/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
gearskifte
Fra : goodboy2
Vist : 643 gange
100 point
Dato : 06-12-07 09:58

Hej Har en mazda 626!!!!
Har problemer med gear skiftet
først kunne jeg kun få den i 1,3,5.
kunne godt få gerastangen ned i 2,4,r men den skiftede ikke gearne !!!!
Nu kan den kun kører i 2, 4, r men kan slet ikke få gearstangen op i de andre,
er det gearkassen eller er det gearskiftet ????
Nogen der har nogen anelse om det
Goodboy2

 
 
Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 60 point
Dato : 06-12-07 10:23

Fejlen kan i princippet godt ligge i gearvælgermekanismen inde i gearkassen.

Men det er meget mere sandsynligt at det er i forbindelsen mellem gearstangen og gearkassen det er galt.

Selv om jeg har haft en 626 og også har prøvet at skifte gearkasse på sådan en, så husker jeg ikke hvordan den forbindelse var lavet. Den har nok været ret ukompliceret.

Der plejer at være fleksible led , måske en vulkaniseret gummiled for at dæmpe vibrationer, og måske noget at justere i forbindelsen. Har oplevet sådan et defekt gummiled på en fiat, som gjorde, at man ikke kunnde skifte gear.
Der kan også være kabelforbindelse til gearkassen. Evt. to kabler hvor det ene kan være defekt så du ikke kan "trække den opad"

Kommentar
Fra : goodboy2


Dato : 06-12-07 10:43

ok findes der eventuelt et billed af hvordan det ser ud der inde altså forbindelserne
Goodboy2

Kommentar
Fra : stilkene


Dato : 06-12-07 12:34

Prøv at se på gearvælgerarmen som sidder direkte på gearkassen, om den har forskubbet sig. Der har du en justeringsmulighed, - og hvis den en gang har været løsnet, og ikke igen har været ordentlig fastspændt, så kan problemet ligge der.


Kommentar
Fra : transor


Dato : 06-12-07 14:14

Nu dækker betegnelsen 626 over henved 40 års Mazda modeller, hvor de ældre alle er med baghjulstræk, og de nyere med forhjulstræk.
Jeg tror ikke at gearstangen sidder direkte på gearkassen i dem alle.

Kommentar
Fra : stilkene


Dato : 06-12-07 14:46

Hvis det er mig du henviser til "transor". Så har jeg ikke henvist til gearstangen, men der går en aksel ud af gearkassen, hvorpå der er en lille arm, og måske er der to, men der er der en justeringsmulighed, og det behøver ikke at være at den er løs, men da det kommer så hurtigt efter hinanden, med de forskellige gear, - vurderer jeg at det måske ikke er slid.

Kommentar
Fra : goodboy2


Dato : 06-12-07 23:49

det er en mazda 626 2,0i fra 1992 gd Goodboy2

Kommentar
Fra : Cortina01


Dato : 07-12-07 11:19

Start med en grundig kontrol af alle skifteforbindelser.
Der er givetvis indtil flere justeringsmuligheder og led, der kan være slidte / defekte.
Er det ikke tilfældet, må fejlen ligge inde i selve gearkassen, men det er nok i de udvendige dele sandsynligheden er størst.

Kommentar
Fra : goodboy2


Dato : 07-12-07 11:28

har lige haft den til mekaniker det er gearkassen
ÆV ÆV
Goodboy2

Kommentar
Fra : stevanovski


Dato : 08-12-07 08:33

hvor ligger dit koblingspunkt, helt nede i bunden ? kan du få den i alle gear når bilen er slukket?

mvh Nicolai

Godkendelse af svar
Fra : goodboy2


Dato : 04-01-08 22:33

Tak for svaret transor.

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste