Såfremt der med et køretøj udføres kørsel, der er omfattet af køre- og hviletidsforordningen, er der krav om, at kontrolapparat installeres og anvendes i køretøjet, jf. kontrolapparatforordningens artikel 3.
I artikel 4 i køre- og hviletidsforordningen er der fastsat nærmere regler for, hvilke køretøjer der er undtaget fra forordningen og dermed fra kravet om installation af kontrolapparat. Følgende køretøjer er undtaget:
* Køretøjer, der benyttes til godstransport, såfremt den største tilladte totalvægt inklusive påhængsvogne eller sættevogne ikke overstiger 3,5 tons.
* Køretøjer, der benyttes til personbefordring, og hvis indretning og udstyr gør dem egnet til befordring af højst ni personer, føreren iberegnet, og som er indrettet til dette formål.
* Køretøjer, der benyttes til rutekørsel med personer, såfremt rutens længde ikke overstiger 50 km.
* Køretøjer, hvis hastighed ikke må overstige 30 km/time.
* Køretøjer, der benyttes af forsvaret, civilforsvaret, brandvæsenet og ordensmagten, eller køretøjer, som er under disses kontrol.
* Køretøjer, der benyttes af vandbygningsvæsenet eller af vandværker, gas- eller elektricitetsvæsenet, af vejvæsenet, til renovation, af telegraf- og telefonvæsenet, af postvæsenet eller af radio og fjernsyn, samt radio- og fjernsynspejlevogne.
* Køretøjer, der anvendes i katastrofetilfælde eller under redningsoperationer.
* Specialkøretøjer, der anvendes til lægelige opgaver.
* Køretøjer, der benyttes til transport af cirkus- og tivoliudstyr.
* Specialkøretøjer til vejhjælp.
* Køretøjer, der prøvekøres på veje med henblik på teknisk udvikling, reparation eller vedligeholdelse, og nye eller ombyggede køretøjer, som endnu ikke er indsat i drift.
* Køretøjer, der benyttes til ikke-erhvervsmæssig varetransport i privat øjemed.
* Køretøjer, der benyttes til indsamling af mælk fra gårde og til returnering af mælketransportspande eller af mælkeprodukter til foderbrug.
Følgende køretøjer er således undtaget fra forordningen for så vidt angår national vejtransport:
* Køretøjer til ikke-erhvervsmæssig personbefordring og rent privat kørsel, hvis indretning og udstyr gør dem egnet til befordring af højst 17 personer føreren iberegnet, og som er konstrueret til dette formål (indregistreret som stor personbil).
* Køretøjer, der anvendes af offentlige myndigheder til egen kørsel, som ikke konkurrerer med erhvervstransportvirksomheder.
* Køretøjer, der af virksomheder inden for landbrug, gartneri, skovbrug eller fiskeri anvendes til transport af egne produkter og materiel inden for en radius af 50 km fra køretøjets hjemsted, herunder i kommuner, hvis centrum ligger inden for denne radius.
* Køretøjer, der anvendes til transport af slagte- og fiskeaffald eller af dyrekroppe, som ikke er bestemt til konsum eller forarbejdning.
* Køretøjer, der anvendes til transport af levende dyr fra gårde til lokale markeder og omvendt eller fra markeder til lokale slagterier.
* Køretøjer, der anvendes som butikker til betjening af lokale markeder eller til dørsalg, til ambulante bank- og sparekasseforretninger, til gudstjenester, til udlån af bøger, plader eller kassetter samt til kulturelle formål eller udstillinger, og som specielt er indrettet hertil.
* Køretøjer, der inden for en radius af 50 km fra køretøjets hjemsted anvendes til transport af materiel eller udstyr, som benyttes ved udførelse af førerens erhverv, såfremt kørsel ikke er førerens hovedvirksomhed.
* Køretøjer, der udelukkende anvendes på øer med et areal på højst 2.300 km², som ikke er forbundet med fastlandet med en bro, et vadested eller en tunnel, der er åben for motorkøretøjer.
* Køretøjer, der anvendes til godstransport, og som fremdrives ved elektricitet.
* Køretøjer, der anvendes i køreskoler med henblik på erhvervelse af kørekort.
* Traktorer, der udelukkende anvendes til land- og skovbrugsarbejde.”
Så det kommer helt an på HVAD bilen bruges til....
Det har INTET med vægten at gøre....