|
| Knallert der ikke kan starte Fra : JSteenberg | Vist : 3706 gange 60 point Dato : 27-08-08 19:49 |
|
Hejsa
jeg har en gammel knallert, hvilket jo er dejligt. problemet er bare at den ikke vil starte. Det er en gammel Tomos, hvor gammel vides ikke, men på ydersiden har den ikke taget særligt skade.
Der er komprission i kammeret, gnist i tændrøret og olieblanding i tanken. Men alligevel vil den ikke starte. Jeg har tjekket alle løb i karburatoren, og der er intet fastgroet rust eller lign.
Når man sparker i kickstarteren, sker der ikke rigtigt noget, men engang imellem laver den et par høje knald, for derefter at dø ud. jeg ved ikke om det er karburatoren det er galt med. men alt ser egentlig ud som det skal.
Hvis der er en hjælpsom sjæl derude, vil jeg være evigt taknemmelig. Skriv endelig, hvis noget er uklart.
En lille bøn om hjælp fra JSteenberg
| |
|
Husker du og bruge choker når den skal startes ?
Indstil elektrode afstanden på tændrør eller skift det.
Rens luftfilter eller skift
Rens benzin filter eller skift.
Nu har jeg ikke check på de der tomos men det kan være det er tændingstidspunktet som det er galt med, der er vist sådan nogle platin som skal stilles men mere ved jeg ikke.
Ville jo sige du skulle skille karburatoren helt ad og rense den hvis den har stået længe men det lyder som om du har gjort det.
| |
|
Jeg har ikke haft en rensevæske igennem, men jeg kan få ståltråd ind alle steder. der er ikke choker, det er så simpelt som det kan blive, gassen åbner til studsen, og der sidder en svømmer i karburatoren. denne har jeg indstillet på mange forskellige måder, men uden held. Det kan godt være tændingstidspunktet den er gal med, men jeg ved ikke hvordan det skal indstilles. Jeg har prøvet at give den æter direkte i kammeret, men det vil sjældent brænde.
Der er ikke benzinfilter
jeg ved ikke om det kan være den drukner. Når jeg har sparket i den i et stykke tid, skal jeg nogle gange vente lidt før jeg med held kan gøre det igen. Men som sagt, siger den pare et lille puf engang imellem. Vil du foreslå jeg skiller den helt ad, og renser/ ser kobberspolerne?
Når jeg tænker mig om, er tændrøret vist ikke købt til denne knallert, men en nyere suzuki samurai, er der forskel på tændrør? også selvom der er gnist?
Skal jeg røre de ledninger der ikke hører til tændrøret? (lampe etc)
jeg sætter stor pris på alle svar, nu vil jeg bare skrive alle tanker/detaljer, så der ikke er misforståelser.
| |
|
Hmm... Den gang jeg havde Yamaha.....
Oplevede at knasten var slidt "af" så at platinen ikke ku nå ordentligt... Ved ikke om det er på samme måde på din men kunne forestille mig det... Men det er så lidt du næppe kan se det uden at ha en der er som den skal være ved siden af.... ?
| |
|
Det ser ud til at jeg må få prøve at få hele motoren af - Det bliver nok i weekenden. Det er bare en nydelig knallert, så det ville være synd hvis den ikke kom i gang. Jeg har haft cylinderen af flere gange, men er ikke gået længere end det. Er bundpakningen "meget" vigtig, for så kan det være det.
er der nogle gode tip til motor-adskillelse her på siden?
og indtil videre tak for hjælpen, det er godt at få flere meninger ind over - så begynder man at tænke i andre baner.
Jeg vil tro den gamle ejer har flået en hel del i kickstarteren, så måske har noget revet sig løs derinde? Men egentlig burde det da ikke have noget med motoren at gøre, hvis den ikke kan starte? er det ikke kun cylinder/topstykke/karburator der er vigtig der? elelr er jeg helt galt på den?
| |
|
En dejlig knallert, som jeg har kørt tusinder af km på, minder meget om "Den lille puch (MS50)", men den jeg kørte var uden blæserkøling, men alm. luftkølet.
Du har nok et tændingsproblem, skru tændrør ud, tjek ved at ligge tændrøret med dets gevind mod metal, feks. motorblokken, for at se gnisten.
Prøv evnt. med andet tændrør.
VH Palle Hansen
| |
|
Ja bundpakningen er vigtigt, det er jo en to takter... så den skal være tæt!
Men knasten kan du også komme til uden at tage motoren af...
| |
|
igennem venstre sidedæksel? jeg har lige set et par tegninger.
du må undskylde jeg er lidt grøn på området, men kan du fortælle præcist hvad knasten og platinen er?
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 27-08-08 21:16 |
|
Du skriver at der er gnist. Hvor ved du det fra.
