|
|
Vi købte en brugt C5 (st.car) for lidt over 2 år siden, det har været en succes hele vejen igennem og kan kun anbefales.
| |
|
Ok, hvilken årgang og evt. præcis model?
Jeg har hørt at der i de første C5-versioner var en del fejl, men omvendt er disse nok blevet rettet (ellers havde man ikke fortsat med at kalde den C5)...
| |
|
Så vidt jeg husker er vores en model 2002.
Der har ikke været egentlige fejl på den, kun de sædvanlige eftersyn.
Da vi købte den var priserne på C5 væsentligt lavere end på Mondeo, endnu en grund til at købe C5.
| |
| Kommentar Fra : Schultz |
Dato : 14-08-08 20:58 |
|
Det er et svært spørgsmål, da der er mange muligheder, når du ikke har skrevet flere kriterier for dit valg såsom st. car, kørselsbehov, køreegenskaber, sikkerhed eller flash-appeal.
Du har haft en fin bil i din Citroën, men også den mest Peugeot-agtige af alle Citroëner. Hvis du går efter en C5 får du en ubetinget fed bil, men også en bil, der er en mere usikker investering og en bil, der har en helt anden køredynamik(en opgradering efter min mening!) end den du kommer fra pga. affjedringen.
Dine overvejelser angående Mondeo kan jeg godt forstå (støjsvag og dynamisk), men vær opmærksom på, at Ford i efterhånden mange år har lidt af meget (+ meget, meget) seriøse rustproblemer og derfor lider et stort værditab.
Hvis du vælger en bil du skal have i mange år, skal du holde øje med biler, som ikke er retfærdigt vurderet ifht. kvalitet/pålidelighed/driftsøkonomi som feks. Renault, Saab, Suzuki, Nissan, Fiat og Skoda.
Hvis du er meget økonomisk bevidst, vil skifte bil om 3-4 år og ikke så lidenskabelig omkring bilernes "personlighed", så køb en VW, Audi, Toyota, Mercedes, BMW, Volvo eller Peugeot. Gode og højt vurderede biler. Dem er danskerne ikke bange for når du skal sælge dem igen, omend du også betaler meget for det faktum når du køber - En Audi med "Personlighed" koster det dobbelte ifht. en Lancia med det samme udstyr, karakter og detaljer som lyd, fornemmelse, motorkraft, køreegenskaber, og udseende, når de er 8 år gamle.
Du skal kun købe Alfa Romeo, Citroën (med den "rigtige" affjedring), Honda eller Land Rover hvis du bare ikke kan lade være.....
SÅÅÅ. Køb Mondeo hvis den er billig og undervognsbehandlet, C5 hvis du ikke kan lade være eller en VW, hvis budgettet skal være forudseeligt. Det er mit bedste råd.
(Ville selv vælge en Land Rover, en Alfasud Ti eller en gammel BMW 325 cab. til mig selv og en ny VW Polo til konen!)
| |
|
Jeg kan nu ikke se at der er den store forskel på at købe f.eks. en Peugeot 407 og en C5, bortset fra at der er meget mere plads og komfort i en C5.
Hvis du sammenligner 307 med C5 koster de næsten det samme, igen falder sammenligningen entydigt ud til fordel for C5
| |
| Kommentar Fra : alimak |
Dato : 14-08-08 22:36 |
|
Hold dig fra franske brugte biler.Husk at bilen skal sælges igen. Du får ikke en skid for bilen bagefter og den er svær og sælge. Køb Toyota, det mener jeg.Ellers er jeg ganske enig med Schultz.
alimak
| |
|
Hold dig langt væk fra Toyota, det er verdens mest ucharmerende bil, købes og køres kun af folk uden smag.
Naturligvis kan franske biler sælges igen, og endda til ganske fornuftige priser.
| |
|
Toyota - og generelt japanske/asiatiske biler - er nok ikke lige mig. Så lidt personlighed har jeg heller ikke
Jeg ved nu ikke om franske biler falder så meget i værdi når man sælger brugt, for så er det største værdifald (fra ny og til 2. salg) allerede sket.
På baggrund af jeres kommentarer vil jeg dog lige uddybe mine behov:
- Min. 30.000 km kørsel/år (har 50 km på arbejde, dvs. i alt 100 km pr. dag), så brændstoføkonomien er vigtig
- Driftsikkerhed, dvs. den skal bare starte hver gang.
