/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
USB med for lidt strøm
Fra : ingelein
Vist : 689 gange
100 point
Dato : 05-01-08 14:33

Hej
Jeg har en gl. elsket Compaq Deskpro, med en opgraderet hukommelse. Win XP kører også fint.
Dog har jeg kun en 6 GB Harddisk. Min bærbare nye HP har 80 GB og den bruger jeg til mine billeder. Men jeg arbejder bedst på den stationære og har købt mig en extern 160 GB Harddisk uden strømforsyning.

Den externe Harddisk arbejder fint sammen med den bærbare.

På Compaq'en er der imidlertid for lidt strøm i USB porten. Jeg kan ikke ændre strømstyringen i ROD Hub.

Der må altså en anden højhastighedsværtscontroller til - eller kan jeg ændre det ved en opgradering?

Jeg har læst nogle af de gode råd vedr USB og højhastighed, men de gav intet svar vedr. strømforsyning.

På forhånd tak for et godt råd
Med venlig hilsen STRIKINGE

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 110 point
Dato : 05-01-08 14:44

Din computer er sikkert så gammel at den kun har USB 1, hvis din bundkort kan klare det, kan du for en 100 lap sætte en USB 2 PCI kort indeni, det burde løse problemet, det er måske også mulig at opdatere bundkort driver så den kan håndtere USB 2, det kan du finde ud af på producentens hjemmeside

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 05-01-08 17:08

Man kan også købe usb ledninger med 2 stik i den ende som skal ind i computeren.Så får du mere power.
alimak

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 05-01-08 17:21

Tak for svaret o.v.n..
Hej
Ja - smil - det anede mig nok, at svaret var sådan at det afføder flere spørgsmål:
Hvor kan jeg se hvem der har produceret mit bundkort, for jeg går ud fra at det er den producent du mener?

En hundred-lap for at få/købe et PCI 2 kort, men desværre 500 for at få det sat i - hvis det du'r.
Men tak for svaret any way

Kh ingelein - vidste ikke at det var mit brugernavn der skulle anvendes her -

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 05-01-08 17:24

Hej
Jeg får vel ikke mere strøm af at sætte et stik med to udgange i PC'en. Problemet er jo at der er limit for hvor meget strøm USB stikkets selvstændige strømforsyning kan give. Men hvor skal jeg søge efter en opgradering. - Selve USB stikkene har jeg opgraderet via kontrolpanelet. - hvis det da er en opgradering. - Hvor "tager" den opgraderingen fra?
uvidende ingelein

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 05-01-08 17:30

Du får mere strøm. Jeg har en sådan ledning til min hardisk
Du kan også købe denne ledning med strømforsyning. med 2 stik.
http://www.sandberg.dk/support/product.aspx?id=133-43
alimak

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-01-08 17:34

Det nemmeste er at få en USB hub der har egen strømforsyning:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=109429
http://www.sandberg.dk/product.aspx?id=135-54
Du kan nemt få en billig en i Bilka, Merlin osv.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 05-01-08 17:35

Læs pdf filen. der står det : Bemærk: Ikke alle computere leverer strøm
nok på USB-portene til at kunne køre disken.
I så fald bør den medfølgende strømforsyning bruges:
alimak

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-01-08 03:48

Selv tak, den nemme måde at finde ud af hvilken bundkort du har, er at hente og installere det gratis program Everest: http://www.majorgeeks.com/EVEREST_Free_Edition_d4181.html klik på et af de amerikanske flag for at hente, der åbner en ny side og der skal du ikke klikke på noget, din download starter automatisk efter få sekunder, bundkortet hedder Motherboard i Everst, hvis vi skal hjælpe med at finde oplysniger om bundkortet, så skal vi bruge Motherboard navn og gerne også oplysninger under Chipsæt både Nordbro og Sydbro.
Men måske skal du se nærmere på linket fra alimak, der er det hele udvendig og du kan bare sætte stikkene i for at køre, så vidt jeg ser er det til direkte tilslutnig af en harddisk, din er måske i en harddisk boks, så ved jeg ikke lige om løsningen kan bruges, men hvis den kan så kan den købes for 149kr.: http://computersalg.dk/produkt.html?varenummer=108199&SamleMenuID=&gruppe=5124&Extended=&SiteID=1&Show_description=0&serie=&producent=Sandberg
mit forslag ser du her: http://computersalg.dk/produkt.html?varenummer=207143&SamleMenuID=21&gruppe=5063&Extended=&SiteID=1&Show_description=0&serie=&producent=BelkinComponents
den kan købes for 125kr. begge er plus moms, du kan sagtens selv sætte USB 2 kortet ind i computeren, uden at betale computermanden 500kr. bare spørg hvis du er i tvivl om hvordan

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 06-01-08 18:15

Hej o.v.n.
Tak for al information, som jeg kan bruge til noget. Tidligere har jeg sat mere RAM i min pc og hvis det at skifte til en hurtigere USB er lige så nemt, kunne jeg nok finde ud af det. Meeeeeen: Når jeg ser på tingesterne på de links du har sendt, kan jeg se at min PCU har en sammenhængende metalliste med udtag til de forskellige ting. Måske er der en mulighed for at tilføje noget i øverste højre hjørne, hvor jeg tidligere har fået sat en line in - (eller line out) ind. Der er der et afblændet stykke, hvor der kunne være noget - men så skal der vel være en form for forlængelse af ledninger fordi de nuværende USB stik sidder nede i modsatte side.

Jeg har et spørgsmål mere, men det er vist bedre at starte et nyt emne med det.
Mange venlige hilsner ingelein.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 06-01-08 22:14

Hej alimak
Nu, hvor jeg er indstillet på at købe et stik med strømforsyning har jeg tænkt nærmere over det du skrev.
Man kan også købe usb ledninger med 2 stik i den ende som skal ind i computeren.Så får du mere power.
alimak

Skulle det forstås sådan at den hub med de 2 stik samler "strømmen" i eet stik?
ingelein

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 07-01-08 10:10

Ja det er rigtig.
alimak

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 09-01-08 20:51

Hej Allesammen
Først var jeg i byen efter en ekstern USB hub med strømforsyning + et batteri. Da jeg fik fjernet kassen og set, hvor nemt det ville være at sætte et PCI kort i med en hurtig bus, tog jeg til byen igen og anskaffede mig kortet, satte det + batteriet i maskinen og resultatet var gentagne gange - No Signal - og jeg forsikrer jer at alle installationer var korrekt udførte - Det virkede jo også igen, da jeg tog kortet ud.

Nu er jeg kommet i tanker om det kan være at jeg skal opgradere til SP2 før jeg tilslutter det andet kort - kan det virkelig blokere for signalet?

Jeg har pt. dårlig plads til SP2 med de sølle 6 GB - det er derfor jeg har anskaffet det eksterne Harddisk, men jeg kan midlertidigt smide et par tunge programmer ud, mens jeg installerer SP2.
Vil det bringe noget, eller skal jeg aflevere USB kortet igen med tak for lån?

Er der andet jeg kan gøre inden jeg sætter kortet i igen - f. eks. fjerne de gamle USB i kontrolpanelet. ??

Jeg har desværre ikke så mange points, men jeg kan jo samle lidt.
Mange venlige hilsner og på forhånd tak til alle Jer som er hjælpsomme på en forståelig måde.
Ingelein