/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Ernæring
#NavnPoint
marken84 832
vaxen 820
dova 741
svendgive.. 666
o.v.n. 443
Nordsted1 440
katekismus 409
Teil 330
Tordenkal.. 310
10  erling_l 304
Udtræk af fedt i mandler.
Fra : vedikkealt
Vist : 1076 gange
100 point
Dato : 02-03-08 17:53

Taler røgtet sandt, når der tales om, at man kan trække noget af fedtet ud af mandler, ved at sætte dem i blød, natten over.

Og hvad med nødder, alle typer

 
 
Kommentar
Fra : Niederhof


Dato : 02-03-08 18:15

Har aldrig hørt at fedt skulle kunne opløses i vand - eller havde du tænkt dig at sætte mandlerne i blød i sprit ?

Kommentar
Fra : LuffeA


Dato : 02-03-08 18:45

De firmaer der trækker olie ud af nødder eller andre plantedele bruger faktisk ret kraftige midler som så selvfølgelig bliver fjernet bagefter.

Kommentar
Fra : vedikkealt


Dato : 02-03-08 18:50

Hmm..men når nu mandlerne med skal, står i blød, natten over, bliver de fedtede.



Kommentar
Fra : transor


Dato : 02-03-08 19:34

Hvis du vil trække fedtet ud af mandler . maler du dem fint og ekstraherer med ethylether.

Kommentar
Fra : valde.


Dato : 02-03-08 19:45

ja transor - had så med ethyletheren? Fordamoer den af sig selv?

Jeg vil hellere købe mandelolien færdig


Kommentar
Fra : Sunowich


Dato : 02-03-08 19:50

Olier bliver presset ud

Kommentar
Fra : LuffeA


Dato : 03-03-08 01:13

Nej, ikke alle olier bliver presset ud.

Kommentar
Fra : transor


Dato : 03-03-08 08:38

ja æter er en af de mest flygtige væsker overhovedet. Den fordamper let ved stuetemperatur, og efterlader olien tilbage.
Man kan varme lidt på det til sidst for at drive den allersidste rest ud.
Processen er med fare for eksplosion.
Skal udføres med rigelig ventillation og uden åben ild.

Lad være med at forsøge at genindvinde æteren. Det er for farligt.

På grund af forbruget og eksplosionsfaren er man i industrien efterhånden gået væk fra at udvinde olier ved ekstraktion og bruger i stedet moderne effektive højtrykspresser.

men det skulle ikke undre mig om ægte mandelolie stadig fremstilles som ved ekstraktion med benzin eller æter. Amatører kan ikke købe den rette benzinkvalitet til madvarer. Æter fås på apoteket, til fjernelse af tæger.

Kommentar
Fra : Sunowich


Dato : 03-03-08 08:52

Og æther levere selv en fedtet konsistens (af en art om det er giftigt???) i sig selv efter fordampning Og er Extremt eksplotionsfarligt såe køb et færdigt produkt


Mvh SunoFisk

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 03-03-08 17:00

------mon ikke det var de fedtfattige mandler, vedikkealt drømmer om at bruge?

Nej. Mandler bliver IKKE kalorielette ved at stå i blød natten over

Mandler bliver ikke fedtede ved at stå i blød. De bliver våde. Så snart de er tørrede igen, så er de ikke mere "fedtede"..
Hvis det var fedt, der blev trukket ud, så ville mandlerne stadig være fedtede efter de havde ligget til tørring.

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt


Dato : 11-03-08 19:56

Tak for svaret Birgitta.

Der er virkelig god logik, i det du skriver, og dertil har du også ret, så derfor 5 stjerner til dig

Hilsen vedikkealt

Kommentar
Fra : Birgitta


Dato : 11-03-08 20:41

Jaha... Tak for accepten af mit svar...

Det VILLE være smart, hvis man kunne gøre mandlerne kalorielette ved at lægge dem i blød.

Men det er en rigtig god ide at spise nogle mandler hver dag.

I stedet for slik eller kage, måske?

http://www.motion-online.dk/kost_og_kosttilskud/ernaering/tab_dig_med_mandler/

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408914
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste