Hej Boxeren
Nyttevirkningen er højst når motoren er fuldt belastet.
For en belastet traktormotor måles en udnyttelse af brændstoffet på
ca. 35% - for benzinmotorer ligger den omkring 20-25% belastet. I
en bil med delbelastning er tallet ikke over 10%.
Den termiske udnyttelse afhænger af mange ting - jo højere arbejdstemperatur
des større udnyttelse.
Du kan let mærke forskellen i udnttelse ved at måle temperaturen på
udstødningen - en dieselmotors temperatur ligger på ca. 600 gr. C - for en
benzinmotor omkring 1000 gr.
Den højere virkningsgrad hos dieselprincippet ligger i, at man kan styre
forbrændingstrykket med pumpen, hvorimod en ottomotor (der ofte benytter
benzin) antænder en brændstofblanding, hvis arbejdstryk ikke kan reguleres
særlig godt.
En højere udnyttelse kræver en højere arbejdstemperatur, hvilket øger kravene
til smøring, materialer etc.
Mvh
2603ph