/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
ford escort og tromle bremser
Fra : neccc
Vist : 5243 gange
100 point
Dato : 11-05-08 23:13

hej

jeg skal bruge lidt hjælp, jeg ville skifte bagbremse kloserne på en ford escort fra 97 troede det var en lille hurtig opgave, men nej jeg kan ikke få tromle af, så jeg håber der er nogle herinde der kan fortælle hvad jeg gør galt, jeg har taget hjulet af, også fjernet den møtrik i midten af tromlen og den drejer fint rundt, men jeg kan ikke få den af hvad gør jeg forkert?

Tak

 
 
Kommentar
Fra : Sunowich


Dato : 11-05-08 23:28

Hvis hjulcylinderen har sat sig kan det være svært at få dem af men du skal efter at have fjernet møtrik fjerne skiven og rokke sidelæns med tromlen så lejet løsnes og falder ud husk evt at lægge et stort stykke stof under så ikke det lander i grus eller andet snavs Derefter rokker du medens du trækker i tromlen og den giver slip på et tidspunkt

Kommentar
Fra : taunusanden


Dato : 11-05-08 23:30

Der er sikkert kommet en "kant" indvendigt i bremse tromlen.
Lige som når der kommer kant på bremse skiver, slidtage..
Det kan altid fikses med tålmodighed, lirken med et dækjern og nogle klap af en hammer.
Inden du monterer tromlen igen, så sliber du kanten væk med en vinkel sliber, så går det nemmere næste gang der skal laves eftersyn på dine bagerste bremser

HUSK!! Den mætrik i midten af tromlen skal ikke spændes for hårdt! Den justerer dit hjulleje, hvis den er for løs bliver der slør, spænder du den for hårdt, så ødelægger du hjul lejet! Den skal spændes lige så hårdt at din tromle kan dreje fint rundt uden for meget modstand. Husk også altid at sørge for at der er fedt nok i lejet når du samler det igen. Ligeledes må der ikke komme skidt i lejet.

Noget helt andet er, hvis du ikke har prøvet at lave tromle bremser før, så får du sikkert en masse bøvl med at justere op og få bagbremserne til at bremse lige

Kommentar
Fra : Hejdu58


Dato : 11-05-08 23:44

Det er fordi at der er slidt et spor i selve bremsetromlen, og da bakkerne er selvjusterende er de altid så tæt på tromlen som muligt, og det skal du have løstnet, bag på ankerpladen er der et hul hvor du kan få en skruetrækker ind og dreje, men det er for besværlig for dig, men fjern de holder der holder bremsebakkerne på plads, de sidder på ankerpladen , de skal trykkes lidt ind og drejes en 1/4 omgang, men du skal holde kontre med en struetrækker/dorn ind i gennem en af hjulbolterne, det lettes er at nappe den over hvis du kan, for du skal alligeveld bruge et nyt monteringssæt til de nye bakker, og dine tromler er også så slidte at du lige så godt kan skifte dem osse.

Kommentar
Fra : neccc


Dato : 12-05-08 08:19

Hejsa

tak for alle de gode svar, jeg vil prøve det senere i dag eller imorgen så høre i hvordan det går senere.. men tak

Kommentar
Fra : kogalejy


Dato : 12-05-08 13:32

hvorfor vil du skifte bakkerne ? I tromlebremser sidder der ikke klodser, men bakker. Møtriken
i midten skal du ikke røre, for lejet skal jo ikke med af, kun tromlen. Den sidder på en afsats på lejehuset, find det sted og giv det lidt olie hele vejen rundt og tag så en stor mukkert og slå på
kanten af tromlen indefter foroven og nede så tromlen vipper og derved suger olien ind i samlingen,
når du vipper med tromlen bevæger du bakkerne væk fra tromlens bremseflade og slidkant, og tilsidst kan du få tromlen af ved at slå på kanten indefra og udefter medens du drejer den rundt.
Der skal en vis øvelse og brutalitet til, som man kun behersker når man har erfaring med tingene,
og ved hvad man har med at gøre, det er derfor mange amatører har svært ved at afmontere tromler. Hvis du absolut vil skifte bakkerne hvad grunden så ellers er, skal du sende tromler og bakker til en brmsereparatør, som afdrejer tromlerne og enten tilpasser de gamle bakker eller giver
dig nogle nye der er tilpasset de uddrejede tromler. Ja som du ser er det lidt af et stykke automekanikerarbejde du har kastet dig ud i, men for os gamle øvede, er det bare rutine. Hvis du
når så langt, kan du melde dig igen, så skal jeg hjælpe med samling og justering, men et godt råd
er at lave en skitse over bakkernes placering, ikke mindst håndbremsekablets indgriben, dette skal
iøvrigt være helt slapt inden du samler ellers går du død igen, men herom senere eventuelt. Mvh.K.