- Elektronikken skal være af god kvalitet, så f.eks. blæser ikke lige pludselig går i stykker eller el-ruder fryser til.
- Pæreskift skal kunne foretages relativt nemt
- Komfort er vigtigt (lavt støjniveau, så jeg f.eks. kan holde ud at køre med vinterdæk)
Hvad kan I anbefale ift. disse krav/behov?
| |
|
Jeg har kørt franske biler i mere end 15 år, har én gang i de år haft problemer med at komme til og fra arbejde. Det var starteren der svigtede på en gammel 205'er. Så køb du trygt en fransk bil.
Hvad angår komfort får du det næppe bedre end C5.
Med 30.000 om året er det lige før du skal overveje diesel.
| |
| Kommentar Fra : alimak |
Dato : 15-08-08 00:00 |
|
Jeg arbejder med franske biler daglig og de hvisde er over 3 år gamle så er det alle mulige fejl. Toyota de kommer ind for og lave service og det er det. Så ser vi dem ikke før næste service.Franske biler skal have lavet alt mulig i tillæg til service.Alligevel kommer de og skal have lavet noget som er defekt mellem servicene.Kundene betaler ofte 12-15000 kr når de egentlig bare skulle have service.El fejl er det mange af.Bytte pærer på C5 kan du glemme hvis du ikke kan skrue bil. Men køb du bare fransk hvis du har råd til alle reparationene,du kan jo være heldig....., jeg giver bare et gratis råd.
alimak
| |
|
alimak forsætter sit vrøvl om franske biler, det er stadig uden hold i virkeligheden.
Som jeg skrev har jeg ikke haft problemer med mine franske biler, og at skifte pærer i en C5 er trivielt.
| |
|
Ah, Alimak, der tror jeg er lidt for hård i filten... Jeg og andre jeg kender som har Citroen kan i hvert fald ikke genkende det. Indrømmet - der er nogle åndssvage ting i Citroen og Renault og kvaliteten i deres lidt mere skrabede biler (Saxo, Xsara osv.) er selvfølgelig noget helt andet end f.eks. Volvo. Men det er prisen også.
| |
|
Jeg hælder også meget til VW. Er en Passat generelt pengene værd?
| |
| Kommentar Fra : Mosebaek |
Dato : 15-08-08 10:16 |
|
Det er skæg at læse sådan en tråd.Der er vel intet,der kan sætte skel mellem folk,som netop biler.
Det er værre at gøre nar ad ens bil,end ens kone.
Jeg skal ikke her,"rådgive" om bilkøb.Kun lige bemærke,at jeg har kørt Opel,uafbrudt siden 1983.
Det må der være en grund til.(Ca. 25.000 km./år).En af dem stod på 430.000 km.,da den kom på pension.Jeg har lagt mærke til at,Opel har fremgang på alle bil lister,jeg har set. (også FDM).
Det værre sig,kvalitet,service og kundetilfredshed.De har en minus:De er ved at blive for dyre.
Og nej,jeg har ikke en dyt,med Opel at gøre,udover at jeg er tilfreds med deres biler.
Mosebaek.
NB.Skulle jeg blive "uvenner" med Opel,kan jeg garantere for at det blev Toyota,der kom på stald.
| |
|
Da jeg er på udkig efter en brugtbil hos en autoriseret forhandler i Kbh.området skal jeg lige som en sidebemærkning høre, om der evt. findes en bedømmelsesliste eller lign. over forhandlere. Især vil jeg gerne vide, hvor jeg ikke skal købe henne... Ved DR kørte et TV-program, som kårede DKs dårligste forhandler, men det må gerne være noget FDM-bedømt noget, hvis det findes.
| |
| Kommentar Fra : Mosebaek |
Dato : 15-08-08 10:32 |
|
Citat De køreture jeg har haft i Octavia peger godt nok på den. |
Ikke for at kaste skår i glæden,men undersøg lige rygtet om stor olieforbrug.
Min søn kørte i Octavia,som firmabil.Den brugte 1.liter olie pr.1000 km.Beskeden var,at det var helt normal.Samme kvantum bruger min Vectra på 10.000 km.
Mosebaek.
| |
|
Ok.
