/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Hvad er letfordærvelige pålægs
Fra : Luffekap01
Vist : 7096 gange
100 point
Dato : 29-01-08 08:18

Er der nogen der ved hvilke slags pålæg der går under typen; letfordærvelige pålægstyper?
Jeg har læst i fødevarestyrlsen at man må bruge ost og andre letfordærvelige pålægstyper. Men hvad er det?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-01-08 08:27

Salater

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-01-08 08:28

Citat
Jeg har læst i fødevarestyrlsen at man må bruge ost og andre letfordærvelige pålægstyper

Til HVAD....

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 110 point
Dato : 29-01-08 08:53

Citat
Basisuddannelsen {{SPA}} 8 timer

Personer, der er beskæftiget i virksomheder med et begrænset varesortiment, der alene kræver simpel tilberedning, skal gennemføre basisuddannelsen i fødevarehygiejne. Simpel tilvirkning kan f.eks. være opvarmning af pølser, brød, pommes frites, bake-off samt tilberedning af smørrebrød med ost og andre ikke letfordærvelige pålægstyper. Det er kendetegnende for simpel tilberedning, at produkterne sælges i deres helhed , og at der derfor ikke er rester, der skal køles ned efter opvarmning. Det begrænsede varesortiment forhindrer desuden sammenblanding af kød og grøntsager.

Personer, der arbejder i ovennævnte virksomheder, vil i forhold til gældende bestemmelser opleve en væsentlig lempelse af kravene til uddannelse, da de tidligere skulle gennemføre det lange (og eneste) kursus i fødevarehygiejne.

http://www.folketinget.dk/Samling/19981/udvbilag/FLF/Almdel_bilag792.htm

hvad forstår du ikke - det står da egentlig tydeligt nok ???

tommelfinger regel - alt der ikke holder sig frisk over et døgn når det er åbent - og alt der nemt blive dårligt ved at ligge frit eller i køleskab

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 29-01-08 09:10

Citat
Letfordærvelige fødevarer er fødevarer, som normalt opbevares på køl. En fødevare er letfordærvelig, hvis den ikke kan opbevares ved stuetemperatur uden risiko for, at der hurtigt vokser sygdomsbakterier i den, eller den ændrer smag lugt eller udseende.

Eksempler: Pølser, pålægsskinke, mælkeprodukter, snittet salat.

http://www.foedevarestyrelsen.dk/FDir/Publications/2007286/Rapport.htm

Du kan nok ikke forvente en egentlig liste over pålægstyper

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-01-08 09:45

Som HelleBirgitte skriver

Citat
En fødevare er letfordærvelig, hvis den ikke kan opbevares ved stuetemperatur uden risiko for, at der hurtigt vokser sygdomsbakterier i den, eller den ændrer smag lugt eller udseende

Godkendelse af svar
Fra : Luffekap01

Dato : 29-01-08 09:45

Tak for svaret miritdk.

Kommentar
Fra : Luffekap01

Dato : 29-01-08 09:46

Tak for svarrene

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-01-08 14:19

velbekomme - og det med stuetemperaturen - ja det er egentlig rigtigt men levnedsmiddelstyrelsen godkender letfordærveligt pålæg etc. der i en butik (for eks) ikke ligger længere en forsvarligt - og forsvarligt er et meget vidt begreb af og til