Kommentar
Fra : kogalejy


Dato : 12-05-08 15:31

Hvis og når du får tromlerne afmonteret, kan du kontrollere at der er belægning, mindst en halv til
1 millimeter tilbage på bakkerne, pust så bremsestøvet væk med trykluft, og sæt dem på igen.
Hvis fod og håndbremse virker tlstrækkeligt på baghjulene, synes jeg at det er tilstrækkeligt at gøre
i denne omgang. Du kan gentage kontrollen lidt før du skal til syn, sådan har jeg gjort igennem en
4 synsperioder med en Ford Sierra fra 83. Mvh.K.

Kommentar
Fra : neccc


Dato : 12-05-08 15:58

Hejsa

grunden til jeg godt vil have dem af er fordi håndbremsen er blevet meget dårlig man skal hive den meget højt op før den tager fat, og jeg har så tjekket om jeg kunne justere den den mere oppe i håndbremsen, men møtrikken er skuet helt i bund, så det er derfor jeg regner med at bakkerne skal skiftes er det helt forkert?

Accepteret svar
Fra : kogalejy

Modtaget 100 point
Dato : 12-05-08 17:33

Håndbremsen skal kunne holde vognen når den står på en skrående grund, og skal den trækkes højt
op for at kunne opnå det, er det lovligt nok, og kan også godkendes til syn. Ved at udskifte bakkerne
med tykkere belægning (nye) vil den selvfølgelig tage fat noget før og føles mere overbevisende.
Spørgsmålet er så hvor stort arbejde, og penge du vil ofre på det. Mvh. K.

Kommentar
Fra : Cortina01


Dato : 12-05-08 22:03

På nogle escort modeller er tromle og leje ud i et, og derfor skal centermøtrikken af, og lejet med ud. Håndbremsen justeres på kablet under vognbunden, ligesom det naturligvis skal slækkes, hvis du monterer nye bakker.
Lirk med en halvstor skruetrækker mellem tromle og ankerplade, til du kan se, at tromlen er på vej ud over bakkerne. Du har sikkert en rustkant, der "holder" på bakkerne. Evt. kan du starte med, at slå med en mukkert et "dask" eller to henholdsvis i linie med bilens bagende og fronten.
Pas på med, at slå for meget. I værste fald kan du faktisk skade hjulcylinderen.

Kommentar
Fra : neccc


Dato : 12-05-08 22:06

ok du skriver at håndbremsen justeres under vognen, hvad er det så jeg justere oppe ved hånd bremsen?

Kommentar
Fra : Hejdu58


Dato : 12-05-08 22:29

Citat
ok du skriver at håndbremsen justeres under vognen, hvad er det så jeg justere oppe ved hånd bremsen?


Normal justeres håndbrensen under bilen, der går ET kabel fra det ene hjul omkring en bøjle/U under bilen ( hvor håndbremsekablet kan strammes ) til det andet hjul.
Hvis du kan justere håndbremsen inde i bilen, er der TO kabler et fra hvert hjul, som går til en hammel, som kan justeres, men de fleste biler har et kabel, og justeres under bunden.

Kommentar
Fra : taunusanden


Dato : 12-05-08 23:54

Citat
Håndbremsen justeres på kablet under vognbunden

Forkert!!
Håndbremse KABLET justeres ud på den måde, men det er bakkerne der skal justeres ud!
Ford er kendt for deres dårlige selvjusterende tromle bremser..
Ligesom de tidligere var berygtet for blå røg og ventil støj.. (Det kommer der jo af dårlig vedligeholdelse)

En dårlig håndbremse er sjældent lig med slidte bakker.
Nye bakker, som tidligere nævnt, passer ikke 100% i tromlen, men de bliver slidt til, hvorefter de skal justeres igen.

Hvis din håndbremse er dårlig, af med tromlerne (en af gangen), slå evt på kanten af tromlem mens du drejer den rundt, slib kanten på tromlen væk med en vinkelsliber, kontroller at der er MINDST 1 mm bremse belægning tilbage (1mm på bakker holder længe), rens+smør de bevægelige dele, kontroller at dine hjul-cylindre ikke "sveder", juster derefter bakkerne ud.

Ang. møtrikken i midten, de ford escort'er jeg har arbejdet med (mk3, mk4 og mk5) har koniske hjullejer i bag, dvs at denne møtrik skal af. Det er jo ikke en gammel baghjuls trækker vi har med at gøre her

Den rigtige måde at kontrollere eventuel skævbremsning er jo et bremse rulle felt, men de har de færreste jo lige i bag haven..
Når bremserne er samlet igen, træk håndbremsen ÉT hak af gangen og mærk efter at tromlerne bliver "seje" at dreje samtidigt. Ligeledes skal de jo blokere ved det samme hak.

Godkendelse af svar
Fra : neccc


Dato : 26-05-08 12:45

Tak for svaret kogalejy. Det lykkes mig at få dem af, jeg måtte godt nok låne en aftrækker til den ene side, men ellers synes jeg det var lige til, og alt virker som det skal nu det var ikke bakkerne der var slidte det var det der selv justerings der ikke virkede som det skulle så de er nu skiftet også er der kommet nye lejer i. men tak eller sammen for jeres hjælp

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408926
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste