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-10-08 14:59

Som jeg skrev i den anden tråd.... så ring til politiet endnu engang, det er tyveri, og du kan jo bevise at bilen er din, da du har den originale registreringsattest

Kommentar
Fra : Maylees

Dato : 20-10-08 15:00

er gjort flere gange de vil IKKE tage sig af det ..SKAL gå gennem retten siger de....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-10-08 15:03

Hvordan vil du få bilen tilbage nu??

Kommentar
Fra : Maylees

Dato : 20-10-08 15:06

Aner det ikke...Hmmm....

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 20-10-08 15:06

Ja, det er surt - Men omvendt er det jo også surt for dem du skylder penge.

Få lavet en aftale som du kan overholde med dem... er mit bedste råd.

Selvtægt giver en mindre bøde..

Har du retshjælpforsikring ? er ofte en del af indbo forsikring.

http://www.retshjaelpen.dk/ - hjælper hvor pengene er små - de kan hjælpe med at strukturere en aftale.

Kommentar
Fra : Maylees

Dato : 20-10-08 15:07

Vil prøve at ringe til de Jurastuderendes retshjælp..

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 20-10-08 15:07

Det er gratis at få bistand i Retshjælpen, og bistanden ydes til enhver borger, uanset bopæl, men afhængigt af husstandens indkomst.

Kommentar
Fra : Maylees

Dato : 20-10-08 15:11

Tusind tak for jeres hjælp herinde

Kommentar
Fra : Maylees

Dato : 20-10-08 15:12

Derer papirer på lånet ja men ikke på at det er til bil...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-10-08 15:15

for at få gratis retshjælp via sin indboforsikring, kræver det at det kommer i retten, den dækker ikke alm. juridisk bistand

Så prøv du hellere de jurastuderende eller det andet link jeg gav dig i den anden tråd, så løber du ikke nogen risiko for at få en regning

Kommentar
Fra : Maylees

Dato : 20-10-08 15:20

koster denne her penge da ?http://www.retshjaelpen.dk/

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 20-10-08 15:25

Nej - hvis du ingen har koster det ikke noget

Det er gratis at få bistand i Retshjælpen, og bistanden ydes til enhver borger, uanset bopæl, men afhængigt af husstandens indkomst.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-10-08 15:25

Nej den koster ikke penge, men de vil kun kunne råde og vejlede dig

Kommentar
Fra : dk

Dato : 20-10-08 16:13

Ring til politiet og meld bilen stjålet...

Ring ligeledes til forsikring og meld den stjålet..

Citat
hans kone gik ind i min bil og tog mine nøgler....

Dette er ikke selvtægt med tyveri.

Ellers hvis du ved hvor de har kørt bilen hen, så hent den.

Kommentar
Fra : Maylees

Dato : 18-11-08 10:18

Politi siger jeg IKKE kan få min bil igen uden rettens vej...Kaldes ulovlig selvtægt.Hvad fanden gør man med den slags folk? Tak

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 18-11-08 11:07

Som sagt før - få retshjælpen til at hjælpe dig med at lave en aftale med dem du skylder pengene.
Bolden ligger hos dig, du skal handle for at ændre på forholdet.

Du er nødt til at bide i det sure æble og lave en aftale som du kan overholde.

Dine kreditorer får blot en bøde af politiet for den ulovlige selvtægt, og i den sidste ende vil det også være dig der kommer til at betale den... renter og gebyrer osv.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 18-11-08 12:18

hvis du ved hvor de har kørt bilen hen, så hent den.