/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
Kan et grafikkort gøre det alene ?
Fra : lyng
Vist : 491 gange
50 point
Dato : 05-03-03 18:47

Hej,
Jeg vil gerne have mere fut i grafikken i mine spil. MEN, er det nok kun at udskifte grafikkortet plus noget mere ram ?
Eller bliver min lille Pentium 3 500mhz en flaskehals ?

PT Geforce 2 MX400 32MB.

Tak

Kommentar
Fra : Bofh

Dato : 05-03-03 19:02

Det er svært at sige hvor meget du får ud af et nyt grafikkort. Hvis du køber et gf4 ti4200, vil din processor blive flaskehalsen.

/Thomas

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 05-03-03 19:34

Hej!

Et størrre og bedre grafikort eks.v. Geforce 4 med 128 MG med AGP-port kan hjælpe meget.

Jeg plejer altid at råde folk til først at udskifte grafikkort hvis man har flaskehalse og er til spil.

Men inden du eks.v. udskifter dit grafikkort, så har du vel AGP port på bundkortet, fordi hvis det ikke hjælper nok, ja så har du jo grafikkortet og kan derefter gå over til at udskifte bundkort og CPU.

Men ellers afhængig af hvad du vil bruge Pc'en til - eks.v. nyeste spil - ja så bør man nok også opgradere bundkort, cpu og grafikkort.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 05-03-03 19:48

Ram Graphic cards og DirectX gør underværker, hvad er det for et motheboard du har ?

Kommentar
Fra : lyng

Dato : 06-03-03 08:17

Mit bundkort er et Asus P2b, P3 500 in A Box, 256 RAM, Geofrce 2 MX400 32MB

Det lyder til at jeg kan få noget hastighed ud af at skifte grafikkort alene...

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 06-03-03 10:14

Hej igen lyng!

M.h.t. RAM så oplyser du, at du har 256 MB RAM - kan være yderst fornuftigt at købe 256MB eller 512 MB RAM mere.

Og ja - jeg mener, at der er megen stor sandsynlighed for væsentlig bedre grafik oplevelse med et større og nyere skærmkort.

Og til Windows XP - så er 256 MB minimum og efter min mening ikke mindre end 512 MB - ellers for megen swapning på harddisk.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : lyng

Dato : 06-03-03 15:59

Tak for de gode råd.

Jeg købte et Geforce 3 TI 200 m. 128 DDR ram, rimelig pris og 512Ram extra.

MEN, mit bundkort vil kun se 128 RAM af den stang med 512 ! Hvorfor ?

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 06-03-03 17:06

Hej igen Lyng!

Prøv at kigge i manualem m.h.t. hvor mange RAM dit bundkort kan magte og om der er noget specielt du skal tage højde for!

Prøv at bytte om på rækkefølgen af RAM og hvis dette ikke virker så prøv at sætte 512 blokken i alene og se hvad den siger til det - nogle bundkort er ikke så glade for blokke atørre end 256 MB RAM og desuden kan der også være fejl på RAM.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : lyng

Dato : 06-03-03 17:30

Hej Bjarne,

Jeg er meget taknemelig for din hjælp.

Mit bundkort skulle kunne tage 768MB. Når jeg sætter 512MB i alene siger den 128.
Jeg har nyeste version af bios så..
Jeg ringede til sælgeren og han talte on noget med at det ikke er kompetibel med min maskine, som er en bambus, og at der så ikke var noget at gøre end at få pengene tilbage.

Men det kan da ikke passe at jeg ikke kan få mere end 256MB ?

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 06-03-03 17:52

Hej igen Lyng!

Selvfølgelig kan du få / købe nogle RAM der virker; men måske skulle du i første omgamg nøjes 2456MB hvis du da ikke har Windows XP.

Men elles kig på de RAM du har og soom virker og prøv at købe nogle magen til.

Prøv evt. at kigge på www.edbpriser.dk; men inden du så bestiller et andet sted så få dine penge tilbage eller prøv med 256 MB RAM; der er mange gange noget i vejen med de 512 MB RAM og hvis du senere vil udskifte bundkort og CPU, ja så skal / vil du nok også have nogle hurtigere RAm.

Mvh
Bjarne

Accepteret svar
Fra : Bjarne_H

Modtaget 50 point
Dato : 06-03-03 17:57

Hej igen Lyng!

Hvis du bestiller via www.edbpriser.dk - så prøv også lige at drøfte telf. med det firma som du nu vælger.

Der er mange gode firmaer der og de er seriøse de fleste - hvis du også lige kigger på havd køberne synes om firmaerne og handler me en der får 4 stjerner af køberne - ja så mener keg du skulle slippe for dårlige firmaer.

Jeg vil helst ikke nævne nogen frem for andre idet jeg har gode erfaringer med flere af dem.

Mvh
Bjarne

Godkendelse af svar
Fra : lyng

Dato : 06-03-03 18:01

Tak for svaret Bjarne_H.

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 06-03-03 18:11

Hej igen Lyng!

Selv tak håber det lykkes ellers er du velkommen til at skrive igen.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 06-08-03 20:37

Problemet med rammen er, at et p2b bundkort ikke understøtter mere end 512 mb! Begrændsningen ligger i chipsættet, der er et aldrende, men solidt bx chipsæt med mange muligheder. Desuden er kortet noget kræsenr med hensyn til ram-kvaliteten