Hvis vi nu går over i VW Passat og gerne en 1,9 diesel, sedan-model max. 5 år gammel. Er der nogle udgaver der tenderer til at have mange fejl eller ringe komfort o.lign. (jeg tænker ikke på alm. slitage, mere noget som er gennemgående træls)?
| |
|
Nu har jeg kigget lidt på VW Passat og Skoda (1.9, diesel-versioner), og jeg må indrømme, at de i min prisklasse til ca. 200.000 virker skrabet mht. HK... Ved ikke om det er generelt for diesel, men jeg er glad for at have 137 i min Xsara, især når man kører længere ture, på ferie i Østrig osv.
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 15-08-08 17:23 |
|
90-100 diesel hk er nu ikke så sølle endda. Dieselmaskinerne har et voldsomt anderledes bundtræk og slæber jo kareten igang fra nærmest ingen omdrejninger. Jeg tror der er 90 diesel hk i min toyota, og det er fint. Bilen er dog bestemt ingen racerbil. Men almindelig fornuftig. Kører en del med grovlæsset trailer, og der er den klart min private benzinbil stærkt overlegen, selvom den har masser af HK'er.
Min første dieselbil var en peugeot 205, med en vistnok 60 hestes dieselmaskine. Den rendte ned af bakke og med hjemve 180, og kunne remme en Escort mrk I, 1600S i optræk.
Men det kræver man kører lidt anderledes - altså udnytter bundtrækket. Men så kvitterer bilen også med en særdeles fin dieseløkonomi.
| |
|
Er godt klar over, at det er noget andet med diesel, men alligevel... Jeg har 50 km på arbejde, dvs. kører 100 km om dagen, og så kører jeg mellem København og Aalborg hver anden weekend. Derfor synes jeg det er rart med lidt heste når man giver den gas over længere tid på autostradaen.
Brændstoføkonomi og komfort er derfor højeste prioritet, men jeg synes godt nok ikke, at 105 HK lyder af meget. Men igen jeg kender ikke meget til dieselbiler.
| |
| Kommentar Fra : alimak |
Dato : 15-08-08 17:53 |
|
Bertil Brander
Nu er det ikke bare jeg der siger at franske biler er dårligere en andre biler.Du kan se her: http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=281161
Jeg selv kører ikke Toyota, selv om jeg siger at de er meget gode biler.Jeg kører for tiden Mazda 626 som også er en god bil. Kan være enig i at Toyota er lidt kedelig, men det er bedre at køre i en lidt ucharmerende bil som slipper at stå på værksted og tømme tegnebogen mange gange om året. Det er trods alt pengene man lever af.
alimak
| |
| Kommentar Fra : alimak |
Dato : 15-08-08 18:23 |
|
metalfaust
Jeg ville vurderet diesel med dit kørsels behov.
Citat Da jeg er på udkig efter en brugtbil hos en autoriseret forhandler i Kbh.området |
Jeg ville også købt bil af en privat sælger,i stedet for af et bilfirma. De skal tjene mest mulig penge på bilen.Det vil du tjene mange tusind på.(måske 20000-30000kr) Tag med en bil kyndig og få bilen på en lift,eller få en FDM test på bilen før du køber den. Vil ikke sælger det så find en anden,det er nok af biler.
alimak
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 15-08-08 18:28 |
|
Kører ca 40000 km erhversmæssigt i min japserdiesel. Og jeg synes ikke man mangler hk'er (har lige fået et klip sammen med min sidste fartskat). På motorvej.....
Det er kun hvis du er en "knejt-røv" du vil få behov for mere. 105 tysker-diesel-krikker rækker antagelig til at køre tæt på 200 på motorvejen. Men det er da sjovt med flere. Kammeraten havde en Altea med maaaaange dieselheste og DSG gear. Det var da noget af det vildeste.
| |
|
Jeg er ikke specielt knejt-røv. Kører vel som mange andre ofte 20-30 % over det tilladte, men hjulkoger osv. er ikke rigtig mig.
Men det kan da godt være, at noget VW Passat eller - hvis de er for dyre - Skoda Octavia med dieselmotor og så 105 HK er noget for mig.
