/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Affotografering af malerier
Fra : Upcoming
Vist : 1266 gange
50 point
Dato : 28-09-01 09:15

Hej

Jeg skal have affotograferet en større mængde malerier, billeder og lignende. Jeg har både mulighed for at tage med et godt Nikon spejlrefleks samt et Olympus C2500L. Jeg vil helst tage med digitalkameraet, men kan nogen af jer komme med gode tips til hvordan jeg bedst gør det?

Mvh. Karsten

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-09-01 09:49

Hej Karsten
alt efter hvad du skal bruge dine optagelser til !! vil jeg nok råde dig
til at tage dem på en diafilm men en lille tele
huske at få lagt en god jævn belysning " flash" og tænk på farvestik!!
har du mulighed for at starte hver film med en kile
som du evt. kan med sende hvis det skal i reproduktion....

hilsen søren olesen
Litograf / effectiv reklame

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-09-01 11:18

"Upcoming" <Upcoming.news@kandu.dk> skrev

> Jeg skal have affotograferet en større mængde malerier, billeder og
> lignende.

Du får det bedste resultat med to (ens) lyskilder - enten fast lys
eller et flashanlæg. Placer lyskilderne på hver side af motivet,
i ens afstand og med samme indfaldsvinkel, så du får en jævn
belysning. Jo større dit motiv er, jo vanskeligere er det at lave
en pæn affotografering.

Hvis du ikke har adgang til lamper/flashanlæg, så /kan/ det lade
sig gøre at lave affotograferingerne udendørs i "blødt" dagslys.

Du kan lettest styre processen med kameraet på stativ.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Accepteret svar
Fra : hoejbjerg

Modtaget 50 point
Dato : 29-09-01 05:37

Først og fremmest skal du bruge et stativ, så skal du have den rigtige belysning, dvs. "blødt"lys, nogle foretrækker diasfilm, men du kan udmærket bruge en papirfilm, da skal du bruge en af de professionelle film.Agfa laver en som hedder Agfa professionel. den fåes fra 200 til 800 ASA og kan presses tre til fire gange. Det bløde lys laver du med indirekte belysning, du kan også hvis du ikke har den rigte belysningskilde, bruge dagslys, udendørs, -men lidt upraktisk. Så er der et andet alternativ, det er at bruge en tungstens film. denne film er beregnet til alm. belysningskilder dvs. du kan bruge en alm. lys fra stikkontakten F.eks hallogen lampe. Med hensyn til digital, der kan du bruge hvad du vil du kan altid rette farvebalasncen, kontrast, m.v underbelysning o.s.v. der vil jeg anbefale at bruge Adobe Photoshop, Adobe Illustrator, m.v. Det er ikke så svært

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-09-01 23:46

Som Lotte skriver opnår du helt sikkert den bedste farvekorrektion udendørs,
men jeg vil foreslå at du sørger for at have lyset fra nord (du ved de gamle
Skagensmalere m.v.) og dernæst brug en farvekile som det første dia
Frank
"Lotte M" <info@lotte-m.dk> skrev i en meddelelse
news:9p1iko$p74$1@sunsite.dk...
> "Upcoming" <Upcoming.news@kandu.dk> skrev
>
> > Jeg skal have affotograferet en større mængde malerier, billeder og
> > lignende.
>
> Du får det bedste resultat med to (ens) lyskilder - enten fast lys
> eller et flashanlæg. Placer lyskilderne på hver side af motivet,
> i ens afstand og med samme indfaldsvinkel, så du får en jævn
> belysning. Jo større dit motiv er, jo vanskeligere er det at lave
> en pæn affotografering.
>
> Hvis du ikke har adgang til lamper/flashanlæg, så /kan/ det lade
> sig gøre at lave affotograferingerne udendørs i "blødt" dagslys.
>
> Du kan lettest styre processen med kameraet på stativ.
> --
> Lotte M
>
> http://www.lotte-m.dk
> http://www.handiinfo.dk
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-10-01 02:04

Hej

Jeg er selv i gang med affotografering af en større mængde kunstværker med
et Olympus 3000Z. Der er rigtig mange forhold at være opmærksom på -
belysning som nævnt særlig farvestik. Det største problem, som jeg endnu
ikke har fundet en tilfredsstillende løsning på er lysreflekser fra glas
(ved litografier, serigrafier og andet glasindrammet). Har nogen her et godt
forslag - bortset fra at afmontere glas og ramme? Optimalt er at indrette et
sted, hvor alle værkerne kan flyttes til og fotograferes under de bedste
forhold. Du har også brug for et godt billedbehandlingsprogram. PSP kan det
meste. Men det afhænger af, hvad du skal bruge billederne til.

Jeg hører meget gerne om andres erfaringer med kunstaffotografering.

med venlig hilsen

TLO

Upcoming <Upcoming.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:hnVs7.798$Ay.114230@news010.worldonline.dk...
> Hej
>
> Jeg skal have affotograferet en større mængde malerier, billeder og
> lignende. Jeg har både mulighed for at tage med et godt Nikon
> spejlrefleks samt et Olympus C2500L. Jeg vil helst tage med
> digitalkameraet, men kan nogen af jer komme med gode tips til hvordan
> jeg bedst gør det?
>
> Mvh. Karsten
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-10-01 12:46

TLO <tloe@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:6p8u7.14428$lk7.232914@news.get2net.dk...
> Hej
>
> Jeg er selv i gang med affotografering af en større mængde kunstværker med
> et Olympus 3000Z. Der er rigtig mange forhold at være opmærksom på -
> belysning som nævnt særlig farvestik. Det største problem, som jeg endnu
> ikke har fundet en tilfredsstillende løsning på er lysreflekser fra glas
> (ved litografier, serigrafier og andet glasindrammet). Har nogen her et
godt
> forslag - bortset fra at afmontere glas og ramme? Optimalt er at indrette
et
> sted, hvor alle værkerne kan flyttes til og fotograferes under de bedste
> forhold. Du har også brug for et godt billedbehandlingsprogram. PSP kan
det
> meste. Men det afhænger af, hvad du skal bruge billederne til.
> Jeg hører meget gerne om andres erfaringer med kunstaffotografering.
> med venlig hilsen
> TLO
>
pol-filter..!
MVH
Egon

Kommentar
Fra : Clausen

Dato : 01-01-02 04:38

Hvis du skal bruge et digitalkamera til det bliver resultatet som regel megt godt uden blitz.
Der skal selvfølgelig være en god dagbelysning til og helst fra flere sider, altså ikke sådan at billedet står på tværs af stuen og der er kun lys fra et vindue eller altan fra een side, som det er typisk i mange af de små lejligheder i København.
Og at bruge stativ er også en god ide, så kan du begrænse billedet mere præsist, især hvis du også bruger LCD-søgeren til det.
M.v.h. og godt år 2002!
Claus

Kommentar
Fra : Clausen

Dato : 01-01-02 04:44

Og lav også en manuel hvidprøve, som du kan med de fleste digitalkameraer i dag.
Det giver absolut den bedste farvebalance.