Der skal meget mere til før der springer en gnist i tændrøret , når det er skruet i og der er komprettion. ca t0 gange så høj spænding.
Hvis nu din platinåbning er for lille, der er isolationsfejl i tændrør eller i tændspole, så springer der ingen gnist i tændgabet, men et andet sted.
| |
|
hehe det har vi alle været...
Knasten sider på krumtappen, på den side som svinghjulet sidder på , nok venstre... Platinen er en slags vippekontakt som laver gnisten på det rigtigt tidspunkt, (som strømfordeleren på en bil)
| |
|
#Transor
Når jeg holder tændrøret mod cylinderen, kan jeg se tydelige gnister. men hvis det er som du siger, at der måske ikke er gnist i kammeret, hvordan kan jeg tjekke/ fixe det?
Jeg har taget det venstre sidedæksel af, der kan jeg se svinghjulet med spoler, og fortandhjulet. skal jeg tage svinghjulet af, for at finde frem til de omtalte dele?
| |
|
Ja det skal du....
| |
|
ok, jeg vil jo gøre alt for at få maskinen i gang. arbejdet fortsætter imorgen.. og endnu engang tak for de hurtige svar
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 28-08-08 00:32 |
|
Du skal ud og købe et lille sæt søgerblade. Så drejer du svinghjulet så afstanden mellem platinkontakterne bliver maksimal. mål den med søgerbladene og juster evt efter fabrikkens anvisning. det skal være med mindre end 0,1 mm tolerance og ikke på lurenkig.
De kan være svære at måle hvis de er slidte så faderne ikke er plane mere. Det gør ikke noget for funktionen , men kan gøre indstilling umulig.
Der er formentlig hul nok i svinghjulet til justering og evt også udskiftning al platinerne, ellers plejer det at være til at tage hjulet af uden aftrækker.
Pas på at notkilen ikke bliver væk og kommer rigtig i igen.
| |
|
Hvis der er tydelig gnist, så går jeg tilbage og tænker på for meget benzin i motoren.
Prøv at lukke for benzinen, og så skub knallerten igang i gear.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : bkr48 |
Dato : 28-08-08 13:39 |
|
JSteenberg skriverder: er ikke choker,
Er den magen til denne:
Tomos fra 1967 3 håndgear.Så har den choker, hvis det er origenal karburator. Har haft min fra ny af. Den er født med choker, den går ned på højre side af karburatoren,trækker i en spjæld, der lukker for luften
http://peecee.dk/upload/view/128838
| |
|
Jeg prøver at skifte bundpakning idag. med hensyn til gnisten, kan det godt være det, men når jeg holder den mod cylinderen er den meget kraftig. jeg kan ikke rigtig forestille mig at den skulle være anderledes Det er jo et større projekt, og hvis det ikke er en kyndig person der ser på det, kan jeg vel hurtigt øge problemet yderligere.
Benzin flowet er rent, og det er ny benzin i tanken, når jeg har trådt i kickstarteren virker den våd på stemplet, hvilket måske er fordi den drukner?
2 gange har den lavet et virkeligt højt knald, der gav ekko til de nærmeste huse. måske fordi den opbygger et tryk, da gassen ikke antændes i kammeret? hvilket måske er endnu en grund til at rette platinerne.
Er der et sted i københavn, hvor sådan noget kan rettes?
Modellen har ingen kobling og så vidt jeg ved automat ("slyng") gear, ingen spor af choker, og ingen pedaler - så den kan ikke løbes igang. gassen åbner ved benzin udgangen i karburatoren.
Modellen ligner denne, som vist er en GT-Automatic (udstødningen er den samme)
http://www.scootergalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=120331
Som sagt har jeg ingen erfaring med platinerne eller hvordan man retter dem. og betragter det derfor som den sidste mulighed. Den har stået stille i omkring 3 år - er det almindeligt at platinerne mister kraft??
Egentlig burde det da ikke være så svært at få den i gang?
| |
|
Du har druknet motoren.
Selvfølgelig er der chokker på, det er jo et skydespjæld som drejes ind foran i luftfiltersiden af karburatoren. Altså en blikplade med et mindre hul som skydes ind foran i karburatoren, og som betjenes ovenpå karburatoren.
Hvis du er i tvivl så kan jeg sende link med reparations-manual.
| |
|
Det er ikke en skive, der lukker for luften, det er en cylinder der med en fjeder går ned over modsatte ende af dysen.
Jeg har lige kigget lidt på den, og er i den anledning blevet i tvivl om hvordan cylinderen egentlig fungerer.
