|
| Kommentar Fra : stilkene |
Dato : 15-07-08 13:40 |
|
For mig lyder det som et forvirret spørgsmål.
Det lyder som du kæder omdrejninger sammen med olien??
Brug du under alle omstændiheder den fuldsyntetiske olie, da du vil få en renere forbrænding og en bedre smøreevne, - og er det ikke det det drejer sig om?
| |
| Kommentar Fra : Spotbot |
Dato : 15-07-08 13:54 |
|
Ikke helt, da halvdelen af olie strømmer flydende ud i udstødningen og nedsætter en del af ydevnen
Hvilken olier passer bedst til forskellige omdrejningstal, altså skal der 10000+ til at forbrænde en fuldsyntetisk olie 100% af ??
| |
| Accepteret svar Fra : pallebhansen | Modtaget 100 point Dato : 15-07-08 15:59 |
|
Så enkelt kan det ikke siges.
Det har en del med oliens flammepunkt at gøre, og der kan laves 2-taktsolier både til racing og alm. brug, af alle katogorier (Miniralsk-halv-og helsyntetisk)
Så fordi en 2-taktsolie er helsyntetisk siger det ikke noget om dens totale forbrændingstemperatur, men kun at den højt sandsynlig er lavet på en måde der så dens smøreevne er bedre end de miniralske olier. At den så kan fåes til store omdrejningstal og dermed normalt højere temperaturer, er en anden sag. Men den egenskab kan også udvindes af miniralske olier.
Så du skal tro på at når der står scooter, tja så er den beregnet til normale temperaturer.
Står der racing, ja så er olien forbedret til at kunne klarer højere temperaturer, og forbrændes kun ved en højere temperatur.
VH Palle Hansen
PS: Der er skrevet tykke bøger om emnet, og de kræver den store kemikeruddannelse.
| |
|
Der sker ikke noget ved at blande syntetisk og mineralsk, det er en skrøne at det giver klumper.
Så jo du kan blande, og vil måske så kun havde halvt så meget der drypper.
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 15-07-08 17:27 |
|
Lige for at gøre det klart. syntetisk er en misvisende betegnelse. Det er også mineralolie bold raffineret på en særlig måde så der ikke er så stor spredning på molvægten.
Det har hverken med omdrejningstal eller flammepunkt eller forbrændingstemperatur at gøre.
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 15-07-08 17:49 |
|
Du skal helst ikke have smøreolien forbrændt i motoren i nævneværdig grad. Den del af olien, som smører lægger sig i krumtaphuset og op ad culindevæggen.
du skal ikke ønske dig at hverken lejer eller cylindervæg bliver så varm at olien brænder.
noget olie forstøves i benzinflammen, og brænder. Den er spildt og bidrager ikke til smøring.
Noget af olien ender som en tåge sammen med udstødningen. hvis den ikke klarer temperaturen, danner den "koks" i udstødningsport og lyddæmper, og det er ikke så godt.
Så det gælder om en olie, der kan holde til højest mulig temperatur uden koksdannelse.
Uden at generalisere for meget er de "syntetiske " bedtst.
Hvis de drypper olie ud ved udstødning er det uskadeligt.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|