@Alimak. Jeg har det problem, at jeg ingen bilkyndige kender + jeg har min Xsara som jeg gerne skal komme af med i bytte. Derfor synes jeg, at forhandler er det bedste for mig. Men når du nu nævner det - FDM test. Fanger de en masse ting, hvis der skulle være noget i vejen med et købsobjekt? Kan det anbefales for folk uden forstand andet end rust?
| |
|
alimak fortsætter sin skræmmekampagne; til at bakke sine løsagtige påstande op finder han en norsk artikel fra 2005 hvori der står at der er mange fejl på Renault Megane... Det er dels ikke nyt og dels ikke relevant.
Men folk hopper jo ikke på alimaks skræmmekampagne, derfor er franske biler nogle af de mest solgte i Danmark, fordi franskmændende laver nogle fantastiske biler til små penge.
| |
| Kommentar Fra : alimak |
Dato : 15-08-08 19:30 |
|
Sælg din xsara privat.Bilforhandleren vil ikke give noget særlig for den alligevel.Han skal kun tjene penge. Kender du ingen bilkyndige,så lever den hos FDM, De finder alt.Og er det et hjullejer eller at bilen bremser skævt, så trænger det ikke betyde at det er en bil du skal holde dig væk fra.Men det kan du snakke med fdm om, de er dygtige.
alimak
| |
|
Lyder som lidt af en risiko, for jeg kan jo komme til at ende op med at have to biler, hvis jeg ikke kan bytte-bytte... Men jeg kan godt følge ideen.
| |
|
Du får uden tvivl mest for din bil ved at bytte, alternativet er at du skal lokke sælger til at give en klækkelig rabat, men det er meget svært.
Til netop diesel er Peugeot og Citroen vel verdensmestre.
Passat er alt for hysterisk dyr.
| |
|
Nu har jeg tjekket en del VW Passat og Skodaer, og det er nok dem jeg hælder mest til... Men prisforskellen er godt nok stor synes jeg. Er det en retfærdig forskel (hvis man ser bort fra at den ene hedder Skoda og den anden Passat)?
Hvordan er en af de nyere Nissan Primera fra 2006 i forhold de to?
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 15-08-08 20:34 |
|
Min mekaniker siger: Køb Skoda eller Seat. Hedder det VW er det for dyrt. Hedder det Audi er det rent snobberi. Og bilerne er stort set samlet af samme dele. To af dem i Tyskland, een i Spanien og een i Tjekkiet.
Jeg har intet mod franske biler. Har selv en. Deres diesel'er plejer at være fine. Men Peugeot værksteder er noget nær ligeså katastrofale som KIA og Fiat. Citroen har jeg komplexer med, grundet et tidligere ejerskab af en BX'er. Tyskernes diesel synes jeg bare er et gram bedre. Og både fransk og tysk diesel er markant sjovere end japserdisesel.
Vores lokale Nissan Værsted (og Nissans reservedelspriser) gør at jeg IKKE kigger på Nissan. Meget kedelig bil iøvrigt.
| |
|
Der er ingen grund til at købe VW hvis ikke det er for de man har et ubærligt behov for at betale ti-tusinder af kroner for at der kan stå VW på bagklappen.
Det er meget længe siden jeg holdt op med at besøge vores lokale Peugeot værksted, med det afholder mig på ingen måder fra at købe Peugeot, jeg bruger bare et uautoriseret værksted der gør det mindst lige så godt og en del billigere.
| |
|
Hvis nu vi tager SKodaer som er 3-5 gamle, er der så en/nogle modeller i mellemklassen, som er særligt anbefalelsesværdige?
| |
|
Var ud at prøve nogle biler i går. Den ene var en Nissan Primera 1.8, 2005, 80000 km til 150000,-. Den fremstod næsten som ny, men var alt for plasticagtig. Og det siger jeg som ejer af en Citroen Xsara...
Derefter en VW Passat 1.9 TDI, som var i en helt anden klasse. Virkelig lækker bil, med riv i og solid. Generelt var jeg lidt overrasket over, at Skoda Ambiente som brugt koster næsten det samme som Passat. Men jeg tror nu alligevel, at jeg vælger Passat'en - og opgraderer mit bilbudget!
| |
| Accepteret svar Fra : Schultz | Modtaget 45 point Dato : 18-08-08 16:49 |
|
Det lyder til at du har sporet dig ind efterhånden - godt for dig. Tråden har taget en drejning og jeg synes det er relevant at byde ind med endnu et par ting til overvejelse og en kommentar.