Hullerne i cylinderen sidder nemlig således:
1x Udstødning 1x til studs i = Stempelring
| | o = hul
<<-------i--i-----------o---------------\
<< i i o | o |=========0 <--Krumtap
<<-------i--i-----------o---------------/
|
2x ind i motorblokken
Jeg er i tvivl om hvordan den pumper benzin ind i kammeret, da det er hullet længst nede mod motoren? Og hvad er stempelringenes egentlige funktion?
Når jeg træder i kickstarteren, kan jeg mærke luft på oversiden af cylinderen, pakningen til cylinderen er skiftet. Men er det almindeligt at man kan mærke luft over venstre sidedæksel?
Spørgsmålet indtil videre er hvordan stemplet skal få benzin i kammeret, da det ikke sprøjter det direkte ind, men ind i stemplet istedet?
og hvad er det lille hul midt på stemplet?
| |
|
den har det ikke så godt med flere gange mellemrum i træk?? håber i kan se/læse budskabet...
| |
|
"cylinder der med en fjeder går ned over modsatte ende af dysen" (ja det hedder gasspjældet)
Men når gasspjældet er helt åbent fordi du giver bundgas, skal der kunne lukkes et spjæld ned foran mellem karburator og luftfilter, så den ikke kan få så meget luft. Derved bliver der mere vaccum i karburatoren, og der rykkes mere benzin opad dysen (lidt luft og meget benzin= Chokker)
Når stempelet går mod toppen, bliver der vaccum nede under stempelet, og undervejs åbnes der ud til karburatoren så luft og benzin ryger ned i motoren (Olien i benzinen smører cylindervæg og lejer)
Nu ser forbrændingen over stempelet og stempelet trykkes nedad, undervejs ned åbner først for udstødningen, så trykket over stempelet forsvinder. Med stempelet lidt længere nede bliver der forbindelse mellem stempelets over og underside gennem en eller flere skyllekanaler. Det øgede tryk under stempelet tvinger blandingen over stempelet, som nu vender og komprimerer blandingen, indtil den når toppen og antændes af gnisten.
http://mistupid.com/automotive/engine2stroke.htm
| |
|
ok, nu forstår jeg det den luft jeg kan mærke lige under karburatoren, kan det være en utæthed i rummet ved krumtappen nede i motoren? Det ville på en måde besvare fænomenet.
Jeg har fundet et billede af karburatoren, og så vidt jeg kan se er der ikke chokker på
http://www.mopedriders.org/html/manuals/tomos/a3/a3spareparts.htm
under "Carburetor" resten giver et godt billede af maskinen, udover at jeg ikke har luftfilterkassen i.
samtidig er der ikke nogen toppakning på billederne over motor, hvilket undrer mig. jeg har en pakning på nu, men måske skal den tages af.
Så vidt jeg kan se nu, er der enten en fejl i tænder-timingen, så gnisten ikke kommer på det rigtige tidspunkt/slet ikke kommer under tryk.
eller det kan være ovennævnte mistanke om utæthed.
jeg kan hverken afkræfte eller bekræfte nogle af delene, da jeg ikke har tilstrækkelig viden på området. udover at maskinen ikke kører.
skal jeg kontakte en prof. eller er det muligt at justere tændingstidspunkt og platiner forsvarligt selv?
| |
|
Du skal bare sætte ny not på, sørg for der ikke sidder noget tilbage fra den gl. i svinghjulet. Du kan bruge en fra Puch maxi.
Put et meget fint sandpapir mellem platinernes kontaktflade, og træk ud og ind, begge flader skal havde lidt slibning, rens med klud bagefter.
Slib svinghjulet indv. med groft sandpapir på magnet´fladerne.
Magnetskoenes ender (som er tæt på svinghjulet)må også godt slibes, men rør ikke kobberspolerne.
Sæt svinghjul på giv gevind olie, spænd hårdt.
Kør.
VH Palle Hansen
| |
|
problemet er, at noten nærmest har lagt sig ned, og lavet hullet aflangt istedet for bare et hul. og samtidig med det, har den fået et skarp kant på oversiden, der har revet i svinghjulets gevind. så den rille der skal være i svinghjulet, er blevet til et kryds. jeg tror ikke man kan slibe det væk
jeg tager svinghjulet med på et værksted og hører hvad jeg kan gøre. så kan de få syn på sagen.
-----------
hullet til noten, er helt ødelagt . så på en eller anden måde skal jeg have ny krumtap og nyt svinghjul. Spørgsmålet er bare hvor jeg kan få det uden at ruinere mig selv..
| |
| Godkendelse af svar Fra : JSteenberg |
Dato : 01-09-08 22:02 |
|
Tak for svaret Sunowich.
ikke svaret der løste problemet, men svaret der fik mig til at tage skridtet til at finde det endelige problem. Jeg har lige fået knallerten til at snurrer, så tak for hjælpen
| |
|
Var det ikke en ide at skrive, hvordan du løste problemet, og sat svinghjulet fast.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|