|
| En-flere elektroder på tændrør Fra : jorael | Vist : 2173 gange 100 point Dato : 06-01-08 12:44 |
|
Jeg kører en glimrende Peugeot 306 2.0 med motor xu10j4r, som også findes i nogle 406 og Citroen. Sidst skiftede jeg tændrør til Bosch FR7DC+ (én elektrode), de er ikke bedre end de fabriksmonterede Eyquem RFN 58 LZ. Grunden til skift i fabrikat var alene, at Bosch er meget billigere.
Emnet tændrør diskuteres jævnligt. Som regel er konklusionen, at man skal holde fast ved det fabrikat og den type, den blev leveret med.
Betyder det, at man godt kan glemme alt om flere eletroder, iridium og platin?
Har nogle konkrete erfaringer for andet, evt. mht til bedre bundtræk eller lignende; helst med denne motor.
| |
| Kommentar Fra : Sunowich |
Dato : 06-01-08 13:10 |
|
Ja det ka jo diskuteres. Men det er logisk, at jo bedre ledeevne der er i form af feks. flere elektroder eller speciel belægninger må fremme den ultimative tænding til forbrændingen men jeg ville da vælge det foreskrevne tændrør til modellen da det må være det fabrikanten fandt frem til som det bedste under motorens fødsel
God søndag
Mvh Suno
| |
| Kommentar Fra : Teil |
Dato : 06-01-08 13:24 |
|
Hvis bilen har elektronisk tændsystem betyder det mindre
hvilke tændrør man vælger.
| |
| Kommentar Fra : kogalejy |
Dato : 06-01-08 13:36 |
|
Jeg har set ganske alm. tændrør sidde under 70-80000 km. kørsel, så det med sliddet kan man se
stort på. Det afgørende er om motoren er i orden, og ikke soder til eller at blandingen er for mager,
for så går det ud over tændrørene, så put du i hvad du har lyst til, bare de påsser i størrelse altså at
gevindet f.eks. ikke er for kort. Mvh. K.
| |
| Kommentar Fra : Sunowich |
Dato : 06-01-08 15:23 |
|
Der blir jo spurgt om hvad der er bedst og jeg prøver at komme med den rigtigste forklaring og hvis et tændrør har siddet 70.000-80.000 km i en motor så er det da helt sikkert at det er slidt mere end et nyt .Der kan jo ligefrem mangle det halve af elektroden/erne og det kan så bla. være pga.for fed / mager blanding og en hel masse andre ting men mangler der det halve og er de ikke justerede undervejs så er det jo i sig selv et problem
Mvh Sune
| |
| Kommentar Fra : jorael |
Dato : 06-01-08 15:31 |
|
Kan flere elektroder skade motoren, fordi tændingen foregår et lidt andet sted i cylinderen end forudsat, da den blev konstrueret - eller er det i værste fald blot spild af penge? Et argument for flere elektroder er mindre slid, det gælder også for de nye materialer. Et andet argument er, at tændingen og motorgangen bliver mere ens, hvilket nogle siger betyder noget ved fx bykørsel. Har I prøvet dem?
| |
| Kommentar Fra : Cortina01 |
Dato : 06-01-08 22:20 |
|
Jeg kører med Bosch tændrør med tre elektroder. Simpelthen fordi det giver en bedre start i min gamle vw transporter. Har kørt med enkelt elektrode, men havde på kort tid problemer med haltende motorgang og vanskelig start. ( Denso rør )
Om det giver bedre økonomi ved jeg ikke, men den går ialtfald problemfrit og starter med det samme, også selvom den ikke har kørt i tre eller fire dage.
| |
| Kommentar Fra : Sunowich |
Dato : 07-01-08 09:57 |
|
Altså kan man konkluderer at det drejer sig om at der kommer en god gnist eller ej om det så foregår med flere elektroder med belægninger af forskellig art eller ej så handler det om selve gnisten som jo kommer ca. indenfor 1mm. det samme sted inde i topstykket/forbrændingskammeret.
Mvh og Hav en vældig god dag fra suno
| |
| Godkendelse af svar Fra : jorael |
Dato : 08-01-08 21:43 |
|
Tak for svaret 3773 og jer andre. Flere elektroder giver kun bedre økonomi, hvis det lige er det, der skal til for at give en bedre gnist, og sådan er det normalt ikke på nyere biler. Tomgangen kan blive mere jævn og starten kan blive lidt lettere. Jeg synes tomgangen er lidt mere ujævn siden jeg skiftede til Bosch FR7DC+ (med en elektrode); men det kan være indbildning. Det med gnistens placering i cylinderen stod faktisk på tændrørsfabrikanten Champions hjemmeside.
Måske giver jeg de ekstra elektroder en chance ved næste skift; men det bliver først om et år.
| |
| Kommentar Fra : jorael |
Dato : 12-06-09 07:41 |
|
Så kom de nye tændrør i med to elektroder (de er også en tal varmere). Tomgangen er mere rolig, den starter lidt bedre. Benzinøkonomien er en anelse bedre, men det ville den antagelig også blive med andre nye rør. Min mekaniker siger, at blot det at sætte nye rør i giver et lille plus i benzinøkonomien. Om det live samme type næste gang må afhænge af, hvordan de ser ud, når de engang skal ud for at blive udskiftet.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|