/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Alt for mange fotos - arkivere
Fra : ingelein
Vist : 653 gange
50 point
Dato : 31-03-08 16:38

Hej
Der er sikkert mange andre end mig, der har stakkevis/æskevis/spandevis af fotos, som bare ligger og venter på en eller anden form for arkivering.

Det er ok, så længe man er ung, men når man bliver så gammel, at man har arvet stakkevis af billeder - dels med folk på, som man ikke kender, må stakkene nødvendigvis reduceres.

Jeg kan li' at få ryddet op i sådan noget, men lige nu ved jeg ikke rigtigt, hvordan jeg skal gribe sagen an. En af mine ideer går ud på at sortere således at hvert af vore børn til sin tid kan få et album med fotos af dem selv + eventuelt et par "aner". Om ideen du'r ved jeg ikke, men vil det være smart at arkivere i kategorier som:

HUS/HAVE/
BÅD/BILER
BØRNEBØRN PÅ FERIE/JUL/FESTER

og hvad der ellers er af hovedkategorier. Med så mange billeder synes jeg at det kan være svært at fylde 10-12 album i kronologisk orden. Det vil være svært at finde et bestemt foto.

....... Eller hvad gemmer man i grunden alle de billeder til? - Nuvel, vi har nogle fra min mands familie, som næsten har historisk værdi. Min egen familie var for fattige til at lade sig fotografere ret meget. Dermed har de gjort arkiveringen nemt for mig.

Hm..... det nemmeste var faktisk SKRALDESPANDEN ....... det må jeg dog ikke fortælle manden.

Godt råd udbedes
mange hilsner Ingelein - som vil få det godt, når der er ryddet op.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-03-08 16:52

Den grove:

DINE - MINE - FÆLLES - VORES BØRN

Hver af disse efter årstal

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 31-03-08 16:53

Jeg har gjort det, at jeg købte en god scanner, der kan scanne flere billeder ad gangen og som tilmed er hurtig. Den kan fjerne ridser, og optimere billedet. Så kommer de på en cd som jeg brænder, desuden kan jeg jo vælge at skrive en tekst til dem.
Der kan så laves et fotoalbum, som man feks. kan bestille online.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 31-03-08 17:24

Hej Refi og Palle Hansen

@Refi - Hm..... så nemt er det ikke - nogle fotos af de arvede går over 100 år tilbage
@Palle Hansen ....... Kvaliteten af de gamle billeder egner sig vist ikke til scanning - sepiabrune
og der er lidt nostalgisk ved opsætningen af dem - blomsterranker og anden opstyltning, som snart er en saga blot. Den slags billeder tror jeg at vore børnebørn især vil interessere sig for, men jo også kun hvis det er deres direkte forfædre.

Jeg får ikke lavet flere papirbilleder, så dette skulle være en definitiv arkivering. De sidste mange år er der kun taget digitale billeder - og jeg hører ikke til dem, som gerne vil have billederne på papir.

Foreløbig tak - jeg venter på den ultimative løsning. Der må være andre end mig, som kan bruge en god løsning - alt er jo individuelt. Nogle sværger til det ene system, andre til noget andet.

Måske skulle jeg grovsortere denne gang, vente et par måneder, grovsortere og blive ved med det. Indtil jeg måske har 10 % tilbage.

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-03-08 17:28

Citat
så nemt er det ikke - nogle fotos af de arvede går over 100 år tilbage

Ja så er "fælles" jo udelukket

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 31-03-08 17:35

Hej Refi

Vi har hverken DINE - MINE - faktisk kun FÆLLES, så den kan jeg bibeholde.
Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-03-08 17:44

Citat
man har arvet stakkevis af billeder - dels med folk på, som man ikke kender

Du må da vide HVIS forældre du har arvet dem fra ????

De kan da IKKE være fælles....

Kommentar
Fra : severino

Dato : 31-03-08 18:03

Billeder i sepia, kan godt scannes uden de store problemer. De skal scannes som sort/hvid i gråtoner, og ved lidt justering af lys og kontrast, kan du få et hæderligt resultat.

Indscannede billeder der lægges ud på en CD, vil kunne gennemses på de fleste DVD maskiner der understøtter foto-CD'er, så hvorfor ikke bruge husaltret, når det alligevel står der, og så kan alle se dem på samme tid, og man kan få en snak om gammel minder og klokkeklang.

Hvis du så har negativer til en del af billederne, ville det være at fortrække i scanningen, da det oftest giver det skarpeste resultat. - Det kræver at scanneren også kan scanne negativer.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 50 point
Dato : 31-03-08 18:26

Jeg går ind for skanning. Jeg har selv skannet gamle sepiabrune billeder med stort held. Med en god skanner og et godt fotoprogram kan man få de gamle falmede ridsede billeder rigtig fint restaureret. Det er et stort arbejde. Men når det først er gjort, så er det ingen sag at mangfoldiggøre hele samlingen på cd-er til hele familien. En fin ide til julegaver o.lign....

Man skal bare skanne de brune billeder ind i "farve". IKKE i sorthvid.. Og i høj opløsning.

Rigtig mange af de sorthvide (ikke sepiabrune) amatørfotos er bittesmå. Hvis man skanner dem ind i høj opløsning, så er det muligt at forstørre dem, så man faktisk kan se, hvem der er på billederne...

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 22-04-08 00:33

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-04-08 16:18

Tak for accepten af mit svar.