Først kommentaren: Franske biler er ofte set skældt ud. Jeg synes ikke mange forholder sig til at stort set hver anden bil solgt i DK i nogle år var en PSA bil, hvorfor der også er relativt mange fejl. Ikke at fejl er iorden, men få fejl på mange biler giver mange fejl. Få fejl på få biler giver få fejl.
Se eventuelt www.bilpriser.dk/guide.do?guideid=76
Hvis der ikke er markante prisforskelle på VW og Skoda, kan der på sigt være god mening i at vælge VW, da gensalgsværdien er høj på gamle VW'er. Det må du afveje ved lidt tid ved computeren og feks. www.bilpriser.dk.
Jeg synes også du skal overveje hvor længe du egentligt kan holde 2 biler for det du giver forhandleren for at formidle handlen.
3. og sidste råd skulle være din forholden dig til garantien fra en forhandler. Der er forskel på hvor meget værdi man tillægger den.
| |
| Kommentar Fra : Schultz |
Dato : 18-08-08 21:00 |
|
Tak Bertel for din henvisning.
Jeg tror ikke du vil finde min tidligere besvarelse som vildledende, hvis du læser den igen. Min skepsis ifht. C5 ifht. afskrivning er baseret på erfaringer med XM, CX, BX, Xantia og tildels Xsara, der har lidt store pludselige handelsværdifald uden andre rationelle forklainger end designælde ved ca. det 8. år. C5 er ubetinget en fed bil, men stadig ikke gammel nok til at bevise, at den er mønsterbryder, synes jeg.
Peugeot har jeg tidligere nævnt som en bil med retfærdig afskrivning og ok kvalitet.
| |
|
Nu er jeg selv Citroen-ejer, og har derfor også svært ved 100% at afskrive C5, som jeg synes er en rigtig fed bil. Imod den taler værditabet, som jeg synes ser ud til at fortsætte i større grad end ved f.eks. VW og Volvo. Derudover vil jeg gerne have en diesel og her synes jeg, at C5 er for dyre. Men jeg må ud og prøve ind inden jeg definitivt fravælger den... Nogen der har en kommentar til C5 1,6 HDI? Synes motoren lyder lidt lille til så stor en bil, men 2,0 er over mit prisniveau.
Hvad skal jeg i øvrigt være opmærksom på mht. diesel og afgifter (ejer-/grøn afgift)? Er det dyrere end at eje en benzinbil?
| |
| Kommentar Fra : Schultz |
Dato : 19-08-08 15:30 |
|
Med dit tidligere nævnte kørselsbehov er diesel det bedste alternativ. Der er altid et ballancepunkt, hvor det billigste alternativ skifter fra at være benzin til diesel, ifht. C5 vil jeg æde min storetå, hvis ikke det skiller meget tæt på 20.000 km, hvis valget bliver en 1,6 diesel.
1,6'eren er en glimrende og overraskende dynamisk motor, der umiddelbart kan sammenlignes med en 1,8 benzin ifht. motorkraft. Du vil nok føle den lidt bovlam i så tung en bil, men alt taget i betragtning....
En diesel Citroën vil også holde værdien længere, hvis ellers regeringen ikke rører for meget rundt i afgiftsgryderne.
Den eneste anke ved dieseludgaverne, er partikkelfiltre, hvis de er monteret. De kører et renseprogram af filteret, der først starter efter ca. 30 km., hvorfor mange korte ture stopper filteret til. Jeg mener et nyt koster ca. 8000 ved autoriserede forhandlere.
| |
|
Ok, tak. Jeg tror nu også, at jeg vil prøve en C5, helst både 1,6 og 2,0.
| |
|
Lige en update. Har nu prøvet et par VW Passat'er såvel som en Skoda Octavia, alle sammen brugte modeller med ca. samme egenskaber (1.9 TDi, 105-130 HK osv.). Prisenvar næsten det samme, så jeg må nok erkende, at jeg hælder mest til Passat. Synes Skoda virker lige ½ niveau under, komfortmæssigt mv. (støj, design osv.)...
| |
| Godkendelse af svar Fra : metalfaust |
Dato : 25-08-08 09:29 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|