Hej
Er enig i at Excel ikke er optimal til at lave fakturaer i.
Svar på dato:
Formater cellen som det datoformat du ønsker og indsæt formlen:
+nu()
det med fakturanummer, det skal enten ske med en makro - eller ved at have det liggende i flere arkfaner, f.eks. således:
en arkfane med alle stamdata på kunder - en linie pr. kunde med dataene "deruda".
en arkfane med alle stamdata på vare/ydelser - en linie pr. vare/ydelse med dataene "deruda".
en arkfane med alle data på fakturaerne - en linie pr. faktura med dataene "deruda".
en arkfane med fakturaen - i denne arkfane indsætter du kun fakturanummeret manuelt, hvorefter den henter dataene fra de andre arkfaner.
en god fakturaformular findes forøvrigt i Excel.
Klik på "filer"
Klik på "ny"
i menuen i højre side klikkes på "på denne computer"
så åbner "skabeloner" her klikkes på "regnearksløsninger".
der vælges skabelonen "salgsfaktura".
Hvis du vælger at bruge Excel til fakturaer, så vil jeg anbefale at du bruger papirløsning til arkivering, dvs. alle fakturaer skal udskrives i 3 eksemplarer, således:
1) sendes til kunden
2) indsættes i nummerorden i et ringbind. Skal være komplet dvs. ubrudt nummerserie
3) den får "travlt", først indsættes den i et rindbind "disse kunder skylder" og når den er betalt flyttes den til ringbindet med finansbilag.
Jeg vil ikke bruge Excel som arkiv, idet du jo løbende ændre kundestamdata og vare/ydelse stamdata og dermed kan det blive mere end svært at dokumentere fakturaerne senere.
Hvis du er "grøn" inden for kontor, så vil jeg også tillade mig at anbefale
www.fidus.dk
Venlig hilsen
Leo Lund
www.erhvervsbogføring.dk